مشروح اخبار


» روابط عمومی وتصویری که می تواند ازسازمان به افکار عمومی انتقال دهد؛گفتگو



۲۷ اردیبهشت ماه درتقویم به نام روابط عمومی نامگذاری شده است.

حمید شکری خانقاه، نویسنده کتاب برنامه‌ریزی ارتباطی در روابط‌عمومی، مدرس دانشگاه در تشریح روز روابط عمومی به راک نیوز گفت:همه جا از روابط‌عمومي به عنوان علم، هنر، حرفه و... نام مي‌برند و هنوز هم هستند كساني يا بهتر بگوييم مديراني كه نمي‌دانند هنر روابط‌عمومي كجا نهفته است؟ علمش را از كجا به دست آورد؟ تخصصش را كجا به كارمی برد؟ هنوز هم هستند روابط‌عمومي‌هايي كه نه از هنرشان، نه از عمل‌شان و نه از تخصص‌شان هرگز استفاده‌اي نكرده‌اند
. هنوز هم هستند سازمان‌هايي كه هيچ تصويري در افكارعمومي از خود بر جاي نگذاشته‌اند و هنوز هم هستند كارشناسان روابط‌عمومي كه نمي‌دانند براي چه خبر توليد مي‌كنند، گزارش مي‌نويسند و نمايشگاه برگزار مي‌كنند و... البته مي‌دانند كه به عنوان يك كارمند بايد كاري بكنند، وظيفه‌اي را انجام دهند و حقوقي در پايان ماه دريافت كنند.

اينها را گفتم تا تأكيدي كرده باشم براينكه روابط‌عمومي حرفه‌اي است كه نياز به جايگاه تخصصی و حرفه ای خود دارد تا بتواند از علمش، هنرش و تخصصش به نحو مطلوب استفاده كند. بعد از سال‌ها روزي به نام روابط‌عمومي در تقويم پرمناسبت سالانه نامگذاري می‌شود. همه مي‌دانند كه نامگذاري روزها بيشتر حالتی نمادین دارد و پيامي جز اين ندارد كه موضوع موردنظر از اهميت خاصي برخوردار است و بايد نزد جامعه از جايگاه و منزلت بايسته‌اي برخوردار باشد.
روز 27 ارديبهشت با تلاش‌هاي مستمر دست‌اندركاران روابط‌عمومي و پيگيري شورای اطلاع‌رسانی دولت به تصويب رسيد، اما سؤال اينجا است آیا جامعه روابط‌عمومي با برخورداري از دانش، علم و تخصص ارتباطات که همواره در پي اطلاع‌رساني و ايجاد تصويري روشن از سازمان متبوعش است مي‌تواند از اين روز و هفته فرخنده به نحو مطلوبي استفاده كند؟ آيا انجمن‌ روابط‌عمومي و انجمن متخصصان و انجمن‌های فعال دیگر ايران براي بهره‌برداري مطلوب و ايجاد جايگاه روابط‌عمومي نزد مديران برنامه‌اي دارند؟
روابط‌عمومي‌هاي وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی چه برنامه‌هايي را تدارك ديده‌اند؟ آيا بهترين فرصت براي يك خودنمايي و تصویرسازی سازماني نيست؟ خوشحالم که دبیرخانه دایمی هفته روابط‌عمومی در این چند سال اخیر شکل گرفت و حرکت‌های نمادین مناسبی هم برگزار شد اما ...
بياييد روز روابط‌عمومي را جدی بگیریم و نیک بدانیم که حفظ دستاوردهای این روز مهمتر از خود آن است. اما جامعه روابط‌عمومی برای تحول در ساختار و منزات اجتماعی خود به بیش از یک هفته نیاز دارد. با استانداردسازی، برنامه محوری، استراتژی‌سازی، ارتقای مهارت‌های ارتباطی کلیه کارگزاران روابط‌عمومی شتابنده‌های روابط‌عمومی را در سازمان‌ها تقویت و عوامل مختل‌کننده آنها را که نه تنها روابط‌عمومی را مختل کرده‌اند، بلکه باعث شکست مدیران ارشدشان هم هستند،کاهش دهیم. ازجمله سم‌های روابط‌عمومی‌، تمرکز شدید بر اجرا و اطلاع‌رسانی صرف بدون اطلاع‌یابی و مسئله‌شناسی، عدم درک درست روابط‌عمومی‌ها از کارکردهای واقعی خودشان و ناتوانی در ارتباط خلاقانه و مبتکرانه با جامعه پیرامون‌اشان است....
هفته روابط‌عمومی را به فال نیک می‌گیریم اگر بتوانیم الگویی از روابط‌عمومی استاندارد و حرفه‌ای ایجاد کنیم وگرنه مناسبت‌ها در کشور مناسبت خیز ما همیشه می‌آیند و با صرف هزینه‌های بی‌جهت می‌روند.
راک نیوز به مناسبت روز روابط عمومی نگاه برخی مسئولین این منصب در استان های مختلف را جویا شد : 
باقری مسئول روابط عمومی شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد میگوید:باید درابتدا بدانیم که اهداف روابط عمومی در سازمان چیست
وی اضافه میکند :کیفیت و اهمیت ارتباطات یکی از اصل‌های پذیرفته شده مدیریت و سرآغاز ایجاد واحد روابط عمومی در سازمان‌ها است. همان طور که در متن اشاره شد واحد روابط عمومی سازمان به نوعی سخن‌گوی سازمان و مسئول برقراری ارتباط با محیط بیرونی است. هم‌چنین باید توجه داشته باشیم که روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است و اگر تبلیغات می‌گوید: «محصول ما را بخرید.» روابط عمومی پاسخی است به سوال «چرا باید محصول ما را بخرید؟» و از این نظر بسیار حائز اهمیت است.
فرهادپروین مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان بوشهر در بیان جایگاه و خط ومشی روابط عمومی ها به راک نیوز می گوید: تعامل و ارتباط روابط عمومی ها با رسانه ها و افکار عمونی موضوعی است که باید به ان اهمیت زیادی داده شود. چرا که فعالیت این دو حوزه به نوعی به هم وابسته است.
پروین اضافه کرد: به نظر من اگر در سطح مدیریت کلان رویکرد مدیران نسبت به روابط عمومی ها تغییر کند روابط عمومی ها خیلی پویا تر و تاثیر گذارخواهندشد.
امروزه در بسیاری از ارگانها در ایران نگاه به فعالیت روابط عمومی ها هنوز همان نگاه سنتی با رویکرد مراسم گرایی،تبلیغات و تشریفاتی است.
در حالی که اگر یک سازمان بخواهد توسعه و پیشرفت داشته باشد باید نگا ها و ملزومات روز در اختیار انها قرار داده شود.
هاجرصلاحی اردکانی که مسئولیت پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد رابرعهده دارد براین باوراست : روابط عمومی می تواند نبض دستگاه باشد چه در مقام رابط بین کارکنان و چه در مقام رابط دستگاه با رسانه و اذهان عمومی آنهم بشرط اطمینان مدیر
صلاحی این نکته را نیز یادآوری کرد که :به رسمیت شناختن روابط عمومی از سوی مدیر و نهادینه کردن این جایگاه در هر دستگاهی در درازمدت همانند بیمه عمر دستگاست.



تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1398 11:30



» اخبار مرتبط:

  • دکترحمید شکری خانقاه: ناتوانی روابط عمومی ها درمقابل تنش روانی افزایش دلار ...
  • دکترحمید شکری خانقاه: ناتوانی روابط عمومی ها درمقابل تنش روانی افزایش دلار ...
  • احتمال برگزاری دوازدهمین برگزاری همایش ملی روابط عمومی‌های کشور در شیراز
  • کسب مقام نخست روابط عمومی آموزش و پرورش در کهگیلویه و بویراحمد
  • ايجاد نمايندگي انجمن روابط عمومي ايران در گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler