مشروح اخبار


» خطر بازاری شدن انتخابات



مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

یاداشت سیاسی/عادل پورجشیره


اگر بازاری شدن انتخابات و وارد شدن روابط پولی در این عرصه‌ها باعث کارآیی اقتصادی و قوه مقننه بهتر بشود، خوب است؟ آیا مجاز هستیم انتخابات را به این عرصه‌ها وارد کنیم؟ سؤال مهم‌تر این است آیا چیزی است که با پول نتوان خرید.
 میتوان نشان داد بازاری شدن هر چیزی باعث نمی‌شود ارزش واقعی‌اش را پیدا کند حتی نماینده بودن و خود اسنکاس.
اسنکاس ورودش به انتخابات آلودگی های زیادی به ارمغان می آورد
 بدانید و بدانیم انسان به صورت برده در برهه‌ای از تاریخ، بازاری شد، اما ارزش‌اش از دست رفت. حال نباید گذاشت مفهوم زندگی خوب از گفتمان عمومی دور شود و همه چیز به دست بازار نئولیبرالی بیفتد. 
استدلال می‌کنم بازار، برخی ارزش‌ها و فضیلت‌ها را فاسد می‌کند و به ارزش‌گذاری پولی مواردی – مثل محیط‌زیست، خانواده، بدن، آموزش عالی و حتی حق نام‌گذاری - می‌انجامد که عمیقاً با اخلاق در ارتباط هستند. باید نشان بدهیم پولی شدن معنای فضیلت‌ها را عوض می‌کند و حتی باعث از میان رفتن مسئولیت اجتماعی می‌شود. 
 بشدت معتقد ام بازاری‌شدن دموکراسی همه چیز اخلاق را کنار می‌زند اما جامعه باید بداند ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برخی چیزها – مثل دوستی یا جایزه نوبل – را نمی‌شود با پول خرید و اگر بخرید، ارزش آن از دست می‌رود. اعتقاد دارم بازاری‌شدن همه چیز، بالاخص آن‌هایی که به دلایل اخلاقی نباید بازاری شوند، انتخاب ها، عدالت، برابری و زندگی مدنی را از میان می‌برد.
جامعه ایران امروز در بین همه مناقشات‌اش، شاهد مناقشه بین طرفداران بازار پولی انتخابات و کسانی است که از بازاری‌شدن نگران هستند مخصوصا جایگاه و توسعه قوه مقننه که عرضه آن در جامعه قانون، و نظارت است، نگران کنتده است.
این نوع بازارها را درعرصه دموکراسی عمدتاً تحت عنوان نئولیبرالیسم نقد می‌کنیم.
خطرات بازاری‌شدن انتخابات چیست و ورود پول به چنین عرصه‌هایی باعث فساد، نقض اصول اخلاق و از میان رفتن فضیلت‌های مدنی می‌شود. 
 انتخابات از عرصه‌های مهمی است که بازاری‌شدن در آن‌ها خطرناک می باشد، برای دقیق شدن علیه بازار کثیف پولی و انتخاباتی، نقدها بسیار کارآمد است.
گروهی به هر صورتی از این بازار می‌تازند و گروهی دیگر بی‌محابا از بازار - بی‌قید و شرط – دفاع می‌کنند. 
این نوع انتخابات نه الهام‌بخش و جذاب است و نه مخاطره های خوبی بجا می گذارد.
نگرانیم ....نگرانیم
با این فرهنگ باید مبارزه کنیم و نهادینه کردن آن هشدار دهیم
  
عادل پورجشیره
 کارشناس مدیریت فرهنگی و کارشناسی ارشد جامعه شناسی



تاریخ انتشار : 15 آبان 1398 22:19



» اخبار مرتبط:

  • تاجگردون مطرح کرد؛توجه نکردن دولت به بازار ثانویه ارز
  • خبری تلخ اما واقعی : سهام پتروشیمی دهدشت دربازارمعاملاتی خریداری ندارد
  • درخواست رد اعتبارنامه نماینده فعلی مجلس
  • قاضی پور: صادق محصولی و کسانی که هاله نور می دیدند،فعالیت انتخاباتی خود را ...
  • تاجگردون:استانی شدن انتخابات مانعی بر سر راه ورود پول‌های کثیف به عرصه انت ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler