مشروح اخبار


» چرا موحد ماحصل دموکراسی است؟



مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

راک نیوز/اخیرا یادداشتی بر روی خروجی یک خبرگزاری قرار گرفت که نویسنده (انشالله غیر تعمدی) با روش پروپاگاندا سعی در انکار وجود دموکراسی و تعقل در سطح ملی و از جمله حوزه ی کهگیلویه داشت، وی با تقسیم بندی و منفک دانستن درست جامعه و اجتماع به این نتیجه ی گیری غلط رسید که انتخاب چهار باره  سید محمد موحد نه حاصل شعور و عقلانیت ، بلکه ماحصل احساسات  و عدم تعقل  در  جمعیت رای دهنده به ایشان است، جای تاسف و تعجب دارد که نویسنده با دانای کل دانستن خود این جمعیت بزرگ از مردم شریف و نخبه پرور حوزه انتخابیه ی کهگیلویه ی بزرگ را با وقاهت تمام  متهم به نادانی و کج وفهمی  می کنند.

 مشخص نیست که ایشان به چه دلیل و با چه نگرشی چنین ادبیات و کلماتی را نسبت به مردم این حوزه به کار می برد ، وی که خود را دانای کل می داند آیا با تعریف جامعه از نگاه دیگر متفکران و صاحب نظرانی ، چون آدام اسمیت یا توماس هابز آشنایی ندارد که جامعه را
 ابزار دست ساخته ی بشر می دانند که تنها برای افراد عضو آن وجود دارد و تنها بر اساس  معیارهای افرادش قابل ارزیابی و سنجش است
آیا نمی توان با چنین تعریفی قومیت را نیز یک انگیزه و دسته بندی جامعه ای دانست؟
یا ایشان در تعریفی که از جامعه ی مد نظر فردیناند تونیس دارد جامعه را از این نظر برتر از اجتماع می داند ، زیرا انتخاب فرد بر اساس منافع فرد تعریف شده است و به نوعی  اندیشه فرد گرایی را مورد قبول و پسند می داند، آیا نمی داند که فرد گرایی مدنظر تونیس به معنی خودگرایی (اگوئیسم) نیست چرا که اگوئیسم علاقه و منافع شخصی را تنها دلیل منطقی انسان می داند برای انتخاب ، بلکه مقصود و منظور ایشان فردگرایی است که انگیزه های دگر خواهانه دارد و غایت و هدف سازمانهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بیشترین سود برای بیشترین انسانهاست

آیا نمی شود یا نمی توان قومیت را براساس تعریف جامعه پذیرفت و اینگونه استدلال کرد که انتخاب بر اساس قومیت هم می تواند به نوعی فردگرایی اجتماعی باشد که منافع قومیت بر منافع فرد ارجحیت دارد و با این تعریف نشان داد که نه تنها انتخاب کنندگان موحد تناقضی با نظریه ی جامعه ی فردیناند تونیس ندارند بلکه اتفاقا با همان نگاه و دیدگاه به ایشان رای دادند

هر چند نگارنده خود معتقد به این نیست که انتخاب سید محمد موحد  با نگاه قومیتی انتخاب شده است ولی سعی داشت تا پاسخ ایشان را با همان استدلال و نگاه شخص نویسنده ی حمله کننده به جمعیت رای دهندگان به سید محمد موحد بدهد چرا که بنا به آموزه های دینی هم باید با هرکس به زبان خودش با او صحبت کرد
اما گریزی کوتاه هم به برخی از دلایل  دموکراتیک محور بودن انتخاب  جناب موحد خواهم زد

اگر بخواهیم بر ماشین زمان سوار شویم و به قلب واقعیات بجای مانده از دوره های گذشته پرواز کنیم

در هیچ کدام از دوره های انتخاباتی شهرستان کهگیلویه نظریه اجتماع تونیس دخیل نبود. دوره های اول تا پنجم مجلس ، نماینده از جمعیتی پراکنده به پهنای گچساران تا کهگیلویه انتخاب می شود وانتخاب سه نماینده دراین دوره ها بخصوص انتخاب فردی غیربومی وازاستانی دیگر نشان دهنده رد این این نظریه است

در چهار دوره نمایندگی حاج آقا موحد که دو دوره آن شامل نمایندگی دوشهرستان بزرگ گچساران وکهگیلویه با قومیتهای مختلف بوده است که خنده دار است تصور کنیم نفوذقومیتی حاج آقا دراین دوشهرستان گسترده باشد وبابررسی آرای ایشان در دوره های دیگر و آرای قابل توجه ایشان در مناطقی که هیچگونه ارتباط قومیتی سببی ونسبی دراین مناطق نداشته اند و نشان دهنده رد نظریه اجتماع مطرح شده دراین نوشته است

 خاصه اینکه حاج آقا موحد دریک دوره نماینده ی شهرستانی خارج از استان بوده که نظریه فوق را دراین باره کاملا بی اثر میکند

و دیگر اینکه  یکی از سر سخت ترین رقبای جناب موحد ، هم طایفه ای ایشان ، دکتر لاهوتی است که اتفاقا دارای هواخواهان پروپاقرصی  هم بودند که طبیعاتا بنا به تعریف نویسنده مذکور باید طیف وسیعی از آرای موحد را به خود اختصاص می دادند ،
یا اگر کمی در نتایج صندوق های رای  دوره های گذشته بیندیشم ،چنین نتیجه ای به ما می دهد که اتفاقا پراکندگی قومیتی رای دهندگان به سید محمد موحد طیف وسیعی را در بر می گیرد

یا اینکه همیشه در انتخابات کهگیلویه ی  بزرگ  یا حداقل در انتخاباتی که سید محمد موحد شرکت داشتند هیچ گاه چنین پیش نیامد که یک طایفه به طور کامل و حداکثری از ایشان حمایت کند اتفاقی که بر حسب اتفاق در مورد بعضی از رقیبان ایشان همیشه مورد وقوع بوده است که در مورد سیدمحمد موحد حتی در طایفه ی خود هم به انسجام و حمایتی نرسید

 اینها تنها بخشی از سطحی ترین و ملموس ترین دلایل نگارنده برای این مدعاست که نه تنها انتخاب سید محمد موحد یک انتخاب غیر دموکراتیک نبود ، بلکه اتفاقا بر یک مبنای کاملا دموکراتیک و جامعه شناسانه بر پایه ی تعقل و تدبر و منفعت جامعه بوده است

به نظر میرسد نویسنده با ارائه نظرات جامعه شناسان مطرح جهانی قصد خودنمایی و تزریق خواسته خود را به خوانندگان دارد یک نوع پروپاگاندای خفیف  بدون از اینکه بتواند منطقی نظر خود را با ارائه آمار انتخابات آنالیز کند.

و با این امید به مطلب خود پایان می دهم که امیدوارم هیچ کس در هیچ جایگاهی خود را برتر و بهتر و داناتر از مردم نداند و به عقیده ی دیگران نتازد  به این دلیل که تنها هم عقیده و هم رای با او نیستند


سید ابراهیم رشیدی فرد



تاریخ انتشار : 8 آبان 1398 15:57



» اخبار مرتبط:

  • دعوت چندین حوزه از موحد برای حضور در عرصه انتخابات
  • اولین واکنش رسمی به کوچ انتخاباتی موحد از کهگیلویه بزرگ به بهبهان
  • خیرالله انصاری در قلعه رئیسی به نفع موحد کنار رفت
  • تازه ترین اظهارنظر "موحد"پیرامون شرکت درانتخابات ومشخص کردن حوزه انتخابیه ...
  • موحد در روز اول تبلیغات هم تشویق شد /هم محکوم به کم کاری
  • » اشتراک گزاری خبر

    • لنده

    • 8 آبان 1398 12:38
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو:
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • 0 خبر
    • 0 نظر
    ^
    درود بر سید ابراهیم احسنت
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو:
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • 0 خبر
    • 0 نظر
    ^
    چرت و پرت نگو... فکر کنم هر آدم عاقلی اسم خبرگزاری ررراک نیوز رو بشنوه دوزاریش بیفته ک تعقل پشت این نقد هست یا قبیله گرایی... بابا موحد کهگیلویه رو نابود کرد.. آخه کدوم آدم عاقلی مهر تایید نیزنه رو اومدن دوباره عنصر اصلی نابودی شهرستان
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler