مشروح اخبار


» نذرجالب هنرمند بوشهری در حاشیه پیاده روی اربعین +عکس



پیاده روی اربعین که همه ساله خیل میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را از ایران راهی نجف و کربلا می کند در این مسیر حواشی جالب و قابل ذکری دارد که نذر این هنرمند بوشهری از جمله آنهاست.

به گزارش راک نیوز از مرکز استان بوشهر ؛ در شهر مذهبی نجف علاوه بر بارگاه ملکوتی امیرالمومنین علی علیه السلام ، قبرستان وادی السلام از جمله مناطق دیدنی وشفگت انگیز این شهر است.

قبرستان وادی السلام که از آن بعنوان بزرگ ترین قبرستان جهان نام می برندعلاوه برقبور دو پیامبر ، مقام دو امام ، مقبره قاضی طباطبایی ، محل دفن بسیاری از ایرانیان نیز می باشد.

از جمله چهره های شاخص ایرانی که در وادی السلام دفن شده می توان به رئیسعلی دلواری مبارز پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران نام بردکه برای حفظ خاک وطن در مبارزه با متجاوزان انگلیسی به شهادت رسید.

آرامگاه رئیس علی دلواری در پیاده روی اربعین زائرین زیادی از ایران را بخود می بیند که برخاک او گرد می آیند و به عزاداری و قرائت فاتحه می پردازند.

حمید هاشمی از مدرسین نی که برای دقایقی به نی نوازی و بخشو خوانی به مناسبت اربعین حسینی بر مزار رئیس علی دلواری پرداخته بودبه راک نیوز گفت : همه ساله که در پیاده روی اربعین شرکت می کنم نذر کردم که برسر قبر رئیس علی دلواری حضور پیداکنم و نی بزنم .

 

نذرجالب هنرمند بوشهری در حاشیه پیاده روی اربعین +عکس

 

به گزارش راک نیوز ؛ مقام معظم رهبری در دیداری که در 13دی ماه 1370با اهالی بخش دلوار داشت فرمود: رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است و ملت ایران همانند شهید رئیسعلی دلواری که در مقابل انگلیس ایستادگی کرد، امروز در برابر قدرت‌های متجاوز به سرکردگی آمریکا ایستاده است و از دشمنان خود هیچ واهمه‌ای در دل ندارد. 

گفتنی است ، رئیس‌علی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. با شروع نهضت مشروطیت، رئیس‌علی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد

دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال می‌کردند، پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.

مبارز دلواری در 11شهریور 1294 به شهادت رسید.

 



تاریخ انتشار : 24 مهر 1398 18:26



» اخبار مرتبط:

  • آرامگاه رئیس علی دلواری مبارز دلیران تنگستان کجاست ؟+تصاویر
  • امام جمعه بوشهر: مرمت مزار شهید رئیسعلی دلواری در نجف اشرف به زودی آغاز می‌ ...
  • ناگفته‌های رئیسعلی از زبان آخرین همسرش/سرداری که هنوز انگلیسی‌ها از نامش می ...
  • (تصاویر) کلاهی که استثنائا به سر احمدی‌نژاد رفت!
  • "رئیسعلی دلواری"در راه "لندن"
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام