مشروح اخبار


» شیوع ویروسی ناشناخته در یکی از روستاهای چهار محال و بختیاری+نامه وزیر بهداشت برای آزادی بهورز بازداشتی



براساس شنیده‌ها چندین نفر در روستایی در استان چهار محال و بختیاری به ویروسی ناشناخته مبتلا شده‌اند.

به گزارش راک نیوز ،خبرگزاری  ایلنادرگزارشی نوشت ، در پی انتشار خبری در شبکه‌ها‌ی مجازی درخصوص روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری، مبنی بر ابتلای صدها نفر به ویروس ایدز، سید راشد جزایری مدیر کل اداره بهداشت و درمان استان در گفت‌وگویی کوتاه با ایلنا گفت: موضوع در دست بررسی است.

وی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در این باره نشد.
 به گفته یک منبع آگاه صبح امروز- چهارشنبه 10 مهرماه-  جلسه ای به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص در فرمانداری لردگان ، با حضور فرماندار، مدیرکل بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده است.
این منبع آگاه افزود : برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها دارای بیماری اچ ای وی ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های پزشکی انجام شده، مجموع افراد آلوده به ویروس ۲۲ نفر بوده و آلودگی کلیه ساکنان روستا واقعیت ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر رئیس شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح امروز جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.
وی اضافه کرد: مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.
 
اخبار تکمیلی (1)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مباحث مطرح شده در باره ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به یک ویروس گفت: شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV، بررسی علل و پیگیری کامل این موضوع در حال انجام است.

مجید شیرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از حدود یک ماه قبل در پی شناسایی تعدادی بیمار مبتلا به ویروس HIV در یکی از روستاهای استان، تیم‌های بهداشتی و درمانی تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استان اقدام‌های علمی و تخصصی برای شناسایی، درمان و پیشگیری از شیوع بیماری آغاز شد.

وی ادامه داد: پیگیری این موضوع کماکان ادامه دارد و در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدام‌های و آزمایش‌های تکمیلی در جهت شناسایی علت‌های و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

شیرانی تصریح کرد: به مردم منطقه توصیه می‌شود تا ضمن حفظ خویشتنداری و آرامش خود، اخبار را از رسانه های رسمی پیگیری کنند و به شایعات و اخبار کذب در خصوص تعداد افراد مبتلا و علل ابتلای این افراد توجهی نکنند و اطمینان داشته باشند پس از تکمیل پیگیری‌ها، نتایج بررسی‌ها در اسرع وقت از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع مردم رسانده می‎شود.


اخبار تکمیلی (2)

 

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوع بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده در روستای "چنارمحمودی" شهرستان لردگان را تکذیب کرد.

 

دکتر جهانپور افزود:تست HIV و آلودگی به ویروس ایدز تعدادی از افراد یک روستا یک ماه قبل مثبت اعلام شد که پیرو آن تیم وزارت بهداشت در آن مکان مستقر شدند و غربالگری اهالی را آغاز کردند.

 

وی گفت:در غربالگری های انجام شده تعداد محدودی از اهالی آلودگی داشته اند که ابعاد قضیه روشن و خود افراد آلوده شناسایی شدند .

 

دکتر جهانپور با بیان اینکه بیماری به هیچ وجه ارتباطی به تزریق سرنگ واکسن یا آزمایشات تشخیصی مثل قند خون و امثال آن ندارد، گفت: به افراد آلوده علت و منبع آلودگی آنها اعلام شد.

 

وی با اشاره به انتشار مغرضانه یا جاهلانه اخبار کذب در این رابطه در فضاهای مجازی افزود: این اخبار صحت ندارد.

 

وی با اشاره به تداوم آزمایشات غربالگری گفت:ابعاد کامل موضوع از وزارت بهداشت و مرکز کنترل و مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت روشن و موشوع به افراد آلوده اطلاع رسانی شده است.

 

دکتر جهانپورگفت: انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی افراد و مبتلایان به لحاظ اخلاق پزشکی امکان پذیر نیست.

 

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آمار مبتلایان پایین تر از 200 نفر است، گفت: با توجه به تداوم غربالگری ها عدد و آمار نهایی را نمی توانیم اعلام کنیم اما آنچه مشخص است موضوع آلودگی و آمار منتشر شده در فضاهای مجازی کاملا کذب و مغرضانه است و پرسنل ما در حوزه بهداشت هدف گرفته شده اند که از طریق مراجع امنیتی پیگیری می شوند.

اخبار تکمیلی (3)

 

محمدخالد سردشتی نماینده لردگان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در یکی از روستاهای لردگان گفت: این مسئله‌ای است که تقریبا چهار روز پیش به ما گزارش داده‌اند. بر همین اساس وقتی گزارشات مردمی به دستمان رسید که چنین مسئله‌ای وجود دارد، سریعا با وزیر بهداشت تماس گرفتم و مسئله را مطرح کردم و گفتم دستور دهید یک بازرسی ویژه انجام شود تا مشخص شود این موضوع چیست و اشکال کار کجاست؛ چراکه مردم نگرانند.

 

نماینده مردم لردگان اظهار داشت: وزیر بهداشت نیز فردای همان روز به بازرسی‌شان تفویض اختیار کرد و آخرین پیگیری‌هایی که خودم کردم و تا به امروز هم ادامه داشته، حاکی از آن است که موارد مشکوکی را یک ماه پیش آنجا تشخیص دادند و به صورت مستتر، پوشیده و کارشناسی شده مسئله را دنبال می‌کردند تا این در چند روز اخیر که مقداری موضوع جنبه عمومی پیدا کرد، رسانه‌ها، سایت‌ها و گروه‌های خبری خبرهای ضد و نقیضی و شایعاتی را درست کردند.

 

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: مساله تحت کنترل است منتهی گزارشی که ما داریم و آن را دنبال می‌کنیم این است که هم دادستان و هم فرماندار به طور جدی این مساله را در دستور کار قرار دادند و چند جلسه گذاشتند. البته دوستان تخصصی ما نیز در حوزه بهداشت تقریبا گزارشات متناقضی در حوزه تخصصی مسئله به ما دادند. عده‌ای تعدادی را مشخص کردند و عده‌ای گفتند نه و ممکن است تست‌هایی که انجام می‌دهند، ایراد داشته باشد و مصداقی هم می‌گفتند که آنجا در چهارمحال و بختیاری تستی انجام شده و به شیراز رفتند و جواب منفی بوده و گمانه‌زنی‌ها، حدس و گمان‌ها این است که ممکن است یک ویروس ناشناخته باشد و تداخل بیماری داشته باشد.

 

وی افزود: من فکر می‌کنم بررسی ابعاد این مسئله باید زودتر از طرف علوم پزشکی استان در دستور کار قرار می‌گرفت و ما امروز هم از فرماندار خواستیم و هم از رئیس آموزش و پرورش و معاون بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری که در روستای لردگان حضور پیدا کردند و اطلاع‌رسانی کردند و به مردم آرامش دادند اما معنایش این است که باید موضوع را دنبال کرده و ریشه‌یابی کنیم و اطمینان خاطر بیشتری بدهیم. من فکر می‌کنم آنقدری که دارند مسئله را گسترده می‌کنند، موضوع حاد نیست و شاید تعداد مبتلایان خیلی خیلی کمتر از آن چیزی باشد که مطرح می‌شود، ضمن اینکه شک قضیه که ممکن است تداخل باشد و یک بیماری ناشناخته باشد یا موضوع چیز دیگری باشد به نظر من مسیرش باز است.

 

سردشتی گفت: قرار است مسئولان بهداشت استان امروز حضور پیدا کنند. گرچه تا به امروز هم به صورت جدی این مسئله را در دستور کار دارند و پیگیری می‌کنند. در مجموعه وزارتخانه هم به ما اطمینان خاطر داده‌اند که ما همه شرایط را تحت کنترل داریم، بنده هم به آنجا می‌روم و گزارشات دقیق‌تر را خواهم گفت.

 

اعزام یگان ویژه به روستا دروغ بود

 

وی درباره برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اعزام یگان ویژه به روستا ، گفت: من هم عکس‌ها را دیدم؛ اولا آن جاده‌ای که آنجاست دو بانده نیست و یک جاده قدیمی رفت و برگشتی است. این جاده نشان می‌دهد که چهار بانده است ضمن اینکه مردم آنجا فهیم هستند و همکاری می‌کنند، خودشان نگران هستند و ما هم نگرانیم. اگر به یکباره به شما بگویند که یک بیماری ناشناخته دارید بالاخره ناراحتی دارد و ممکن است بعضی مسائل را عجولانه برخورد کنید ولی مطمئنا با ورود مسئولان و خصوصا حوزه بهداشت و درمان استان به سمتی می‌رود که آرامش را هم به مردم برگرداند. نگرانی ما این است که آرامش برگردد و مردم را کمک کنیم اگر همه هم می‌خواهند تستی بدهند مقدمات آن را فراهم کنیم تا از این نگرانی در بیایند و سخت نیست و کاری تخصصی است که باید روالش طی شود. بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد.
اخبار تکمیلی (4)


فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در رابطه با اتفاقات اخیر رخ داه در یکی از روستاهای استان چهارمحال بختیاری که منجر به بازداشت یک بهورز شد به وزیر دادگستری نامه نوشت.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای آوائی- وزیر محترم دادگستری 

باسلام و احترام؛

پیرو مذاکره تلفنی از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سخت کوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری مواردی از ابتلاء به ویروس HIV شناسائی شد. 

جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا" محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد. 

آرام و بیصدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا امروز یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمت کش نمود و غم انگیز آنکه رسانه های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده اند. 

بسیار جای تاسف است در شرایط سخت جنگ اقتصادی که همکاران اینجانب شبانه روز و بی وقفه در تلاش اند تا در دورترین نقاط کشور با خدمت رسانی در زمینه های پیشگیری، درمان و توانبخشی از خانه های بهداشت تا مراکز اورژانس، از اتاقهای عمل تا داروخانه ها با تمام وجود و با از خودگذشتگی در خدمت مردم باشند و جایگاه کشورمان را در این شرایط سخت به رتبه اول در منطقه ارتقاء دهند با عملکردی ناشیانه این گونه حرمت اینان و نهایتا" نظام ارائه خدمت جمهوری اسلامی ایران بی عزت می شود.

از جنابعالی تقاضا دارم هرچه زودتر دستور فرمائید موضوع رسیدگی و نتیجه به اینجانب اعلام گردد.

بدیهی است در صورت عدم اعاده حیثیت بر باد رفته کارمند خدوم و همچنین نظام سختکوش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کشور، اینجانب و همکارانم جهت جلوگیری از دلسردی خادمین عرصه سلامت از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد.

سعید نمکی-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی



تاریخ انتشار : 10 مهر 1398 14:40



» اخبار مرتبط:

  • آلودگی آب روستا‌های شوتاور و گراب/مردم مراقب باشند
  • مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران:مانور امداد و نجات در روستای بی بی جان آبا ...
  • استقرار «اتوبوس ایدز» در گچساران
  • افزايش دوبرابري بيماري ايدز در کهگيلويه وبويراحمد
  • آب شرب "دهستان راک" طعم و بوی بد می دهد!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام