مشروح اخبار


» افشای دلایل گرانی گوشت



طنز - مهدی استاداحمد

پزشکان همواره ما را به نوشیدن زیاد آب و خوردن کمتر گوشت توصیه می‌کنند. مسولان نسبت به گوشت حساسیتی ندارند ولی صرفه‌‌جویی در مصرف آب را توصیه می‌کنند. از طرفی مردم با آب مشکلی ندارند اما از بالا رفتن قیمت گوشت نگران هستند. مسئله کمی پیچیده است، اما در این فضای پرابهام و آب‌گوشتی آنچه که محرز است این است که در وضعیت بسیار خوب اقتصادی فعلی، گرانی گوشت نمی‌تواند ربطی به اقتصاد داشته باشد.
با این حساب بررسی دلایل گرانی گوشت می‌تواند گره از کار گوشت بگشاید.

دلایل ورزشی
آیا به این فکر کرده‌اید که چرا فقط گوشت قرمز گران شده است و نرخ گوشت سفید تغییر نکرده است. آیا رنگ قرمز گوشت در بالا رفتن نرخ آن تاثیرگذار است؟
بی‌تردید برد پرسپولیس در آخرین شهرآورد، دستاویزی برای رسانه‌های ورزشی شده تا با موج‌سواری رسانه‌ای باعث بالا رفتن قیمت گوشت بشوند.

دلایل ادبی
نویسندگان و شاعران نیز در بالا رفتن نرخ گوشت مقصرند. به واژه‌ی «گوشت» در این بیت سعدی توجه کنید: «همه عالم سخنم رفت و به گوشت نرسید». مشخص است که سعدی می‌خواهد با القای اینکه عمری شعر سروده است اما نمی‌تواند گوشت بخرد، نقش خود را در سیاه‌نمایی و بالابردن نرخ گوشت ایفا کند.
اگر در این بیت که با کمک رهی‌معیری سروده شده است تامل کنید که «من لذت کباب ندیدم به عمر خویش / از دیگران حدیث کبابی شنیده‌ام» بی‌گمان متوجه همکاری پشت‌پرده شاعران در پروژه‌ی گرانی گوشت به نفع «قصاب کاشانی» می‌شوید.

دلایل فرهنگی
در فرهنگ عامه نیز باورهایی وجود دارد که باعث بالا رفتن نرخ گوشت شده است.
وقتی می‌گوییم گربه دستش به گوشت نمی‌رسد اظهار می‌کند پیف‌پیف، باعث بالا رفتن جایگاه، و در نتیجه قیمت گوشت می‌شویم. وقتی می‌گوییم گوشت خودم را می‌خورم و منت قصاب را نمی کشم، یا وقتی باور داریم که فلانی و فلانی اگر گوشت هم را بخورند استخوان هم را دور نمی‌اندازند یا هنگامی که می‌گوییم گوشتمان زیر دندانشان است، به این‌ترتیب ارزش غذایی گوشت را به‌طور کاذب بالا می‌بریم. و یا وقتی که می‌گوییم زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد باعث بالا رفتن هزینه‌ی زبان سرخ که نوعی گوشت قرمز است می‌شویم.
***
دلایل گرانی گوشت را بررسیدیم.
وظیفه‌ی ما اطلاع‌رسانی در این مورد بود که رساندیم، هرچند کسی گوشتش بدهکار نباشد.

 




تاریخ انتشار : 24 بهمن 1390 03:54



» اخبار مرتبط:

  • فروش گوشت اسب‌هاي‌ مرده در بهبهان
  • تلاش ناکام برای فروش گوشت گاو مرده در بازار + عکس
  • « صدرالله دولت » عضو هيات مديره بارگاني دولتي ايران منصوب شد
  • توقيف بيش از 57 تن مرغ و گوشت بدون مجوز
  • قيمت گوشت گوسفند در ماه رمضان 18 هزار تومان باقي مي ماند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler