مشروح اخبار


» چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد



سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع این دانشگاه از کلینیک پزشکی و دانشکده در حال ساخت پرستاری و مامایی یاسوج و بر تسریع عملیات اجرایی و تجهیز آنها تاکید نمودند.


به گزارش راک نیوز "سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع این دانشگاه از کلینیک پزشکی و دانشکده در حال ساخت پرستاری و مامایی یاسوج و بر تسریع عملیات اجرایی و تجهیز آنها تاکید نمودند.

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

**********************************************************************

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه گفت:دستگاه چشم پزشکی فیکو در اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت تجهیز و راه اندازی مجدد شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کهگیلویه: دکتر محمد طاهر طیب زادگان در این زمینه تصریح کرد: با راه اندازی و نصب تجهیزات جدید دستگاه چشم پزشکی فیکو در اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت مردم شریف شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده ازخدمات آن بویژه انجام عمل کاتاراکت(آب مروارید) بهره مند خواهند شد.

طیب زادگان ادامه داد: در گذشته عمل کاتاراکت در این شهرستان انجام نمی شد و مردم جهت انجام این عمل مجبور به مراجعه به شهرستان ها و استان های همجوار بودند که علاوه بر رنج سفر، هزینه گزافی متحمل می شدند که گاها هزینه ای قریب به 30میلیون ریال می باست در این زمینه پرداخت می شد که خوشبختانه با راه‌اندازي و تجهیز این دستگاه هزینه عمل به 3الی 4میلیون ریال کاهش پیدا کرد.

وی افزود: کلیه اعمال جراحی چشم در اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت توسط جراحان حاذق و توانمند این بیمارستان انجام می شود و این دستگاه از پیشرفته ترین و بروزترین دستگاههای چشم پزشکی دنیا می باشد که ماهانه حدود 20عمل جراحی کاتاراکت(آب مروارید) در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت صورت می پذیرد.

طیب زادگان در پایان خاطرنشان کرد: ماهیانه حدود 900عمل جراحی در رشته های مختلف پزشکی در محل اتاق عمل بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت انجام می گیرد.


**********************************************************************

 سرپرست مرکز بهداشت بویراحمد از بازدید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان از پروژه های ستاد مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد و آموزشگاه بهورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛ سید نورالدین حسینی، اظهارداشت: سرپرست دانشگاه به همراه سرپرست معاونت توسعه، از ساختمان ستاد مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد و ساختمان آموزشگاه بهورزی این شهرستان، بازدید نمودند و قول همکاری جهت بهره برداری ساختمان ستاد مرکز بهداشت بویراحمد در آینده نزدیک را دادند.

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 
**********************************************************************

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با تجزیه و تحلیل هایی که در سطح کشور به خصوص در سطح استان صورت گرفته نشان می‌دهد که معضل امروز جامعه ما در حوزه سلامت بحث بیماری ها و گرفتاری های غیرواگیر است.

 دکتر حسین ماری اریاد در برنامه پیک سلامت که به صورت زنده از شبکه استانی دنا پخش شد، افزود: بیماری های واگیر را توانستیم به خوبی کنترل کنیم البته در همین زمینه نگرانی هایی هم وجود دارد که مبادا بیماری‌های بازپدیدی ایجاد شوند و حتماً باید تحت کنترل قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در بحث کمیت زندگی سه پدیده اصلی مرگ هایی که در در جامعه اتفاق می‌افتد به خصوص در سنینی که نباید مرگی رخ دهد یعنی سنین ۳۰تا ۷۰سال در این سنین فرد ریسک فاکتورهای مربوط به بیماری های عفونی را پشت سر گذاشته و دوره جوانی و میانسالی را طی می‌کند و باید یک زندگی سالم داشته باشد اما در همین محدوده سنی می‌بینیم مرگ‌های ناشی از سکته های قلبی و مغزی سرطان و متاسفانه مرگ های ناشی از تصادفات و سوانح جاده‌ای افزایش یافته است.

دکتر اریاد اذعان کرد: می توان با اشاعه رفتار سالم در جامعه و پیروی از یک سری اصول ساده در برنامه خودمراقبتی، کمیت زندگی را به همراه کیفیت بهبود بخشید.

وی عنوان کرد: ما در حوزه پژوهش موظفیم برای مشکلات روز جامعه سوال طرح کنیم و به دنبال پاسخ سوال باشیم یعنی محققان ما باید به راحتی سوالات خود را طرح و به دنبال پاسخ گویی و جواب برای آن باشند به همین خاطر در حوزه سلامت یک روش و سطحی از تحقیقات تحت عنوان h. s. r (برنامه مطالعات سیستم سلامت) نام برده می شود یعنی سیستم سلامت چطور خود را مرتب مشکلاتش را پیدا، ارزیابی و برای آن پاسخ پیدا کند.

بخشی از سلامت، شخصی است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: قطعاً در این مسیر ما مرتباً به این نتیجه می رسیم که باید مشارکت مردم را حتماً داشته باشیم، مشارکت نهادهای مختلف را حوزه سلامت وزارت بهداشت به تنهایی کافی نمی دانند زیرا سلامت بخشی از آن شخصی است.

وی یادآور شد: انسان ها باید بپذیرند برای سلامت خود حرمت قائل شوند زیرا این یک نعمت و حفظ این نعمت وظیفه است و در این مسیر ما نیز باید مطالعات خود را به گونه ای هدایت کنیم که پاسخگوی سوالات مردم باشیم.

وی با اشاره به اولویت های تحقیقاتی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اولویت هایی که ما در دانشگاه مد نظر داریم بخشی از آن تکالیفی است که از طرف وزارت بهداشت بر عهده ما گذاشته شده که در مسیر تولید علم که سهمی از تولید علم کشور را به خودمان اختصاص دهیم ولی تکلیف اصلی قطعاً استانی و منطقه ای است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: ما باید بر اساس قابلیت ها، مشکلات و معضلات استان را اولویت و تحقیقاتمان را ساماندهی کنیم.

گیاهان دارویی، پتانسیلی مهم در کهگیلویه و بویراحمد

وی ابراز داشت: هم اکنون یکی از پتانسیل های استان که مرتباً در مورد آن صحبت می شود گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است، طبیعتی که ما به آن دسترسی داریم سرشار از نعمات بی‌شمار است که تاکنون به خوبی از این پتانسیل استفاده نکرده‌ایم علی‌رغم اینکه طب گیاهی یا طبقه فولکلوریک در استان از قدیم حضور و بروز داشته است ولی ما دانشگاهیان شاید هنوز نتوانسته‌ایم به طور علمی آن را نهادینه کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دنیا دارد به این سمت می‌رود که به جای داروهای شیمیایی یا در کنار این داروها به بحث داروهای گیاهی اهمیت دهد و نسبتاً سهم قابل توجهی در صنعت دارویی خیلی از کشورها دارد ما در این مسیر مرکز تحقیقات دارویی را خوشبختانه توانستیم مصوب قطعی کنیم و نیرو و بودجه مستقل را برای آن داشته باشیم و می توانیم از فاز تولید صرف دانش و تولید مقاله به سمت تولید محصول هم پیش برویم.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات بحث دارو حائز حساسیت است، دارو را نمی توان به سرعت تولید و وارد بازار کرد زیرا طرف حساب دارو، انسان است که هم سلامت و هم معنویت انسان حرمت دارد و آسیب دیدن این دو برای ما می تواند مشکل ساز باشد.

دکتر اوریاد ادامه داد: مطالعات برای داروهای گیاهی سه سطح تحقیقاتی دارد بنابراین تولید یک داروی گیاهی مسیر طولانی را طی می کند و ما نمی توانیم به سرعت دارو تولید و وارد بازار کنیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه چندین داروی گیاهی را اعضای هیئت علمی ما در دست تحقیق داشتند که به نتایج مثبتی هم رسیده‌اند یک مورد هم برای سنگ کلیه بود که به نتایج خوبی رسید و به کمک این دارو یک شرکت توانست به عنوان شرکت دانش بنیان در مرکز رشد و پارک علم و فناوری استان مطرح شود و الان باید وارد مراحل تجاری سازی شود و این خود حاصل چندین سال تحقیق و پژوهش است.

فعالیت 3 شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ما۱۱شرکت در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی فعال داریم که خوشبختانه سه تا از این شرکت‌ها به مرحله دانش‌بنیان رسیدند، یکی از این سه شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی و دو شرکت در زمینه داروهای گیاهی فعالیت می کنند.

دکتر اریاد تصریح کرد: همچنین کلکسیونی از گیاهان دارویی را در پردیس دانشگاه راه اندازی کردیم تا محققین ما علاقه مند شده و فیلد تحقیقاتی خود را مشخص کنند، همچنین در زمین محدودی حدود ۶۰۰تا یکهزارمتر مربع را با آبیاری قطره‌ای آماده کرده و گیاهان دارویی را کشت می کنیم تا محققان به سمت تحقیقات در این زمینه گام بردارند و از دانش خودشان کمک بگیرند و ماده اولیه هم در کنارشان باشد.

وی افزود: ما بحث تحقیقات و فناوری را با همدیگر داریم، فناوری معمولاً ساماندهی آن در مراکز پیش رشد و رشد اتفاق می‌افتد یعنی ایده هایی ممکن است فناور داشته باشد که می‌آید و در مراکز رشد خود را عرضه می‌کند و توانمندی اش را نشان می‌دهد و شرایط تبدیل ایده به محصول امکان پذیر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت:مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از سال ۹۵مجوز دریافت کرد اما فضای مناسبی در اختیار نداشت که این امکان فراهم شد تا فضایی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد و فعالیت نمایند.

دکتر اریاد عنوان کرد: در استان حدود ۶شرکت دانش بنیان داریم که دانشگاه علوم پزشکی سهم ۵۰درصدی در این بین دارد این خود نشان می‌دهد که کار کار راحتی نیست و سختگیرانه بودند بهتر است.

وی اضافه کرد: مرکز ثبت بیماری‌ها نیز در کشور در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برنامه‌ای که در دستور کار داشته این بود که اگر داده های مربوط به بیماری های مهم ثبت شود، با تجربه و تحلیل این داده ها می توان سیاست گذاری کرد برای آینده که ما ثبت بیماری‌های قلبی و عروقی را به عنوان ریسک فاکتور در مرگ های زودرس در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: امسال نیز به دنبال مجوزی هستیم که ثبت بیماری کیست هیداتیک را داشته باشیم، برای هر بیماری در وزارت بهداشت مرکز ثبتی طراحی شده و دانشگاه‌های مختلف یک بخشی از این وظیفه را برعهده گرفتند و دانشگاه ما مشارکت را با این دو بیماری شروع کرده که قطعاً آرام آرام بیماری‌های دیگری که می‌تواند معضل استان باشد را می‌توانیم اضافه نموده و ثبت داده ها را انجام دهیم.

 دکتر اریاد با اشاره به چالش‌های سر راه حوزه پژوهش در استان گفت: برای پژوهش در کشور آن چیزی که به درستی سیاستگذار به آن فکر کرده و در قانون آورده این است که یک تا سه درصد درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش شود اما این اتفاق متاسفانه نمی افتد و در عمل آن چیزی که هزینه می‌شود بسیار کم است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یک دلیل این است که چالش های زیادی در سیستم ها ممکن است وجود داشته باشد که رفع آنها برای مدیران اولویت باشد و سرمایه گذاری های پژوهشی در اولویت های چندم قرار بگیرد زیرا نتیجه گیری در تحقیقات پژوهشی ممکن است سال‌ها طول بکشد.

وی خاطر نشان کرد: نمی‌توان مدیران را زیاد مقصر دانست زیرا پژوهش ممکن است برخی مواقع گران تمام شود و هزینه های الان نیز جوابگوی پژوهش نباشد.

دکتر اریاد در پایان خاطر نشان کرد: شاید یکی از بزرگترین مشکلات کمبود بودجه است اما من به شخصه معتقدم از همین کم پول هم می‌توان بهترین استفاده را کرد و راندمان پول را مطلوب‌تر نمود، این وظیفه ای است که ما دانشگاهیان داریم که سرمایه ها را بهتر به کار بسته و راندمان را افزایش دهیم.


**********************************************************************

دکتر سید فخرالدین معصومی افزود؛ گاز گرفتگی اغلب در فصل زمستان دیده می‌شود، و به این دلیل که اگر  یا تهویه ها یا دودکش یک مکان مسدود باشد، گاز مونوکسید کربن  امکان خروج نخواهد داشت و پس از انتشار در محیط بسته سبب مسمومیت و در نهایت مرگ افراد در آن محیط می‌شود بنابراین مرگ بر اثر گازگرفتگی که علایمی شبیه سرماخوردگی دارد را «مرگ خاموش» می‌نامند. مونو اکسید کربن، یک سم و گازی بوده که طعم و بو ندارد.

برخی موارد پیشگیری از مسمومیت با گاز CO

وی تصریح کرد؛ استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است در ضمن بخاری‌های بدون دودکش نیز گاز CO تولید می کند و استفاده از این نوع بخاری ها در محیط های بسته اصلا توصیه نمی گردد.

وی اذعان داشت؛ دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است، اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق وگازهای سمی ازدودکش بوده دراین صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی ازدریا پنجره تهویه درمحیط ایجاد نمائید.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان، گفت؛ در نصب دودكش از اجراي پيچ و خم هاي زياد و استفاده از زانويي زياد می بایست پرهيز شود، زیرا هر زانویی یا تبدیل، باعث افت فشار دود می شود.از تغییر سایز لوله های دودکش بخاری و کاهش قطر آن خودداری کنید.

وی اضافه کرد؛ پیش از نصب بخاری شیلنگ گاز و لوله های بخاری را کاملا بررسی کنید و چنانچه آسیب یا فرسودگی در آن دیدید، با لوازم نو و استاندارد جایگزین کنید و بدانیم که ایمنی و حفظ جان شما از زیبایی خانه مهمتر است. هرگز لوله های آکاردئونی را به عنوان لوله بخاری بکار نبرید.

وی با اشاره به اینکه، پیش از نصب توجه داشته باشید که مسیر دودکش ساختمان تا بالا کاملا باز باشد ممکن است پرنده ای در آنجا لانه کرده باشد یا اینکه چیزی راه خروجی دودکش را بسته باشد.توصیه اکید میشود:که هرگز از پنجره دودکش بخاری را بیرون ندهید و اگر ناچار به انجام این کار هستید حتما از کارشناسان مشاوره گرفته  چرا که  جهت وزش باد، موقعیت ساختمان و ارتفاع لوله بخاری در انجام صحیح این کار تعیین کننده هستند.

وی در ادامه ابراز نمود؛ اصولا به ازای هر یک متر که لوله بخاری در عرض نصب میشود باید 3 متر به خروجی آن ارتفاع داد. طول زیاد لوله افقی باعث کاهش فشار دود میگردد بنابراین باید از افزایش طول لوله های افقی کاسته گردد و یا به صورت شیب رو به بالا (فشار مثبت) اجرا گردد.

دکتر معصومی، یادآور شد؛ رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعا باید تعمیر و سوخت رسانی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده وتولید گاز منواکسید کربن کند .

وی اضافه کرد؛ در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود . هیچگاه از غذا پز دود زا یا منقل درون خانه، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنید.از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری کرد .

وی اذان نمود؛ از وسایل گرمایشی مشابه پکنیک جهت گرم نگه داشتن چادر و محیط های بسته استفاده نشود.شومینه مشترک برای چند واحد در صورت کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله کشی آن باعث برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل آپارتمان در شومینه خاموش طبقات بالاتر می گردد .

دکتر معصومی توصیه کرد؛ انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر ازسطح بام وحداقل یک متر ازدیوار جانبی بام فاصله داشته ودارای کلاهک مخصوص به شکل ( H ) باشد .اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید درزبندی وبستن منافذ به منظور جلوگیری ازاتلاف حرارتی بلاملانع می باشد .

وی گفت؛ درصورتیکه ازبخاری های گازسوز به منظور گرمایش محیط استفاده می کنید حتما مختصری تهویه ازطریق درب یا پنجره درفضا ایجاد نمائید وازدرزبندی وبستن کامل منافذ خودداری کرده و در درون خانه، به خصوص در محل خواب‌تان دستگاه هشدار مونوکسید کربن نصب کنید.


**********************************************************************

مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده از برگزاری آیین کلنگ زنی دوباب ساختمان خانه ی پزشک در این شهرستان خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده، مهندس نور محمد نعمتی گفت: آیین کلنگ زنی دوباب ساختمان خانه ی پزشک با حضور مسئولین محلی در محوطه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.

 

وی افزود: دو باب ساختمان مسکونی پزشکان متخصص در یک طبقه در مساحت300متر زیربنا با اعتباری افزون بر شش میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات داخلی دانشگاه علوم پزشکی ساخته خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم تا پایان سال و ظرف مدت سه ماه این پروژه را تکمیل کنیم.

 

در ادامه نیز حجت الاسلام سید هدایت محمودی اصل امام جمعه، فرماندار، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنده و رئیس شبکه بهداشت و دمان شهرستان لنده به ترتیب کلنگ ساخت این واحد های مسکونی را زمین زدند و عملیات اجرایی این پروژه از امروز آغاز به کار کرد.

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 

چند خبر از دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

 





تاریخ انتشار : 21 آذر 1398 21:11



» اخبار مرتبط:

  • افتتاح 12 پروژه بهداشتی در دهه فجر/85 پروژه بزرگ و کوچک در دست اجرا داریم/ ...
  • سه رشته تحصیلات تکمیلی در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج راه اندازی می‌شود/جزییات
  • دو انتصاب در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج/ معاونت درمان و سرپرست مرکز تحقیقات ع ...
  • معاون بهداشتی علوم پزشکی یاسوج: بازسازی مراکز بهداشتی کهگیلویه وبویراحمد 15 ...
  • فهرست مهم‌ترین بیماری‌های کشنده در کشور اعلام شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler