مشروح اخبار


» در نشست خبری؛مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دستاوردهای چهل ساله صنعت نفت را تشریح کرد



نشست خبری مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اصحاب رسانه عصر یکشنبه برگزار شد.


به گزارش راک نیوز؛در این برنامه که‌ به مناسبت سالگرد پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ساختمان مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد،هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دستاوردهای چهل ساله صنعت نفت را تشریح کرد.

**گچساران مهمترین گلوگاه صادرات نفت در کشور است

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شهرستان مهمترین گلوگاه صادرات نفت در کشور است.

هوشنگ صیدالی در نشست خبری با اصحاب رسانه،به قرار گرفتن تاسیسات نفتی گچساران بر ارتفاع کوه سقلاطون اشاره کرد و افزود: واحد بهره‌برداری شماره یک گچساران به عنوان بام صنعت ایران،در منطقه سقلاطون واقع شده است.

وی تصریح کرد: این واحد روزانه چندین هزار بشکه نفت را از چاههای مجاور جمع آوری و تفکیک می‌کند.

واحد بهره برداری شماره یک گچساران در جنوب شرقی و در فاصله 20 کیلومتری شهرستان گچساران ،در منطقه‌ای به نام سقلاطون واقع شده و در سال 1311 به بهره‌برداری رسیده است.

سقلاطون حدوداً در ارتفاع 3سه هزار و 221 پایی از سطح دریا قرار دارد و این ارتفاع از سطح دریا باعث شده که گچساران لقب بام صنعت ایران را به خود بگیرد.

منطقه نفت خیز گچساران در سال 1302 هجری شمسی مورد مطالعه قرار گرفت و در سال 1318 تولید نفت از مخزن گچساران از چاه شماره 13 آغاز شد

این شهرستان دومین شرکت تولید کننده نفت در منطقه جنوب است که افزون بر 20 درصد نفت کشور در حوزه نفتی گچسارات تولید می شود.

صیدالی افزود:شرکت نفت و گاز گچساران دومین شرکت تولید کننده نفت در ایران است. 

وی قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویر احمد ، خوزستان ، بوشهر و فارس را از ویژگی های مهم این شرکت دانست که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور، این شرکت را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است. 

صیدالی با یادآوری اینکه نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل می شود و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارک جهت صادرات هدایت می شود ادامه داد: تمام این مراحل ، تعمیر و نگهداری این تأسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است. 

صیدالی ابراز کرد: این صنعت در مقابله با تحریم ها و خوداتکایی و خودکفایی، تاکنون گام های بلندی برداشته است. 

وی افزود: با توجه به توانمندی های کشور ایران در زمینه صنعت، معدن، نفت و گاز و صنایع پایین دستی آن، تحریم ها هیچ وقت کارساز نشده است. 

صیدالی با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تاکنون در ساخت و تعمیر برخی از قطعات به خودکفایی رسیده اظهار داشت: استفاده از خدمات متخصصان داخلی از افتخارات شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.

**شرکت نفت گچساران در ساخت و تعمیر 80 درصد قطعات خودکفا شد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شرکت با ساخت بیش از یک هزار و 700 قلم از قطعات و لوازم فنی مورد نیاز به خودکفایی 80 درصدی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت دست یافته است.

صیدالی اظهار داشت: از سال 1384 تاکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز از سوی متخصصان داخلی ساخته و تعمیر می‌شود.

وی بیان کرد:این شرکت هم اکنون مسئولیت تولید صیانتی از ۱۵ میدان نفتی فعال را با استفاده از ۷۷۵ حلقه چاه بر عهده دارد.

صیدالی اظهار داشت: تعمیر و تجهیز قطعات اساسی مورد نیاز صنعت نفت با هدف مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از کاهش تولید نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه مهم شرکت نفت گچساران در تولید نفت کشور گفت: این شرکت به توانایی ساخت پیچیده‌ترین قطعات مورد نیاز این صنعت دست یافته است.

صیدالی تصریح کرد: متخصصان داخلی این صنعت به دنبال داخلی سازی محصولات و قطع کامل وابستگی به خارج هستند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به نقش کارکنان صنعت نفت در خوداتکایی افزود: بی شک تجربه ارزشمند کارکنان صنعت نفت سبب عبور شرکت نفت از گذرگاه‌های سخت و حساس شده است.

وی بیان کرد:متخصصان داخلی این شرکت قطعه های مورد نیاز صنعت نفت را پس از تحریم شرکت های خارجی، طراحی و ساخته اند.

صیدالی گفت: استفاده از توان داخلی و دستیابی به تکنولوژی های جدید،رکن اصلی بهره‎وری در صنعت نفت است.

وی با تاکید بر استفاده از فناوریهای جدید در زمینه تولید نفت و گاز گفت: استفاده از توانمندیهای داخلی عامل مهم در پیشبرد اهداف کلیدی شرکت است.

صیدالی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف شرکت نفت اظهار داشت:شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به‌عنوان گلوگاه حیاتی و اقتصادی کشور با دارا بودن منابع انسانی متخصص، متعهد و مجرب قادر خواهد بود با برنامه‌ریزی منسجم به اهداف تولیدی و صیانت از مخازن خود دست یابد.

صیدالی گفت: با توجه به روند بهره‌دهی چاه‌ها در طول مدت عمر آن می‌بایست با تولید صیانتی، برای نگهداشت و افزایش تولید، برنامه‌ریزی دقیق و روزآمدی تدوین و اجرا کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت فنی با تمرکز بر امر برنامه‌ریزی مدون و جامع فنی و ارائه نقشه راه به‌رغم کمبود منابع مالی روند تولید و بهبود عملکرد را در سطح شرکت تسریع بخشیده است.

گفتنی است یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز خشک و ۳۵ هزار بشکه مایعات گازی از نوع نفتا به‌صورت روزانه در این شرکت تولید می‌شود.

این شرکت با بهره گیری و توانمندی از 10 واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.

گفتنی است شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران،به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه بهره‌برداری، فرآورش وانتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.

ظرفیت تولید نفت خام این شرکت بطور متوسط معادل620هزار بشکه در روز می‌باشد،

دفتر مرکزی این شرکت در شهر گچساران، کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، ولی تأسیسات شرکت نفت و گاز گچساران، در چهار استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس مستقر می‌باشند.

شرکت نفت و گاز گچساران دارای ۱۸ میدان نفتی است، که ۱۳ میدان آن در مدار تولید می‌باشند.

بیشترین میزان تولید به‌ترتیب از مخازن میدان نفتی گچساران ، میدان نفتی بی‌بی‌حکیمه  و میدان نفتی رگ‌سفید استخراج می‌شود.

مخازن میدان نفتی بینک، میدان نفتی گلخاری، میدان نفتی نرگسی، میدان نفتی چلینگر، میدان نفتی پازنان، میدان نفتی سیاهمکان، میدان نفتی گرنگان، میدان نفتی سولابدر، میدان نفتی رودک و میدان نفتی خویز نیز به ترتیب چهارمین تا سیزدهمین مخزن شرکت نفت و گاز گچساران،محسوب می‌شوند.

علاوه بر تولید نفت و گاز، گاز مایع و نفتا نیز از دیگر تولیدات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران است. میعانات گازی تولید شده در کارخانه گاز و گازمایع-۱۲۰۰ گچساران و ۱۳۰۰ بی‌بی‌حکیمه، همچنین کارخانه گاز و گازمایع-۹۰۰ (پازنان۲) جهت تأمین بخشی از خوراک شرکت پتروشیمی بندرامام ارسال می‌گردد(نفتا ،مایعات سنگین گازی) تولید شده در کارخانه گاز و گازمایع-۹۰۰ نیز از طریق خط لوله به پتروشیمی بوعلی سینا ارسال می‌شود.

**40درصد کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران در بخش عملیات فعالیت دارند

 مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت:40درصد کارکنان شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در بخش عملیات مشغول به فعالیت هستند

صیدالی افزود:در راستای رضایتمندی و پویایی کارکنان عملیاتی و فنی شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران با پیگیری های انجام شده در سطح وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب سمت های سازمانی کارکنان دو بخش عملیات و فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بعنوان گلوگاه حیاتی و اقتصادی کشور ارتقاء خواهد یافت.

گفتنی است شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هفت هزار نفر نیروی انسانی دارد.

** اختصاص اعتبار برای توسعه مخازن نفتی

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت:یک میلیارد دلار در قالب قراردادهای عملیات محور برای توسعه 2میدان نفتی اصلی و 9میدان فرعی شهرستان گچساران در سال جاری اختصاص یافته است.

هوشنگ صیدالی افزود: پنج میلیارد دلار در قالب 29 بسته سرمایه‌گذاری برای توسعه ٢٨ مخزن در قالب قراردادهای عملیات محور متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب در نظر گرفته شد که از این میزان بیش از یک سوم به گچساران اختصاص یافته است. 

وی بیان کرد: این میزان اعتبار صرف اجرای پروژه های حفظ و نگهداشت تولید نفت در حوزه نفتی گچساران خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تصریح کرد: این طرح ها سبب رونق کسب و کار و توسعه منطقه خواهد شد.

صیدالی افزود:بخشی از درآمدهای این طرح ها صرف مسئولیت های اجتماعی و طرح های اولویت دار عمرانی، فرهنگی و آموزشی در منطقه می شود.
در نشست خبری؛مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دستاوردهای چهل ساله صنعت نفت را تشریح کرد
در نشست خبری؛مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دستاوردهای چهل ساله صنعت نفت را تشریح کرد



تاریخ انتشار : 26 اسفند 1397 22:57



» اخبار مرتبط:

  • مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران؛استفاده از توان داخلی و فناوری های نوین؛ رك ...
  • ارسال بیش از 3 میلیون بشکه نفت از "تلمبه‌خانه گوره" در گچساران
  • تولید نفت گچساران به 620 هزار بشکه در روز رسید
  • مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران خبر داد؛تولید روزانه نفت گچسار ...
  • ظرفیت تولید نفت گچساران به 635 هزار بشکه در روز خواهد رسید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler