مشروح اخبار


» معاون فنی گمرک ایران خبرداد: اقدامات در دست اجرا برای به حداقل رساندن رسوب کالا در بنادر



مهردادجمال ارونقی معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران ازاقدامات در دست اجرا برای به حداقل رساندن  رسوب کالا در بنادر و گمرکات خبرداد.

معاون فنی گمرک ایران با اعلام خبر کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات، درباره اقدامات در دست اجرا برای به حداقل رساندن این رسوبات توضیح داد.

از ابتدای امسال آمارهایی از سوی مراجع مختلف درباره میزان رسوب کالا در بنادر مطرح شد که نهایتا واکنش رئیس‌جمهوری را برانگیخت. در مقطعی از زمان، وزارت راه از رسوب ۱۰۲ هزار کانتینر در بنادر کشور خبر داد، خبری که با تکذیب مسئولان گمرک همراه شد و آن‌ها تاکید کردند این رقم واقعی نیست. 
نهایتا در اردیبهشت ماه رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی برای کاهش رسوب ۸۵ هزار کانتینر کالا در گمرکات کشور را صادر کرد که اجرای آن پس از رو به رو شدن با برخی موانع، نهایتا از تیرماه کلید خورد. 
 به گزارش خبرنگار اقتصادی راک نیوز، حالا پس از گذشت چهار ماه معاون فنی گمرک ایران از کاهش رسوب کالا در گمرکات کشور خبر داده و گفته است: در پایان مهرماه تعداد کانتینرهای وارداتی موجود در بنادر و گمرکات کشور حدود ۸۰ هزار کانتینر بوده است که اگر تعداد باکس کانتینر مدنظر باشد، این رقم به زیر ۶۰ هزار کانتینر خواهد رسید.
به گفته وی بیش از ۴ میلیون تن کالاهای غیرکانتینری و همچنین حدود ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در  بنادر کشور موجود و در حال ترخیص است.  
«مهرداد جمال ارونقی» درباره دلایل کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان‌های مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک ایران، بانک مرکزی، وزارت صنعت، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی تشکیل و مصوبات کارگروه کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات به صورت هدفمند اجرا شد. 
وی با اشاره به برخی مصوبات اجرا شده، تصریح کرد: گمرک ایران با ترخیص درصدی اقلام واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی که در صف تامین ارز بانکی بوده و مشکلات دیگری برای ترخیص این اقلام وجود داشت نیز موافقت کرد. 
 ارونقی دلیل دیگر کاهش رسوب را تصویب و ابلاغ پیشنهادات گمرک ایران در کارگروه ستاد تنظیم بازار و اعمال مصوبات مرجع اعلام شده در گمرکات کشور دانست.


معاون فنی گمرک ایران خبرداد: اقدامات در دست اجرا برای به حداقل رساندن   رسوب کالا در بنادر

 

وی توضیح داد: همچنین محموله‌های برنج انبار شده در گمرکات و بنادر کشور با تصویب کارگروه ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف و بخش عمده برنج‌های دپو شده وفق شرایط  مصوبه  ترخیص یا ترانزیت شد.
معاون فنی گمرک ایران تعیین تکلیف محموله‌های چای سیاه وارداتی به گمرکات کشور را نیز موثر در کاهش رسوبات دانست و افزود: با تصویب ماخذ جدید حقوق ورودی، مشکلاتی که برای ترخیص این محموله‌ها بوجود آمده بود مرتفع شد.
ارونقی با اعتقاد به اینکه رسوب کالاها بازهم کاهش خواهد یافت، بیان کرد: کالاهای موضوع بند ۱ مادۀ ۳۸ آیین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات در روزهای آینده توسط کارگروه هماهنگی‌های تجاری، تعیین تکلیف می‌شوند.
وی با اشاره به خودروهای دپو شده در گمرکات گفت: احتمال دارد خودروهایی که تشریفات گمرکی آن‌ها قبل از پایان مهلت مقرر در مصوبه مربوطه یعنی قبل از ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ تمام شده و گمرک برای این خودروها پروانه الکترونیکی صادر کرده، اما صاحبان این خودروها نتوانسته‌اند در موعد مقرر نسبت به ترخیص قطعی و خروج این خودروها از گمرک اقدام کنند، ترخیص شوند. 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس تصمیمات جدید، محصولات تولید شده از مواد اولیه وارده به مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی تعیین تکلیف شده و ثبت سفارش‌های ریالی صادره برای این محصولات جهت ورود آن‌ها به سرزمین اصلی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.
ارونقی با اشاره به احتمال تعیین تکلیف درخصوص کالاهای گروه ۴ گفت: این کالاها دارای ثبت سفارش بدون انتقال ارز در بنادر و مناطق ویژۀ اقتصادی و آزاد تجاری بودند که به دلایل مختلف، از اظهار و انجام تشریفات گمرکی این اقلام جلوگیری شده است. 
وی همچنین به تصمیم آغاز ترانزیت از بنادر، گمرکات و مناطق ویژه درخصوص سهمیۀ تخصیص داده شده به مناطق آزاد تحت عنوان کالاهای مسافری  و ورود آن‌ها به سرزمین اصلی پس از انجام تشریفات مربوطه اشاره کرد.
معاون فنی گمرک تاکید کرد که با اجرای این تصمیمات، میزان رسوب کالاها در بنادر به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.
  



تاریخ انتشار : 6 آبان 1398 19:49



» اخبار مرتبط:

  • معاون فنی گمرک ایران خبرداد: اقدامات در دست اجرا برای به حداقل رساندن رسو ...
  • خبرمهم مهرداد جمال ارونقى، معاون امور گمركى گمرك ايران در گفتگوبا شبكه خبر 
  • از سوی معاون گمرک ایران  شرایط جدید ترخیص کالا اعلام شد
  • معاون فنی گمرک ایران خبرداد: ۸ پیشنهاد مهم برای جلوگیری از رسوب کالا در گم ...
  • نامه معاون فنی گمرک ایران به سازمان توسعه و تجارت ؛ چاره ای برای تسهیل در و ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler