مشروح اخبار


» در گفت و گو با مسئول نگارخانه سپاس عنوان شد: استفاده از پتانسیل هنر در کنار کتاب سازنده است



مسئول نگارخانه سپاس معتقد است که هنر در کنار کتاب پتانسیل بالقوه فراوانی ایجاد می‌کند که به فعل درآوردن آن می‌تواند علاوه بر ارتقا فرهنگی، توسعه اجتماعی، اقتصادی و رفاه عمومی را به همراه داشته باشد.


به گزارش خبرنگار راک نیوز در کهگیلویه و بویراحمد، صادق فقهی‌مقدم کارشناس معماری و دارای مدرک کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه شهید چمران اهواز است. وی که به گفته خودش از ۱۸سالگی با کتاب و مطالعه اُنس گرفته و الان قریب 12 سال است که به طور جدی در این وادی فعالیت هم می‌کند، حدود یک سال است در شهر دهدشت نگارخانه‌ای با نام سپاس راه انداخته که در آن بدون نگاه اقتصادی و در عین حال با مشوق‌هایی از جمله در حوزه‌های هنری، افراد را از اقشار مختلف به مطالعه ترغیب می‌کند و به آن‌ها کتاب‌ امانت می‌دهد.

 

به عنوان یک متولی در کار کتاب و هنر، وی هدف خود را از راه‌اندازی این مکان برای امانت دادن کتاب، ایجاد علاقه در بچه‌ها و ساده کردن پروسه کتابخوانی برای آنها عنوان می‌کند. فقهی‌مقدم که نزدیک به یک سال است کار امانت دادن کتاب را شروع کرده، می‌گوید: همیشه دلم می‌خواست برای کتاب کاری انجام دهم.

در گفت و گو با مسئول نگارخانه سپاس عنوان شد:  استفاده از پتانسیل هنر در کنار کتاب سازنده است

 

 این فعال حوزه فرهنگ و هنر درباره کارهایی که در این نگارخانه برای ترغیب مردم به مطالعه انجام می‌دهد، عنوان کرد: به‌خاطر علاقه‌ام به کتاب و دینی که به آگاهی‌بخشی مردم و بچه‌های شهرم احساس می‌کردم، بعد از راه‌اندازی نگارخانه‌ای کوچک در شهر دهدشت، تلاش کردم تا قدمی هر چند کوچک برای مانوس کردن همشهریانم با کتاب بردارم.

 وی افزود: از ابتدا سعی کردم یک فضای زنده، پر روح و باطراوت را به کتاب اختصاص دهم؛ چون معقدم همنشینی کتاب، گل، گیاه و هنر سبب می‌شوند که مردم با کتاب و هنر ارتباط بهتری و پایدارتری برقرار کنند.

 

مسئول نگارخانه سپاس گفت: این فضای کوچک را با بضاعت شخصی خودم تدارک دیدم و البته هنوز هم جای کار دارد. به هر حال چراغ اول را روشن کرده و امید دارم که دیگران هم برای نورانی‌تر کردن فضای فرهنگی این شهرستان کوچک، چراغ‌های دیگری بیفروزند و یا اینکه به من چراغ سبز نشان دهند تا به پشتوانه آنها بخشی از این کم‌کاری صورت گرفته در حوزه کتاب و فرهنگ جبران شود.

 

 فقهی مقدم، دومین رویکرد خود را در زمینه ترغیب مردم به کتابخوانی اینگونه توضیح داد: سعی کرده‌ام بهترین و باکیفیت‌ترین کتاب‌ها را در زمینه‌های مختلف در اختیار همشهریانم قرار دهم؛ از قدیم گفته‌اند احترام امام‌زاده به متولی آن است و اگر من به عنوان یکی از کوچکترین متولیان حوزه کتاب کم‌کاری کنم، چطور می‌توانم سرم را بالا بگیرم و به آینده فرهنگی شهر امیدوار باشم در حالی که خودم در این زمینه هیچ کاری انجام نداده‌ام؟

در گفت و گو با مسئول نگارخانه سپاس عنوان شد:  استفاده از پتانسیل هنر در کنار کتاب سازنده است

 

 این فعال حوزه نشر و هنر در پاسخ به این سوال که چند جلد کتاب در نگارخانه‌اش دارد و کتاب‌ها برای چه رده سنی هستند، گفت: بالغ بر 700 جلد کتاب در همه رده‌های سنی در قفسه نگارخانه کوچک من کتاب است و به همه افراد کتابخوان و علاقه‌مند، کتاب امانت می‌دهم.

 وی عنوان کرد: همه کتاب‌ها را از کتابخانه شخصی خودم که در طی این دوازده سال گردآوری کرده‌ام، آورده‌ام و همه دستچین شده و جزء بهترین کتاب‌ها از نظر مترجم، مولف و کیفیت هستند.

 مسئول نگارخانه سپاس گفت: واقعاً حیف‌ام می‌آمد که چنین پتانسیل آگاهی بخشی در قفسه کتابخانه خاک بخورد و برخی از همشهریانم که به خاطر نداشتن بضاعت مالی امکان خرید کتاب را ندارند، از مطالعه و خواندن کتاب محروم بمانند.

 فقهی مقدم می‌گوید: بیشترین کتاب را به کتاب اولی‌ها امانت داده‌ام و روزانه به‌طور میانگین به دو تا سه نفر  که برای اولین بار با مقوله کتاب و کتاب خواندن آشنا شده‌اند، کتاب می‌دهم. از اینکه بتوانم حتی یک نفر را به کتابخوانی و استمرار و مداومت در این تفریح ارزشمند ترغیب کنم، خوشحالم.

در گفت و گو با مسئول نگارخانه سپاس عنوان شد:  استفاده از پتانسیل هنر در کنار کتاب سازنده است

 

 وی در عین حال از خانواده‌ها که به گفته او چندان واکنش مثبتی به این موضوع نداشته‌اند، گلایه‌مند بود و گفت: بجز اقلیتی که برای کودکان خود کتاب می‌خرند، بقیه متاسفانه هنوز کتاب را اولویت و مسئله اصلی کودکان نمی‌دانند.

 فقهی مقدم بیان کرد: اینکه در یک شهرستان 85 هزار نفری اینقدر استقبال خانواده‌ها از کتاب کم است، جای تامل و پرسش دارد.وی گفت : بجز دکتر کاظمی، مدیرکل ارشاد شهرستان، متاسفانه هیچ استقبالی از سوی دیگر مسئولان از کار من صورت نگرفته است.

 نگرانی فقهی‌مقدم، عدم توجه مسئولان به مقوله فرهنگ است و گفت: وقتی مسئولان دغدغه فرهنگی ندارند و خانواده‌ها کودکان را با کتاب آشنا نمی‌کنند، علاوه بر اینکه کتاب همچنان مهجور می‌ماند، جوانان شهر هم دیگر رغبتی به انجام کارهای فرهنگی ندارد.وی معتقد است: این بی‌تفاوتی مسئولان به مقوله‌های فرهنگی، در درازمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره فرهنگی شهر دهدشت که دارای قدمت تاریخی و فرهنگی زیادی است، وارد می‌کند.

 

فقهی‌مقدم گفت: در شرایط کنونی که فضاهای مجازی با تبلیغات منفی اما فریبنده، کودکان، نوجوانان و جوانان را به سمت سراشیبی سقوط می‌کشاند، می‌طلبد مسئولان به فعالیت و مکان‌های فرهنگی توجه بیشتر داشته باشند؛ چرا که شهرستان کهگیلویه بیش از همیشه به توجه مسئولان و متولیان امر مسائل فرهنگی نیاز دارد.

 وی گفت: یکی از آرزوهایم این است که بتوانم بخش کودک نگارخانه‌ام را فعال کنم؛ ایجاد محیطی شاد، صمیمی و پرنشاط برای کودکان که در کنار بازی و تعامل با هم‌سن و سالانشان بتوانند کتاب بخواند، نقاشی بکشند و با هنرهای مختلف آشنا شوند، برای دهدشت یک ضرورت است و امیدوارم با تعامل و همراهی متولیان امر به‌زودی بتوانم این بخش را در نگارخانه‌ام فعال کنم.

 فقهی‌مقدم که دارای مدرک کارشناس معماری و کارشناس ارشد پژوهش هنر از دانشگاه شهید چمران اهواز است، گفت: شهرستان کهگیلویه جوانان با استعداد زیادی دارد که به‌خاطر نبودن امکانات و بی‌مهری مسئولان، تاکنون نتوانسته‌اند توانایی خود را به فعل درآورند؛ لذا آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و مهاجرت در این شهرستان بسیار بالاست.

 وی تصریح کرد: انتظار داریم که مسئولان با دوری از شعارزدگی عملاً پای کار بیایند و جوانان دیار بلاد شاپور را یاری کنند تا همه با هم بتوانیم با بهبود فرهنگ و ارتقا کتاب و کتابخوانی و رونق فضای کسب و کار، بلاد شاپور را به آنچه شایسته و لایق آن است و به‌خاطر بی‌توجهی مسئولان از آن دور مانده برسانیم.

در گفت و گو با مسئول نگارخانه سپاس عنوان شد:  استفاده از پتانسیل هنر در کنار کتاب سازنده است

 



تاریخ انتشار : 21 فروردین 1398 14:16



» اخبار مرتبط:

  • نمایشگاه کتاب 23 بهمن ماه در شهر دهدشت افتتاح می شود/ ارائه تخفیف 50 درصدی
  • نمایشگاه کتاب شهرستان کهگیلویه با 4هزار عنوان کتاب افتتاح شد
  • تالیف 11عنوان کتاب توسط فرهنگیان گچساران
  • کمبود116 هزار جلد کتاب در کتابخانه های مدارس گچساران
  • تجهیز کتابخانه دولت‌آباد یاسوج
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام