مشروح اخبار


» بافت تاریخی دهدشت از داغ بی توجهی ها به کهگیلویه فرو ریخت !



در 2 دهه گذشته هرگاه یک اثر تاریخی وماندگار در جهان فرو ریخت تعمد انسانی در کار بوده است از فرو ریختن بودا در سال 2001 در بامیان افغانستان به دست طالبان تا آثار تاریخی موصل عراق به دست داعش و حالا هم بلاد شاهپور فروریخت و این سوال پیش می آید که آیا انسان ها جایی به مسئولیتشان عمل نکرده اند که این بنا فرو ریخته یا تعمدی در کار بوده است؟

راک نیوز- آثار و بناهای تاریخی بیانگر فرهنگ و تمدن اقوام و گنجینه ای ارزشمند از هویت ملی هستند که هنر، اندیشه و زیبایی شناسی مردم را به تماشا می گذارند .

درمیان آثار تاریخی در کهگیلویه وبویراحمد می توان از بلاد شاهپور یا شهرکهنه فعلی در دهدشت به عنوان کهن ترن اثر تاریخی نام برد؛ اثری که علاوه بر معماری روایتی از چگونگی زندگی شهری در این خطه از کهگیلویه وبویراحمد است.

 

اما این روزها نام بلاد شاهپور درفضای مجازی و رسانه ای بر سر زبانه ها افتاده است. نامی که در آن نه عزتی نهفته است و نه افتخاری به بودن!"خبر در یک جمله خلاصه می شد " پیشانی کاروانسرای بلادشاهپور فروریخت."

در 2 دهه گذشته هرگاه یک اثر تاریخی وماندگار در جهان فرو ریخت تعمد انسانی در کار بوده است از فرو ریختن بودا در سال 2001 در بامیان افغانستان به دست طالبان تا آثار تاریخی در موصل عراق به دست داعش و حالا هم بلاد شاهپور فروریخت و این سوال پیش می آید که آیا انسان ها جایی به  مسئولیتشان عمل نکرده اند که این بنا فرو ریخته یا تعمدی در کار بوده است؟

واقعیت این است برای تخرب اثر تاریخی کهگیلویه نه حمله دشمن خارجی لازم بود ونه تحجر .تنها کمی بی توجهی لازم بود تا پیشانی اثری ماندگار فرو بریزد درست مانند عزت و اعتبار کهگلیویه بزرگی که این روزها در همه بخش ها زمین گیر است و مغموم مثل جوانان شهرش .!

ضعف وبی عدالتی مدیرکل میراث فرهنگی استان دراین اتفاق برکسی پوشیده نیست چراکه در دوره مدیریتی باقری درکهگیلویه وبویراحمد به گواه آمار و ارقام او ومجموعه تحت مدیریتش کمترن بها را به آثار تاریخی دادند بر خلاف آن همه هزینه ها که صرف جشنواره های آش دوغی شد آثار تاریخی هر روز مهجورتر و مظلومتر از قبل ماندند.

اما در این فرو ریختن بافت تاریخی نقش مسئولان کهگیلویه بزرگ نیز قابل چشم پوشی نیست.داستان بافت تاریخی دهدشت از پروسه چالشی بین نماینده مردم کهگیلویه بزرگ با مدیرکل راه و شهرسازی شروع شد و در نهایت خروجی آن خوردن و بردن و حاتم بخشی اعتبار بافت تاریخی کهگیلویه از اعتبارات بازآفرینی و بافت فرسوده به دگر مناطق استان تاعدم توجه به ارزش ذاتی بافت تاریخی بود.

تلاش های سردار هاشمی در به نتیجه رساندن پتروشیمی و خروج کهگیلویه از بن بست برکسی پوشیده نیست اما سوال اساسی این است برای حفظ و معرفی هویت تاریخی کهگیلویه، نماینده محترم و یا تشکیلات دفتر وی چه اقدامی کردند.

وقتی غلامرضا تاجگردون سریع تر از نماینده کهگیلویه به فرو ریختن پیشانی بافت تاریخی دهدشت در صفحه شخصی اینستاگرامش واکنش نشان می دهد خواسته یا ناخواسته این تصور را به افکار عمومی و دلسوزان فرهنگ وتاریخ القا می کند که هویت تاریخی کهگیلویه وگذشته پر افتخار آن در روحیه عمرانی نماینده کهگیلویه جایگاهی ندارد.

وقتی عدل هاشمی پور در صفجه اینستاگرامش می گوید : "در سه سال گذشته چندین بار از کاروانسرا و آثار تاریخی دهدشت قدیم بازدید داشتم اما مسئولان مشکلات آن را بازگو نکردند." باید بپذیریم توجه به هویت تاریخی کهگیلویه از توجه به مراسمات فاتحه خوانی هم کمتر بوده است و درهنگام بازدید در سه سال گذشته ذهن وفکر نماینده درگیرچه موضوعی بوده که از چشمان تیزبین وی حال و روز بافت تاریخی پنهان ماند.

فارغ از اینکه تاجگردون یا هاشمی پور کدامیک اعتباری برای مرمت این اثر تاریخی با پیگیری های خود اختصاص دادند و قابل تقدیراست و بقول آقای هاشمی نوش دارو بعداز مرگ سهراب است .

به زبان ساده تر یکی از مهم‌ترین مشکلات بافت‌های تاریخی، نبود برنامه‌ بلندمدت و یک طرح جامع برای آنهاست.اگرچه برای حضور گردشگر یکی از اصلی ترین زیرساخت ها جاده و راه ارتباطی است اما خوب است بدانیم خوزستان در سال 2025 پایتخت بومگردی ایران است و به دلیل افت قیمت پول ملی در برابر دلار در حال حاضر کشور ما در زمره ارزان ترین کشورهای جهان برای گردشگران خارجی است و نزدیکی کهگیلویه به مرز عراق می تواند فرصتی برای رونق بومگردی، آداب و رسوم مختلف و همچنین جاذبه‌های مردم شناسی وتاریخی باشد و زمینه ای برای جذب گردشگران عراقی در این حوزه فراهم کند.

همانگونه که در برنامه 2025 خوزستان با محوریت شهر باستانی شوش به عنوان پایتخت بومگردی گردشگران عراقی تعریف شده ما نیز می توانیم با استفاده از این فرصت ، زندگی ساده، بومی و عشایر ایرانی بعلاوه آثار تاریخی خود را معرفی کنیم تا گردشگران خارجی آنها را تجربه کنند و لذت ببرند و مردم این منطقه از کشور نیز از مزایای اقتصاد مبتنی بر گردشگری بهره مند شوند،اگر تا آن روز دوباره بافت تاریخی دهدشت از داغ بی توجهی ها فرو نریزد.



تاریخ انتشار : 24 اسفند 1397 23:11



» اخبار مرتبط:

  • بافت تاریخی دهدشت ساماندهی می‌شود/جزییات
  • بافت تاریخی دهدشت ساماندهی می شود/جزییات
  • پایگاه پژوهشی بلادشاپور در شهر دهدشت افتتاح شد+جزییات بیشتر
  • مرمت و بازسازي کارونسراي بافت تاريخي دهدشت
  • مسابقه عکس بلاد شاهپور/دانشگاه آزادبرگزار میکند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler