مشروح اخبار


» مطبوعات، حال خوشی ندارند-فردین کمانگر



در گذشته‌ای نه چندان دور نگران آن بودیم که مبادا نشریات ما بنا بر هر دلیلی از سوی مراجع ذی صلاح تعطیل شوند اما امروز صاحبان آن به دلیل مشکلات اقتصادی ناچارا اقدام به تعطیلی دفاتر نشریات و خداحافظی با حوزه اطلاع رسانی می‌کنند و امروز نشان از آن دارد که حال و هوای مطبوعات در کشور خوب نیست.

راک نیوز-فردین کمانگر مدیر خانه مطبوعات و رسانه های کشوردر یادداشتی که برای راک نیوز ارسال کردند نوشت: در گذشته‌ای نه چندان دور نگران آن بودیم که مبادا نشریات ما بنا بر هر دلیلی از سوی مراجع ذی صلاح تعطیل شوند اما امروز صاحبان آن به دلیل مشکلات اقتصادی ناچارا اقدام به تعطیلی دفاتر نشریات و خداحافظی با حوزه اطلاع رسانی می‌کنند و امروز نشان از آن دارد که حال و هوای مطبوعات در کشور خوب نیست. تعطیلی روزنامه سیستان و بلوچستان، خبری که سبب نگرانی بنده شد و دست مایه نگارش یادداشتی شد تا بتوانیم به بخشی از دغدغه‌های فعالان رسانه‌ای اشاره کنم. تعطیل شدن روزنامه سیستان و بلوچستان، یکی از نشریات باسابقه در عرصه رسانه، که سالها در این حوزه نقش آفرینی کرد و با تقبل همه کمی و کاستی‌ها، سرانجام در روز ۹اسفند ماه سالجاری، علیرغم میل باطنی پرسنل و عوامل اجرایی آن، از عرصه خداحافظی کرد. رسانه‌ها با زندگی ما عجین شده‌اند، در عصر حاضر،رسانه‎ها، «تار وپود نمادین» زندگی ما را تشکیل می‌دهند و نقش «تسریع کنندۀ نهادی» را در جامعه دارند امروز، هیچ حوزه یا منطقه‌ای بدون توجه به نقش مثبت رسانه‌ها که واسط و حامل پیام های ارتباطی هستند، نمی تواند به توسعه و بهبود امور زندگی مردم بپردازد. درخصوص رابطه بین رسانه و توسعه تاکنون نظریات مختلفی ارائه شده است؛ عده ای رسانه را ابزاری درخدمت توسعه می‌دانند و گروهی رسانه را از نتایج توسعه می‌دانند. اما آنچه غیرقابل  انکار است نقش رسانه و تأثیر رسانه در فرایند توسعه کشورها از منظرهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. نقش رسانه‌ها در توسعه انکار ناپذیر است اما امروز شرایط موجود سبب شده که بسیاری از رسانه‌ها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآینده و به صورت کجدار و مریض به حیات رسانه‌ای خود ادامه دهند. جای تاسف است که به روزی رسیدیم که رسانه‌های ما یکی یکی به سمت تعطیلی می‌روند روزنامه‌ی وزین سیستان و بلوچستان گواهی بر این ادعاست نشریه‌ای که سالها فعالیت خود، خدمات شایانی را برای توسعه و پیشرفت یکی از استان‌های محروم‌ کشور انجام داد و به دلیل مشکلات اقتصادی از حرکت باز ایستاد. تحلیل وضع موجود رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات کشور نیازمند زمان و فرصت مناسبی است که در این‌مجال کوتاه میسر نیست اما آنچه ملال آور است نگاههای سلیقه‌ای و بی تدبیری مسئولان ذی‌ربط در خصوص فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی است که متاسفانه رسانه در این‌میان مغفول مانده است و فعالان رسانه‌ای از کمترین حقوق بر خوردارند و حتی از حقوق اولیه‌‌ای هم محرومند و امروز مشکلات معیشتی، مسکن و دستمزد و بیمه‌ای از جمله مشکلات این قشر است و با تعطیل شدن نشریات تعداد زیادی از خبرنگاران به خیل بیکاران اضافه می‌شوند و همان‌طور که همگان مطلعند بسیاری از روزنامه‌های کثیر الانتشار به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند. با وجودی که دولت طرح‌هایی را برای سامان دهی و رهایی از وضع موجود ارائه داده است اما این طرح‌ها نتوانسته این بیماری را درمان کند و باید منتظر وضع بدتری در این عرصه باشیم بنده به سهم خودم از تعطیلی رسانه‌ها و به ویژه نشریات مکتوب نگران هستم باید برای رهایی از وضع موجود راهکاری اساسی ارائه داد و این‌مهم در چنین شرایط نامناسب اقتصادی که هر روز شاهد گرانی کاغذ، هزینه‌های زینک وچاپ و و و هستیم میسر نخواهد شد مگر با همت جهادی مسئولان کشوری و استانی، و بهره گیری از ظرفیت فعالان رسانه‌ای و به ویژه خانه‌های مطبوعات در سراسر.



تاریخ انتشار : 13 اسفند 1397 22:37



» اخبار مرتبط:

  • بازدید استاندار كهگيلويه وير احمد از بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات
  • فرماندار گچساران: مطبوعات و رسانه ها در پیشبرد اهداف سیاست های نظام و دولت ...
  • معنا ندارد سر هر چیز کوچکی، با مطبوعات و رسانه‌ها برخورد کنیم
  • جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استانی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • من به عنوان مدیر کل از تیتر یک خبرگزاری ،سایت و نشریه می ترسم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler