مشروح اخبار


» شرایط اعلام فهرست‌های انتخاباتی مشخص شد



نمایندگان مجلس شرایط اعلام فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس را مشخص کردند.

به گزارش راک نیوز به نقل از ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جریان بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس ماده ۵ این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۷ مکرر ۳ به قانون الحاق می‌شود.

از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع با این ماده موافقت کردند.

بر اساس ماده ۵ این طرح.

احزاب، جبهه‌ها و نامزد‌های مستقل می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور و یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند.

فهرست‌ها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه‌ی انتخابیه فرعی به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس داوطلب معرفی می‌شود.

طبق تبصره ۱ این ماده، احزاب و جبهه‌ها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

طبق تبصره ۲ این ماده چنانچه فرد یا افرادی از نامزد‌های مزبور در فهرست‌ها به درخواست کتبی خود و تا ۴۸ ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا جبهه‌ی ارائه کننده‌ی فهرست می‌تواند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه‌ی انتخابیه فرعی تا ۲۴ ساعت پیش از زمان آغاز فرایند تبلیغات با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند.

در غیر این صورت احزاب و جبهه‌ها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت مگر این که به دلایل قهری نامزد یا نامزد‌هایی از فهرست مزبور حذف شوند.

در این صورت حزب و یا جبهه می‌تواند تا ۴۸ ساعت قبل از شروع اخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.

به موجب تبصره ۳ این ماده ارائه فهرست صرفاً توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی پروانه معتبر فعالیت دارند، و همچنین مقام مسئول جبهه‌ها صورت می‌گیرد. احزاب و جبهه‌های استانی صرفاً جهت حوزه‌ی انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.

طبق تبصره ۴ این ماده در صورت اعلام موجودیت جبهه‌ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.

در تبصره ۵ این ماده هم آمده هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه‌های ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره ۴ ماده ۲ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.

طبق تبصره ۶ این ماده رأی دهندگان می‌توانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزد‌های متعدد خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرست‌ها و نامزد‌ها رأی دهد رأی به نامزد‌ها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.

در تبصره ۷ این ماده نیز آمده که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی هستند.



تاریخ انتشار : 27 فروردین 1398 12:46



» اخبار مرتبط:

  • درج آگهی یا مطلب علیه نامزد‌های انتخاباتی مجلس از سوی رسانه‌ها ممنوع
  • تخلف های تبلیغاتی انتخابات مجلس مشخص شد
  • فرزندان شهدا معاف از سربازی شدند
  • شیخ الاسلام: جبهه متحد بدقولی کرد
  • فردا، آخرین مهلت تغییر حوزه انتخابیه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام