مشروح اخبار


» چه كسي پاسخگوست؟



اكنون 20 روز از نيمه دوم سال گذشته است، اما به نظر مي‌رسد كمتر مدير يا مسئولي همچنان پيگير شعار امسال باشد كه در آغاز سال و از سوي مقام معظم رهبري مطرح شد. اين فقط يك ادعا نيست، مروري بر وضع كشور و مشكلاتي كه چندي پيش رخ نموده است، اعم از مشكلات ارزي يا كاهش توليد و نرخ رشد اقتصادي، بيانگر آن است كه برخي به جاي تلاش براي تحقق اين شعار، بر اجراي سياست‌هاي مقطعي، اغلب تجربه شده و البته شكست خورده اصرار دارند.

به عبارت ديگر در حالي كه يك برنامه و طرح ملي براي اقتصاد كشور از ابتداي سال ترسيم شده است، برخي به جاي توجه به آن، به دعواهاي سياسي دل خوش كرده‌اند و به جاي تعقيب خط ترسيم شده، كوره راه‌هاي مورد نظر خود را مي‌روند. البته در گيرودار دعواهاي سياسي و در شرايطي كه برخي همت خود را بر آن نهاده‌اند تا راهي براي برون رفت از مسئوليت‌ها و پاسخگويي‌ها بيابند، پرسش از شعار امسال، قدري غريب به نظر مي‌رسد. اكنون با توجه به آنچه كه در كشور مي‌گذرد، مي‌توان گفت كه شعار امسال مورد غفلت واقع شده است و توجه‌ها از آن دور شده است.

نكته اينجاست كه «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» فقط يك شعار نيست، بلكه يك برنامه راهبردي ملي است. نكته مهم‌تر اينجاست كه رهبر انقلاب، با توجه به ويژگي‌هاي عمومي كشور، براساس ارزيابي‌هاي چند ساله اخير و نيز نيازهاي سالانه ملي اين عنوان و هدف را براي امسال برگزيده‌اند.

توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني را نمي‌توان در نهادهاي خاصي متوقف كرد و فقط از آنان پاسخ خواست يا خواست كه عملكرد خود را براي مردم و افكار عمومي بيان كنند. اما روشن است كه مسئوليت برخي سازمان‌ها به ويژه سازمان‌هاي تصميم‌ساز و آنان كه راي و نظر آنان تاثير مستقيم بر روندهاي عمومي اقتصاد دارد، سنگين‌تر از ديگران است. اما از قضا مشاهده مي‌شود كه بيشترين غفلت نسبت به برنامه ملي امسال، به ويژه از سوي اين نهادها مشاهده مي‌شود. اين در حالي است كه براي تحقق شعار امسال، وظيفه برخي نهادها و سازمان‌ها در اين ميان سنگين‌تر از سازمان‌هاي ديگر است. به عنوان مثال تسهيل شرايط ايجاد كسب و كار كه يك شاخص بين‌المللي است مي‌تواند تصوير دقيقي از برخي از بخش‌هاي اقتصاد كشور به دست دهد. آمارها نشان مي‌دهد كه اقتصاد كشور حداقل در اين شاخص خاص، افت چشمگيري را تجربه كرده است.

اكنون و با توجه به نوسان‌هاي شديد نرخ ارز در كشور يا مشكلات مقطعي كه از ناحيه تحريم‌ها بر كشور تحميل شده است، پرسش اصلي بسياري از كارشناسان و مسئولان اين است كه راه برون‌رفت از اين وضع چيست؟ البته در اين ميان برخي از مسئولان برآنند تا به جاي يافتن راه حل يا پاسخگويي به پرسش‌ها و ابهامات موجود، ديگران را متهم كنند.



تاریخ انتشار : 20 مهر 1391 10:56



» اخبار مرتبط:

  • پیامدهای نصف‌شدن ارزش پول ملی
  • هاشمي: مردم گرفتارند، عده‌ای دلخوش آمار
  • بايد بپذيريم در جلوگيري از تخلفات نقص داشته‌ايم
  • استان «خليج فارس» به مركزيت «ابوموسي»
  • دستگاه‌هاي فرهنگي در تحقق شعار توليد ملي، نقشي راهبردي دارند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler