مشروح اخبار


» گزارش رئیس ستاد انتخابات کشور از آمار ثبت نام کنندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی



نشست خبری رئیس ستاد انتخابات صبح امروز یکشنبه ۱۷آذرماه برگزار شد.


به گزارش راک نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ جمال عرف معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع گزارش روند ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که پیش بینی کرده بودیم، آمار کل ثبت نام کنندگان قطعی ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر است که البته به دلیل ازدحام داوطلبان در محل ثبت نام ستاد انتخابات وزارت کشور و به لحاظ اینکه به جهت قانونی باید پیش از ساعت ۲۴ ثبت نام ها به پایان می رسید، تعدادی از مراجعه کنندگان (۵۲۷نفر) به شکل دستی فرم های ثبت نام را تکمیل کردند که اگر مراحل ثبت نام آنها نیز نهایی و در سامانه ثبت شود, این عدد به ۱۶هزار و ۱۴۵نفر افزایش می یابد.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: ۸۸ درصد داوطلبان ثبت نام کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی, از میان آقایان و ۱۲ درصد آنها بانوان هستند.
 
عرف در خصوص دسته بندی سنی ثبت نام کنندگان گفت: در گروه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال، سه هزار و ۲۰۹ نفر ثبت نام کرده‌اند که بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان از این گروه سنی هستند. در رتبه دوم نیز، گروه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال, دو هزار و ۸۳۷ نفر ثبت نام کرده اند و کمترین گروه سنی ۷۱ تا ۷۵ سال است که تنها ۶۱ نفر از این گروه سنی ثبت نام کردند و این امر نشان می دهد که بر اساس آمار با روند جوان گرایی در میان داوطلبان مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم.
 
معاون سیاسی وزارت کشور درباره رده شغلی ثبت نام کنندگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: کارمندان با پنج هزار و ۵۴۶ نفر بیشترین گروه شغلی را به خود اختصاص داده اند و کمترین تعداد از مشاغل نظامی با ۹۰ نفر است. همچنین ۲۶ درصد از کل آمار ثبت نامی ها به ایثارگران با چهار هزار و ۱۰۱ نفر اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: داوطلبانی که نمایندگان ادوار قبل مجلس هستند، چهار درصد از آمار ثبت نامی برابر با ۶۳۳ نفر را به خود اختصاص داده اند. همچنین افرادی که سابقه داوطلبی در گذشته برای انتخابات مجلس داشته اند، ۲۳ درصد یعنی سه هزار و ۵۳۳ نفر هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص ثبت نام قطعی نمایندگان کنونی مجلس گفت: دو درصد از آمار کل ثبت نامی را نمایندگان فعلی با تعداد ۲۴۸ نفر به خود اختصاص داده اند.

عرف در مورد میزان تحصیلات ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس هم افزود: از میان ثبت نام کنندگان, ۱۲ هزار و چهار نفر کارشناسی ارشد و ۶۸۰ نفر تحصیلات حوزوی دارند.
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: آمار ثبت نام کنندگان این دوره از انتخابات به نسبت دوره های قبل ۲۹ درصد رشد داشته است؛ اگر در دوره های گذشته کمی بیشتر از ۱۲ هزار نفر بودند در این دوره بیش از ۱۶هزار نفر ثبت نام کرده اند.
 
وی ادامه داد: در هر روز ثبت نام از داوطلبان، نسبت به زمان مشابه دور قبل ثبت نام, شاهد افزایش چشمگیر بودیم و تنها در روز جمعه با کاهش نسبی داوطلبان برای ثبت نام مواجه شدیم که در روز شنبه این امر با حضور پنج هزار و ۵۰۰ ثبت نام در سراسر کشور جبران شد.
 
عرف در مورد ثبت نام داوطلبان میاندوره ای مجلس خبرگان نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام نتایج ثبت نام در حوزه های یاد شده, تاکنون ۸۱ نفر ثبت نام کردند و آمار قطعی ثبت نام خبرگان در پایان مهلت ثبت نام اعلام خواهد شد.

وی افزود: براساس آمار, در تمامی حوزه ها بیش از ظرفیت صندلی، داوطلب دارند. در تهران صندلی های سی گانه بالغ بر ۴-۵ هزارنفر ثبت نام کرده اند.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور درخصوص آغاز به کار هیات های اجرایی گفت: هیات های اجرایی در تمام حوزه ها تشکیل شده اند که پس از طی مراحل ثبت نام قطعی و استعلام از مراجع چهارگانه, فرآیند بررسی صلاحیت ها به طور رسمی آغاز می شود.

عرف ادامه داد: در مورد احراز صلاحیت ها پرونده ها پس از استعلام از مراجع چهارگانه به هیات های اجرایی ارائه می شود که ۸ نفر از معتمدین،  فرماندار، دادستان و رییس ثبت احوال که جمعاً ۱۱ نفر هستند، هیات اصلی را تشکیل می دهند و رسیدگی کرده و در مدت ۱۰ روز نظر خود را اعلام می کنند و بعد از آن تایید صلاحیتها اعلام می شود و در صورت اعتراض به رای، وارد فرایند اعتراض می شود و بعد از آن فرایند هیات های نظارت در دو بازه ۲۰ روزه دنبال می شود. در مجموع کل فرآیند احراز هویت و رسیدگی به اعتراضات و تایید صلاحیت ها در ۵۰ روز انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزارت کشور تاکید کرد: به عنوان مجریان انتخابات تمام هم و غم ما اجرای بی کم و کاست انتخابات است و زمینه ای ایجاد خواهد شد تا همه کسانی که شرایط دارند مشارکت کنند و خود را در معرض داوری مردم قرار دهند و مردم هم کسانی را که برای مجلس یازدهم مناسب است، انتخاب کنند. در ابتدای کار هستیم و زمینه سازی و بسترسازی برای اجرای قانون برعهده مجری قانون(وزارت کشور) و همینطور ناظر (شورای نگهبان) است.

وی اشاره کرد: ارزیابی تبلیغات پیش از موعد داوطلبان درحال بررسی است و سایر دستگاههای ناظر و ستاد پیشگیری قوه قضاییه نیز بررسی می کنند. ابتدا تذکر داده خواهد شد و در صورتی که تذکر جواب نداد به لحاظ قانونی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

عرف در مورد ثبت نام خارج از نوبت توسط یکی از کاندیداها در روز جمعه و اعتراض برخی افراد اظهار کرد: این فرد کسانی را از قبل به عنوان نماینده خود فرستاده بود و مدارک خود را به وزارت کشور ارائه کرده بودند و در فرصتی که از قبل بود، مراحل ثبت نام شان طی شده بود.



تاریخ انتشار : 17 آذر 1398 15:25



» اخبار مرتبط:

  • گزارش دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان روز ششم ثبت نام داوطلبان انتخابات مج ...
  • گزارش دبیر ستاد انتخابات کشور از روز دوم ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شور ...
  • گزارش دبیر ستاد انتخابات کشور از روز اول ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شور ...
  • تاییدصلاحیت10دواطلب دیگرتا عصر دیروز
  • رد صلاحیت 35 نماینده مجلس هشتم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler