مشروح اخبار


» واکنش حقوقدان برجسته کهگیلویه و بویراحمدی به تغییر استاندار؛ آن سوتر در صحنه اصلی، بازی به گونه دیگری در جریان است



"ما تماشاچیانی هستیم، که پشت درهای بسته مانده ایم ،دیر آمدیم خیلی دیر.
 پس به ناچار حدس می زنیم ،شرط می بندیم و شک می‌کنیم که آن سوتر در صحنه اصلی، بازی به گونه دیگری در جریان است"!

راک نیوز- علی مندنی پور : ثباتِ مدیریّت در رَوَندِ توسعه پایدار!

 رسم است ،میهمان پیش از ورود "دَقّ البابی" کرده و پس از معرّفی، رخصت طلبیده و آنگاه بر میزبان وارد شود .
امّا من و تو و ما میهمانانی را میشناسیم، که به هر علّت و انگیزه وباهر بهانه و توجیهی این "آداب" را نادیده گرفته و بدون نواختن کوبه ی در، بی اجازه وارد و از آن طرف هم گهگاه با شتاب و ناخواسته و در برخی موارد حساب شده و بی‌خبر و یواشکی خارج می‌شوند!
 حکایتِ میزبانی "مردم "ما شده است و بزرگوارانی که در جامه و جایگاهِ استاندار یک استان پس از گذر از "هفت خوان" چنانچه به نقلِ از حکیم سخن سعدی "افتد و دانی" منصوب و تا می آیند به خود آیند و برنامه‌ای تدوین و تنظیم و با فضای کاری و پیچ مهره های ماشینِ پیچیده مدیریّتی در این قدّ و قوّاره آشنا شوند ،رخت آویزان نکرده ، برای رفتن به پشت بام بلندتری رخت بر می بندند و جماعتی هم در کوتاه مدّت، هنوز پشت بام را قیر وگونی نکرده به زیر کشیده می شوند!
 روی سخنم با مسئولانِ رده بالای وزارت کشور و در راس آنها وزیر محترم این وزارتخانه است!
 گرچه، هم منِ پرسشگر و هم تصمیم گیرندگانِ بظاهر "پاسخگو"، امّا در واقع خود رای ، هر دو عمق درد را بخوبی درک و‌ درمان را نیز می‌شناسیم !
 امّا چه می‌شود کرد، این یکی کاره ای نیست و آن یکی هم ظاهراً در بند قانون و در پناهِ دژِ مستحکمِ" صلاحِ مملکت خویش خسروان دانند" دیر زمانیست سنگر گرفته و لنگر انداخته !
 بگذریم، از اینکه واژه های اعتباری "صلاح و مصلحت "در گذرِ تاریخ این مرز و بوم تا به امروز چگونه تعبیر و تفسیر شده اند و با چه تمهیداتی از این دو واژه کار ساز و حلّال مشکلات در وقت نیاز بهره ها گرفته و کار کشیده اند و در میدان عمل چه آثاری از خود باقی گذاشته اند!
نه قوم گرا هستم ونه ناسیونالیست از قماش آنانی که:" هنر را ز آن ایرانیان (می‌دانند) و بس" .
شهروندی دردمندم و پیوسته از سرِ احساسِ مسئولیّت گفته و می نویسم، مطیع و منقاد قانون و در نتیجه به اختیارات قانونی "کارگزاران و مجریان" به شرط آنکه حقوق مردم را محترم شمرده ، با این اختیارات بازی نکرده، قانون را دَور نزده و تفسیر به رای نفرمایند، احترام گذاشته و می گذارم!
 اگر به این واقعیّت باور داریم :
" ایران از آنِ همه ایرانیان است" که اینچنین بوده و هست.
 بنابراین در قالب چنین دیدگاهی هر فرزندِ شایسته ای از هرکجای خانواده بزرگ، ریشه‌دار و گسترده این کهن سر زمین ،نه فقط حقّ دارد ، که می‌تواند، در هر کجای جغرافیای این مرز و بوم ، توان، لیاقت ،کارایی ،استعداد و شایستگی اش را در خدمت به شهروندان در چارچوب قانون به کار گرفته و پلّه های های ترّقی و پیشرفت را بپیماید، چرا که نه ؟
 با این وصف موافقت و مخالفت با انتصابِ این مدیر و یا مسئول در رده های گوناگون و یا این که مدیر و یا مسئول مورد نظر، از این زیست بوم است و یا از آن زیست بوم ،
شمالی است و یا جنوبی، زاده شرق کشور است و یا غرب و مرکز و یا از آن قوم است و از این قوم، منتفی است .
آنچه مدّ نظر است و مورد نیاز و راهگشا ،همانا: 
 دارا بودن توانِ جسمی و روحی ،پیشینه کاری قابل قبول، قانون مداری ، شجاعتِ دفاع از حقوق مردم، پاکدستی، دلسوزی ، وظیفه شناسی و از همه مهّم تر شناخت و آشنایی با تاریخ و جغرافیا، روابط اجتماعی و پاره فرهنگ شهروندان است.
که اگر فرض را بر دارا بودن همه شرط های بالا در کارنامه این بزرگواران در قالبِ" شایستگی" مورد نظر قانون و شرع و عرف و اخلاق قرار دهیم، تجربه عملی نشان می دهد، دست کم یک جای کار عیب پیدا می کند و آن اینکه در این شرط آخری یعنی شرط شناخت مردم از جنبه های گوناگون : تاریخی ،اجتماعی ، فرهنگی و... کُمیتِ اکثریّت قریب به اتّفاق این "ولی نعمتان مردم" لَنگیده و همچنان می لنگد ! وکمبود و نبودِ همین شرط است ، که قافیه را بر مدیران کلان تنگ کرده و با همه حًسن نیّت ،در رسبدن به مقصد که همانا خدمت به مردم است ، سخت آزارشان می دهد ! 
بی آنکه در این باره پیش داوری کرده و از هولِ حلیم در دیگ بیفتیم و بر خلاف انصاف سیاه و سفید ببینیم و ندیده و نشناخته بَه بَه و چَهچَه سر دهیم و آش نخورده ، لب و لوچه مان آویزان شود!
 بد نیست، این نکته کاربردی را آویزه گوشمان قرار داده و بابهره گیری از "ضوابط"، گره گشای آن باشیم و نه بر مبنای روابط چنانچه دیده ایم و می بینیم!
 مگر نه این است ، که یک مدیر و مسئول رَده بالا در قدّ و قامتِ استاندار یک استان، یعنی همانی که نماینده و همه کاره دولت با اختیارات تّام و تمام در محدوده جغرافیایی بنام استان ، همه شاخصه های مدیریّتی یک مدیر عالی رتبه را از نگاه بالادستی ها داشته و از فیلتر "قانونی" عبور کرده و نمره قبولی برای این جایگاه کسب کرده است، که ظاهراً این طور است.
پس چرا متّوسط عمر مدیریّتی اینان ،تا این حدّ کوتاست و اگر بالا دستی ها در یک رَوَند قانونی به گزینش کیفی این بزرگواران رسیده اند ، چرا ثباتِ لازم مدیریّتی را در این زمینه شاهد نیستیم؟
  شاهدِ مثال:
 از تیر ماه ۱۳۵۸ که نخستین استاندار استان کهگیلویه و بویراحمد بر مسند استانداری این استان تکیه زده با احتساب دو دوره سرپرستی تا این زمان نوزده استاندار را به خود دیده، به عبارت دیگر با یک حساب سرانگشتی در گذرِ ۴ دهه از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون به طور متّوسط هر دو سال و یک ماه و چند روز یک استاندار را تجربه کرده است!
 که با شاخصه های توسعه بهیچ وجه همخوانی نداشته و ندارد!
 پرسش این است، تا کی چنین روّیه ای آسیب زا تکرار خواهد شد ،آیا تصمیم گیرندگان بالادستی به ویژه در آنچه به وزارت کشوری ها مربوط می‌شود، به آسیب‌های وارده از قِبَل این روّیه و تَبعاتِ ناخوشایند آن در زندگی شهروندان در جای جای کشور تامُلّ کرده اند؟
آیا جامه عوض کردن و تغییر این استاندار و آن استاندار با این سرعت و بدون دّقت ، جز توّقف کارها و اتلاف وقت نتیجه دیگری برای مردم بدنبال داشته و دارد؟
 نبودِ ثبات در نظامِ مدیریتی کشور تا کجا پیش میرود و کَی قرار است، به این وضعیّت نچندان مطلوب و این روشِ پر هزینه و ناراضی تراش در عزل و نصب های کلان پایان داده شده و این مانع بزرگ و بازدارنده در مسیر توسعه همه جانبه از سرِ راه بر داشته شود؟
راستش را بخواهید ،" مردم" از تکرار این همه آزمون و خطا دارد، به این نتیجه می رسد، که آزمایشگاهی بیش نیست!
 تا دیر نشده ،افکار عمومی را دریابیم!
 
چه، اگر غیر از این باشد، که تا اینجا بوده ! 
جا دارد، به خود بباورآنیم به گفته شادروان حسین پناهی :
"ما تماشاچیانی هستیم، که پشت درهای بسته مانده ایم ،دیر آمدیم خیلی دیر.
 پس به ناچار حدس می زنیم ،شرط می بندیم و شک می‌کنیم که آن سوتر در صحنه اصلی، بازی به گونه دیگری در جریان است"!



تاریخ انتشار : 27 خرداد 1398 23:41



» اخبار مرتبط:

  •  استعفای مدیران و انتخابات پیش رو /شعار دلفریب خدمت به مردم
  • بازار گرم استیضاح -بقلم دکتر علی متونی پور
  • تاریخ را با ترازوی انصاف سنجیده و تاریخ سازان را با بیطرفی و بدون تبعیض به ...
  • وزیر کشور: لازم باشد در شب انتخابات هم استاندار یا فرماندار ناتوان را عوض م ...
  • هشدار امام جمعه شهر سوق به استاندار کهگیلویه وبویراحمد!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler