مشروح اخبار


» خدمت دو سویه استاندار کهگیلویه و بویراحمد به رسانه ها و مسئولین





راک نیوز-یاسوج : این روزها حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نحوه پوشش اخبار وحضور فیزیکی رسانه هادر ساختمان استانداری شیوه جدیدی در پیش گرفته است.
بنطر میرسد با رویه جدید که برگرفته از دستور وی می باشددر نشست ها و جلسات آن هم فقط جلسات مهم، از خبرگزاریها دعوت می کند و سایر نشست و برنامه هایش در غیاب خبرنگاران برگزار می شود.
 اما این اقدام استاندار ظاهرا به مذاق برخی رسانه ها خوش نیامده و فریاد سرداده اند که استاندار ضد شفافیت عمل کرده است و طی روز های گذشته یکی از همکاران رسانه ای با برشمردن دلایلی به این شیوه انتقاد کرد .
 
ضمن احترام به نقطه نظرات این همکار رسانه ای، اما اگر بخواهیم واقع بینانه به این تصمیم نگاه کنیم از نقطه نظر نگارنده که عضو کوچکی از جامعه رسانه ای در کهگیلویه و بویر احمد است، استاندار در شروع فعالیتش بهترین تصمیم را گرفته است.
برای این ارزشیابی هم دلایل زیادی وجود دارد؛ 
نخست اینکه مدیران در غیاب رسانه ها با آسودگی خاطر و بدون ترس از قضاوت و شانتاژ های رسانه ای موافقت و مخالفت خود را با مسائل‌ بیان می کنندومدیران می توانند با هم بحث و تبادل نظر کنند و جلسات کارکرد واقعی خود را به دست می آورند.
ازطرفی اگر نشستی دستاورد نداشته باشد که البته روندی طبیعی است، حاشیه هم نخواهد داشت زیرا بسیاری از جلسات به منظور چکش کاری یک موضوع برگزار می شوند و قرار نیست خروجی مشخصی داشته باشند و گاهی مقدمه ای برای یک موضوع و جلسه هستند،بنابراین انرژی مدیران صرف پاسخگویی به رفع ابهاماتی که گاه زاییده خود برخی از رسانه ها است نمی شود، چون دیده شده برخی مدیران برای اینکه بر سر زبان بیفتند در جلسات اظهار نظرهایی می کنند و رسانه هایی نیز با هماهنگی و یا بدون هماهنگی اقدام به انتشار موضوعات مطرح شده می کنند که نتیجه آن ایجاد حاشیه برای مدیران و به دنبال آن اتلاف انرژی مدیران و هدر رفت وقتی می شود که بایستی صرف امور مردمی شود. 
فراموش نکنیم رانت اطلاعاتی که به واسطه نشست های بی در و پیکر ایجاد شده بود نیز قطع می شودو موضوعات مهم جلسات تحت تاثیر حاشیه ها قرار نمی گیرد.
تجربه نشان داده است گاهی جلسات بسیار مهم با موضوعات بسیار حساس به واسطه درج خبرهای بی کیفیت، جهت دار و یا مغرضانه به حاشیه می رود و موضوع اصلی به طور کلی به حاشیه کشیده می شود.
در مطلب انتقادی از استاندار رفتار وی را مغایر رفتار رئیس جمهور برشمردند اما واقعیت امر این است که اگر در نگاه جامع تر به موضوع نظری بیندازیم روند جلسات هیات دولت نیز بدین گونه است که بدون حضور اهالی رسانه برگزار می شود و خبرنگاران پشت درهای بسته به انتظار پایان جلسات می نشینند و بعد هم پس از خروج اعضای هیات دولت‌، برخی اقدام به پاسخگویی می کنند و برخی نیز که صلاح ندانند از کنار خبرنگاران می گذرند و کسی هم نمی تواند شکایتی داشته باشد. 
در مجموع باید گفت حضور خبرنگاران در تمامی جلسات رویه اشتباهی بود که از گذشته فقط در این استان باب شده و همین موضوع باعث شد خبرنگاری از شکل جوششی به خبرنگاری پوششی تنزل پیدا کند و این اتفاق نه تنها به رشد روزنامه نگاری استان کمک نکرد که سطح ان را پایین آورد و این اقدام دکتر کلانتری حتی می تواند خدمتی دوسویه به جامعه خبرنگاری و روزنامه نگاری و رسانه استان باشد که باید سوژه های خود را از روی خبرهای بقول همکار منتقدم تنظیم شده روابط عمومی دولتی کشف کنند.
یقینا بها ندادن به رسانه های محلی وکتمان قدرت آنها در بیان عملکرد دولت برای قوه مجریه ای که در اطلاع رسانی عملکردش مدعی است مظلوم واقع شده است مطلوب نخواهدبود اما این به معنی اقدامی ضد شفافیت و دسترسی آزاد رسانه ها به منابع خبری هم تلقی نمی شود چراکه در جلسات استانداری در حال حاضر خبرگزاری هایی از دو جریان سیاسی کشور حضور دارند و این بدان معناست که هیچ موضوعی از قلم نخواهد افتاد و اگر رسانه های حامی دولت بخواهند از مساله ای چشم بپوشند خبرگزاری های جریان غیر همسو ملزم به رعایت این موضوع نیستند و همین نشان دهنده استقبال استاندار از شفافیت است و به نظر می رسد اگر حتی جلسات دسته بندی شوند و جلسات کارشناسی بدون حضور خبرگزاری ها برگزار شود نتیجه به نفع مردم و افکار عمومی باشد.
سخن آخر اینکه رسالت رسانه در کنار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تزریق امید و یا امید بخشی هم هست. که با اخبار حاشیه ای، اگر چه اطلاع رسانی حاصل می شود اما این اخبار نه تنها آگاهی مخاطب را تعمیق نمی بخشد که سطحی تر هم‌ می شود و از آنجایی که دستش به جایی هم بند نیست صرفا نا امیدتر از گذشته می شود وپمپاژ نا امیدی می تواند بستری در افکار عمومی جامعه فراهم کند که دشمن برای بدست آوردن آن به هر منفذی چشم امید بسته است .
خدایار درخش سردبیر راک نیوز 



تاریخ انتشار : 12 مرداد 1398 07:59



» اخبار مرتبط:

  • وقتی کارمند استانداری به دولت رحم نمی کند؛بیشترین هجمه به دولت توسط فردی ک ...
  • نقش مدیران در رسمیت بخشیدن به رسانه های غیر رسمی
  • استفاده از تریبون دولت برای تبلیغ سایت کارمند روابط عمومی/اولین سفر تاج الد ...
  • تاجگردون: رسانه ها نقش مهمی در تنویر افکار عمــــومـــی دارند
  • بنویسیم هم اندیشی باورکنید تک اندیشی!
  • » اشتراک گزاری خبر

    • محمدجعفر درزاده

    • 12 مرداد 1398 11:36
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو:
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • 0 خبر
    • 0 نظر
    ^
    برادر درخش سلام بسیار عالی بود
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler