مشروح اخبار


» چهارمین روز ناآرامی ها؛ اعتراض سراسری در لبنان



همزمان با چهارمین روز تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها در بیروت (پایتخت لبنان) و شماری از شهرهای دیگر این کشور، نظامیان بازنشسته لبنانی نیز برای برگزاری تظاهرات ظهر امروز در میدان الشهداء بیروت فراخوان دادند.

به گزارش راک نیوز به نقل از ایرنا؛ پس از آغاز تظاهرات شامگاه پنجشنبه شماری از لبنانی ها تا صبح جمعه، تقریبا ناآرامی ها در فواصل زمانی مختلف همچنان ادامه داشت و تظاهرات کنندگان در خیابان ها حضور داشته و سرنشینان خودروها و موتور سواران با سر دادن شعار و بوق های ممتد اعتراض خود را ابراز می کردند.صبح روز گذشته و امروز (یک شنبه) خیابان های فرعی بیروت و مناطقی که از مرکز شهر فاصله دارند، در مقایسه با دو روز نخست اعتراضات، آغاز آرام تری داشتند.
از روز گذشته بیشتر اعتراضات به خیابان های اصلی بیروت و راههای ارتباطی مهم پایتخت کشیده شده است.
این در حالی است که همچنان بسیاری از راههای ارتباطی مسدود است و تظاهرات در طرابلس (شمال) صور و صیدا (جنوب)، البقاع (شرق) نیز  ادامه دارد.

پس از آنکه سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی شب گذشته از استعفای وزیران خود در کابینه حریری خبر داد، تظاهرات کنندگان در "جل الدیب"  در بیروت از استعفای وزرای این حزب ابراز شادمانی و اعلام کردند تا تحقق خواسته هایشان به تظاهرات ادامه خواهند داد.

در میدان "النور" طرابلس که مرکز تظاهرات مردم این استان به شمار می آید، تظاهرات کنندگان شعارهایی در تایید استعفای نمایندگان حزب نیروهای لبنانی سر داده و استعفای تمام مقامات لبنانی را خواستار شدند.

روز گذشته تعدادی از استادان دانشگاه، دانشجویان، پزشکان و کارشناسان حقوقی نیز با ملحق شدن به تظاهرات کنندگان دولت حریری را به حذف مالیات ها فراخواندند.

اما میدان "ریاض الصلح" در نزدیکی مقر نخست وزیری در مرکز بیروت یکی از پرازدحام ترین مناطق پایتخت از آغاز تظاهرات بود و بنابر اعلام خبرگزاری رسمی لبنان شب گذشته تعداد تظاهرات کنندگان در آن از مرز چند هزار نفر فراتر رفته و تا خیابان ها و میدان های اطراف امتداد یافت؛ تظاهرات کنندگان در این محل مردم را به حضور پرقدرت در خیابان ها دعوت می کنند.
در حالی که از شامگاه پنجشنبه یعنی آغاز تظاهرات تا پایان روز جمعه به آتش کشیدن لاستیک ها یکی از مهم ترین اقدامات تظاهرات کنندگان برای مسدود کردن خیابان ها بود، از روز گذشته این اقدام به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بسیاری از تظاهرات کنندگان در بیروت و طرابلس جوانان را از این اقدام منع کرده و تظاهرات مسالمت آمیز و در آرامش را خواستار شدند.

این در حالی است که "ریا حسن" وزیر کشور  لبنان از همان آغاز تظاهرات، آزادی بیان را حق مردم دانسته و از آنان خواست از وارد کردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی خودداری کنند.

روز گذشته فرماندهی ارتش لبنان نیز با صدور بیانیه ای مردم این کشور را به تظاهرات مسالمت آمیز فراخوانده و با درخواست های برحق آنان اعلام همبستگی کرد.

به دنبال این موضع ارتش لبنان، برخی تظاهرات کنندگان در بیروت با اعطای گل از نیروهای ارتش و نیز نیروهای امنیتی تشکر کردند.

برپایی چادر و شب زنده داری تظاهرات کنندگان

تظاهرات کنندگان لبنانی در برخی نقاط با برپایی چادر شب ها نیز در خیابان ها مانده و تاکید دارند تحصن و تظاهرات تا تحقق خواسته هایشان به شکل مستمر و شبانه روزی ادامه خواهد یافت.

در این میان برخی فعالان در شبکه های اجتماعی چهره های فرهیخته را به ملحق شدن به تظاهرات کنندگان فراخوانده و معتقدند تظاهرات خودجوش مردمی به منظور ادامه، باید ساماندهی شود.

در هر حال یکی از ویژگی های بارز تظاهرات جاری در لبنان مشارکت پیر و جوان در آن است به این معنی که تعداد زیادی سالخورده در کنار جوانان و نوجوانان در تظاهرات حضور دارند.

این در حالی است که جونی منیز کارشناس سیاسی لبنانی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچ حزب و یا گروه قدرتمندی حامی تظاهرات مردمی نیست، بلکه این تظاهرات خودجوش است، پیش بینی می شود در روزهای آینده فروکش کند.



تاریخ انتشار : 28 مهر 1398 12:30



» اخبار مرتبط:

  • تله ی تظاهرات :منافقین درحال پخش دعوت نامه برای تظاهرات هستند/هوشیارباشیم
  • سردار الله كرم، روحانی را تهدید کرد!
  • مردم دهدشت علیه هتک حرمت به مقدسات دینی راهپیمایی کردند
  • مبارزات مردم کهگیلویه و بویر احمد در "دژ سوق"
  • عکس های عروسی یک مداح معروف
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler