مشروح اخبار
 » مروری بر ویژگیها و نقش آفرینی حجت الاسلام میر احمد تقوی مقدم

پدرش مرحوم آمیر علی صفدر از علمای به نام عصر خویش ومادر  از خانواده اهل علم بهبهان بوده است .به دلیل همین نسب مادری بود که محل تولد ایشان در سال 1302 شمسی و 1342 قمری در  شهر بهبهان ثبت شده است.



راک نیوز/سید نورمحمد حسینی سوق

بسمه تعالی
کالبد شکافی یک حضور
مروری بر ویژگیها و نقش آفرینی حجت الاسلام میر احمد نقوی مقدم

شرح شجره

پدرش مرحوم آمیر علی صفدر از علمای به نام عصر خویش ومادر  از خانواده اهل علم بهبهان بوده است .به دلیل همین نسب مادری بود که محل تولد ایشان در سال 1302 شمسی و 1342 قمری در  شهر بهبهان ثبت شده است.

آمیر علی صفدر نیز خود ثمره ازدواج مرحوم پدرش میرمحمدجعفر با مرحومه بی فام بگم می باشد .  مرحوم بی فام بگم دختر میرزا رحیم از سادات جلیل القدر امامزاده علی ع بوده است .ایشان ابتدا همسر مرحوم سید علی اکبر از بزرگان سادات جلیل الشان نورالدین ع بوده است که بعد از مرگ ایشان با مرحوم میرمحمد جعفر ازدواج می کند.

 میراحمد یک برادر تنی و سه خواهر ناتنی داشت. میر محمد حسن مشهور به سید محمود برادر کوچکتر او که نیز در کسوت روحانیت بود در سنه 1347 به دلیل بیماری کلیوی فوت می کنند  

ایشان در سن 26 سالگی  پس از اتمام تحصیلات داخل ایران ،برای تکمیل تحصیلات روانه شهر نجف می شوند. پس ازگذشت  چند سال تحصیل در نجف به ایران برگشته و با مرحوم کل مرحمت دختر عموی خویش ازدواج می کنند و مجددا به نجف برمی گردد. ثمره این ازدواج سه فرزند پسر و یک دختر من جمله آیت الله سید مرتضی تقوی و دکتر مصطفی تقوی می باشد.

پس از  اقامت ده ساله در شهر نجف ،درسال 1338 شمسی عزم خویش را جزم نموده وبه سرزمین آبا و اجدادی خویش کهگیلویه برمی گردد و رسالت دینی و اجتماعی خویش را آغاز می نماید.

او پس از انقلاب همسر دومی هم از سادات نورالدین ع انتخاب می کنید که ثمره این ازدواج نیز سه فرزند پسر و دو فرزند دختر می باشد.درسالهای اخیر خواهرانش و پارسال همسر مکرمه اش را از دست می دهد

 و سرانجام روح ملکوتی حجت الاسلام والمسلمین میراحمد تقوی مقدم سوق  آخرین بازمانده از فرزندان پدر ،پس از قریب یک قرن مجاهدت نفسانی و فعالیت اجتماعی مذهبی مستمر ،روز پنجشنبه 24 مرداد 1398 مصادف با سیزدهم ذی الحجه1440به ملکوت اعلی پیوست.پیکر مطهر ایشان نیز در روز 25 مردادماه با خلق حماسه حضور بی نطیر مردم  ، بر روی دوش هزان شیفته  تشییع و روحانیت و منتظران امام زمان، تشییع و در مدرسه علمیه شهر دهدشت به خاک سپرده شده است.

مختصات حضور

 با محاسبه کمیت شرکت کنندگان در تشییع، می توان قضاوت کرد که  تجمع مردمی بی نظیری در طول تاریخ شهر دهدشت صورت پذیرفته است.

 تنوع سیاسی و حزبی و باندی  سلائق مشایعت کنندگان، ما را به یاد اتوپیای کنفدراسیون احزاب کهگیلویه می اندازد.

حضور معنادار همه ایلات و طوایف با بزرگان و مشایخ خود تصویری جامع از انجمن یکپارچه ایلات و قبیله های منطقه می دهد.

مشارکت همه گروههای انقلابی و روحانیون مذهبی و صحنه گردانی مراسم توسط نیروهای خاک خورده جبهه های جنوب و غرب ،حکایت از طراحی  چهار راه ارزشهای مذهبی و انقلابی می نماید.

وجود معنوی روحانیون و طلاب جوان و پیر ،تجلی زیبایی از قدردانی شاگردان نسبت به استاد و مریدان نسبت به مراد و الگوی موفقی برای طریقه استاد و شاگردی برای نسل نو و سیستم های آموزشی می باشد.

 همراهی زنان همراه با شربه های جانسوز و لیکه های برآمده از اعماق وجود ، نشانه پای کار بودن زنان موفق هم ولایتی مان می باشد که در همه صحنه ها نقش آفرینی می نمایند.

حجم جمعیت جوانان در مراسم یک پیر سالخورده نشان از اجرای احسن نقش آن سفر کرده ای دارد که همواره به فکر بهبود و رفاه و آسایش و توسعه و ترقی خطه آنها یعنی استان و خاصه کهگیلویه بود.

وبالاخره حضور همه مسئولین سیاسی استانی و شخصیتهای طراز اول هم استانی و هم زبانی و هم میهنی و در راس آنها  آیت الله جزایری و نماینده ولی فقیه و استاندار و نمایندگان مردم و مدیران کل و دستگاههای اجرایی در مراسم ، سمبل قدردانی آن مسئولین از طراحان و زحمتکشان  واقعی بنیان های فرهنگی سیستم سیاسی کشور دارد.

سوالات اساسی ؟

آنچه در حال حاضرذهن هر کنجکاوی خصوصا نسل جوان و پرسشگر را به خود جلب کرده است این است که چه عواملی باعث خلق حماسه حضور مردم در تشییع جنازه این عالم ربانی شده است؟ چرا اکثر متنفذین و مسئولین و علمای بلاد و مراجع و مسئولین طراز اول کشوری در رثای مرگ ایشان تسلیت گفتند؟ چه عاملی باعث شد که در شبکه های مجازی اعم از اینستاگرام ،واتساپ و تلگرام و...واژه میراحمد تقوی تبدیل به یک ترند بشود و به اصطلاح بحث وفات ایشان به عنوان یک بحث فراگیر مطرح شود ؟چه ارتباطی میان مردم و این قشر از مردم که نه بلکه این تیپ از روحانیون مذهبی وجود داشته است که مردم  قدردان چنین  آنها را بدرقه می کنند؟

جواب این سوالات را باید به یک واکاوی مفصل و چند جلدی محول نماییم  ولی در حد استاندارد یک مقاله چند خطی ،سعی می شود با ایجاز و خلاصه گویی به پرسشهای فوق جواب دهیم.

ویژگیهای شحصیتی :

میر احمد یک عالم ساده زیست ،مذهبی، خستگی ناپذیر و انقلابی و سیاستمدار و مهم تر از همه مردمی  بود. احیانا در منطقه، از او عالم تر و ساده زیست تر و سیاسی تر و انقلابی تر افرادی داشتیم و داریم  ولی منحنی ارزش مکانی ویژگیهای  ایشان بسیار هم تراز و موزون و چشم نواز و جمع جبری ویژگیهای شخصیتی ایشان از نظر دیدگاههای مردمی بسیارمتعالی است.

او در دوراهی زندگی خصوصی و تفریح  وشهر گزینی و وقف خانه و خانواده بودن از یک سو و زندگی بامردم و برای مردم از سوی دیگر ،مسیر خدمت به خلق در راه رضایت خدا را برگزید .

در دوراهی بی توجهی به مسائل سیاسی و آغشته نشدن بال عبای خویش با تراوشات احتمالی سیاست از یک سو و ورودبه مسائل سیاسی جهت بالا بردن مشارکت سیاسی مردم از سوی دیگر ؛ مسیردرست حضرت امام ره و مقام معظم رهبری را برگزید و سیاست و دیانت را را دو روی یک سکه دانست .

از همان اوایل انقلاب که غبارهای فراوانی فضای انقلاب را مه آلود کرده بودند با بسیج ورهبری نیروهای انقلابی نقش آفرینی بسیار پر ثمری داشته اند. و وقتی کشتی انقلاب  از امواج سهمگین گذر کرده است و در مسیر صحیح خویش قرار گرفت با سعه صدر از تنوع سلائق  استقبال نموده و ضمن پذیرش دیدگاههای مخالف و علی رغم بیان نظرات سیاسی خویش  ،گرایشهای سیاسی متنوع را در تضاد با مردم و مصالح انقلاب نمی دانست و پدرانه با آنها بخورد می کرد.

در دوراهی ارتقای علمی و کسب درجات اجتهاد حوزوی از یک سو ،و بسندگی علمی در طراز منطقه و حضور در منطقه دورافتاده از همه چیز محروم کهگیلویه از سمت دیگر، ایشان سکونت در دهدشت و حضور در میان چادرها و خونه های خشت گلی روستاییان را پذیرفت.

در دوراهی زندگی لوکس و تجملاتی و کاخ نشینی و ویلاگزینی و فخر فروشی و پزدادگی از یک سو و زندگی ساده و معمولی و مطابق استانداردهای طلبگی ،از جهت دیگر ایشان علی رغم توان مالی ،زی طلبگی را انتخاب نموده است و به ساده ترین شیوه بر روی نمدی سنتی با پاورکش های کهنه و گیوه های وصله خورده و  لباسی مندرس اما تمیز و طاهر ، در اطاقی محقر و بی آلایش بر دلها حکمفرمانی می کرد.

در دوراهی استراحت و خواب ناز شبانه و اتکا بر دورکعت نماز سحرگاهی و بوسیدن قرآن آسمانی ،و چسبیدن به غذاهای چرب و نرم ویتامینی و رفتن به مهمانی های اعیانی از یک سو و تهجد و شب زنده داری و روزه داری و نمازهای طولانی نافله و شب و قرآن خوانی مستمر از منظر دیگر ،ایشان راه سخت و کمرشکن و طاقت فرسای دومی را انتخاب نمود.

او هیچگاه امام نشد. نه امام جماعت نه جمعه . بر بالای منبر نرفت . واین خصلت های طلبگی را با فلسفه خاص خودش ترک کرده بود. تنها در نماز میت بود که جلو می ایستاد تا به صاحبان عزا تعزیت بگوید.  در پای منبر در عرض چند دقیقه ده منبر می رفت . مغناطیس او به هنگام سخن تمامی امواج سخن گویی را قطع و زبان همه قفل و تنها گوش ها بودند که با تذکراتش نوازش می شدند.

نظم شخصی او آهنین بود. ملازمان و هم سفران او در سفرهای برون شهری با مشاهده این رفتارها به تعجب می افتادند .

معتقد به مشورت بود. کارگروهی را بها می داد. از این شیوه برای حل نزاع ها و مشاجرات منطقه ای به کرات استفاده می کرد. او با مامور کردن عده ای روحانی هم سلک خویش و با مشورت از ریش سفیدان ،نظر خواهی می کرد و به نظرات جمع بهای عملی می داد.

به گفته کسانی که توفیق سفر با او را داشتند او را شوخ طبع در سفر و اهل خرج و هزینه  در حد متوسط به بالا می یافتند. او همیشه مادر خرج هم سفران خود بود.

به نظرات متخصصین اهمیت بسیار بالا می داد. به دکتر ها ومهندسین می گفت در این خصوص ، من عوام و شما مجتهد وبرای من، اطاعت از نظر شما واجب است ،
قاطعیت او مثال زدنی بود.اگر فردی طبق اجتهاد نظری او  مخالف مصالح، عملی را مرتکب می شد و یا احیانا منکری را معروف می کرد و یا اصرار بر گفته خطایی داشت ، با زبان آتشین او و چهره غضبناکش روبرو می شد.

نقش های اجتماعی او

چنین شخصیت خود ساخته ای در صحنه جغرافیای کهگیلویه از نواحی بهبهان گرفته تا مناطق بهمئی و طیبی و دشمن زیاری وایلات بویراحمد و چرامی  نقش های در جامعه بازی کرده است که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

الف : اتحاد و هم دلی و انسجام ایلی و فبیله ای حول اصل دین و مذهب و تلاش برای محرومیت زدایی از منطقه

ب:ترویج دین و ابلاغ تعالیم احکام عملی دین به شیوه مدرن خانه به خانه و منزل به منزل و ده به ده و قبیله به قبیله

ج:تلاش در راستای آینده نگری از طریق احداث مدرسه علمیه به سبک وسیاق علمی با تاکید بر اساس و اصل مراقبه و زی طلبگی

د:تلاش در راستای معرفی الگوهای مذهبی و صیانت از کیان معنوی سادات با باز سازی نمادین مرقد متروکه و دور افتاده امامزاده سید محمود ع به شیوه  فوق مدرن و تشویق سادات به بازسازی مرقد های مطهر اجداد خود .

ذ:مرجع و مامن مردم عادی به هنگام بروز مشکلات و نزاع های دسته جمعی و طایفه ای و فردی و مشکلات قانونی و تلاش در راستای حل و فصل این اختلافات به بهترین شیوه و با اخذ رضایت قلبی طرفین

ر:تلاش در راستای احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر خصوصا در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی .در این سالها  به کمک هم کسوتان خویش به شدت با رواج تلویزیون و رادیو و مجالس لهو لعب و مشروبات الکلی و حتی موسیقی مطربی  مقابله جانانه و موفق داشت.

ز:داشتن قدرت فوق العاده در اقناع مردم با توسل به فن بیان و استخدام تمثیل و کنایه و ادبیات منحصر به فرد.

س: با شروع جنگ تحمیلی ،طراح اصلی ساماندهی اعزام عشایر داوطلب به مناطق جنگی بود به نحوی که به کمک هنگ ژاندارمری توانست نیروهای زیادی را از شهرستان روانه جبهه های نبرد نماید.

ش:در طی جنگ هشت ساله به گواه مسئولین وقت  سپاه و بسیج ،نقش او در میزان حضور جوانان شهرستان در جبهه ها فوق العاده بوده است و بارها نیز خود ایشان نیز پا به پای بسیجیان در مناطق جنگی حاضر می شدند و به ارشاد و راهنمایی آنها پرداخته اند.

ص: با حضور در اکثریت تشییع جنازه شهدا از  اولین شهید شهرستان ،شهید  نورالدینی تا شهدای وفادار دیگر ،تسلی گر خاطر خانواده عزیز شهدا بوده اند .

ض:او یار و یاور روزهای غم و مشکلات مردم بود. در اکثر مراسم و عزاداری ها و فاتحه خوانی فعالانه مشارکت داشت ولی در همه مراسم شادی و عروسی غایب بود.

ط}در دیدارهای ملی با روسای جمهور و روسای مجلس و وزرا و نمایندگان و مدیران کل و ادارات ،زبان گویای دردهای نهفته و آشکار مردم بود.

بالاخره

:او بیشتر به عمل معتقد بود تا نظریه پردازی .یک پراگماتیست به تمام معنا بود. شیوه آموزش و استادی ایشان هم به این قصه نزدیک تر بود. او انشا نوشت و قطعا انسانهایی که بیشتر اهل اقدام و عمل هستند نمی توانند معصوم و مبری از خطا باشند .ولی می توان نتیجه گرفت که مجموعا پایان نامه عملی او از نظر مردم کهگیلویه و جریانات مختلف و طوایف متنوع و جوانان و پیران ،مردان و زنان و مسئولین و مردم با نمره بسیار عالی پذیرفته شده است . مدعای ما رفراندوم حضور مردم در بدرقه پیکر مطهر او می باشد.هر عالم ربانی هم که از مردم نمره قبولی بگیرد قطعا مشمول این آیه قرآن هستند که فرمود   .

« وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِی الصَّالِحِینَ

یاسوج : 27 مرداماه 1398  سید نورمحمد حسینی سوق

تاریخ انتشار : 28 مرداد 1398 07:09



» اخبار مرتبط:

  • پیام تسلیت رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در پی درگذشت آیت الله آقامی ...
  • چه کسی بر پیکر حضرت آیت الله آ میر احمد تقوی نماز را اقامه می کنند/زمان و م ...
  • اعلام یک روز عزای عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • جزئیات مراسم خاکسپاری حضرت حجت الاسلام والمسلمین آ میراحمد تقوی مقدم مشخص ش ...
  • پیام تسلیت سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد : آن عالم ربانی عمر پر برکت خویش را ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    عملکرد صدا وسیما در نحوه پوشش خبر قتل همسر دوم شهردار اسبق تهران را می پسندید؟

    1-بلی
    2-خیر




    آپلود عکس