مشروح اخبار


» حضرت زینب سلام ا...علیها به بهانه روز پرستار - اردوان جهان کهن



زینب در لغت به معنای درخت نیکو منظر و مرکب از دو کلمه «زین»و «اب»به معنای(زیور پدر)توسط پیامبر بر او نهاده شد.


راک نیوز- پنجم جمادی الاول پنحم یا ششم هجری حدود دو یا سه پیش از ولادت برادرش امام حسین(ع)دختری به دنیا آمد به نام زینب. بیش از ۴۰ لقب برای این بانو ذکر شده است.

مهمترین و معروف ترین آن عالمه ی غیر معلمه است و ویژگی های این در پارسایی، عبادت، فصاحت و بلاغت مانند پدرش و در فضایل اخلاقی جلال، علم ،عمل، عصمت ، عفت و ارث صفات مادرش بی بی دو عالم بود.

حضور ایشان در واقعه کربلا و همدلی با امام حسین(ع) به گونه ای بود که از ایشان به عنوان بطله کربلا( قهرمان کربلا) و پیام رسان عاشورا یاد میشود

 

 

در مورد شخصیت و زندگی حضرت زینب(س) کتب زیادی نگاشته و تدوین شده که تعداد آن ها بالغ بر ۳۰۰ جلد و ۴۰۰ مقاله علمی تخصصی که به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و ترکی به رشته تحریر در آمده اند.

 

 

اخلاق و سیره حضرت زینب (س)در حدی از اوج کمال است که تالی معصوم شمرده شده از این جهت لقب المعصومه الصغری در مورد ایشان ذکر شده است. جبرئیل او را زینب نام نهاد یعنی زین ابیها مشابه ام ابیها و با وجود همه سختی ها و مصایب، سرآمد عابدان و عارفان است و همه جلال و جمال و اخلاص و ایمان را از مادرش به ارث برده است.

 

حضرت زینب عالمه ی عاقله ای عارفه است .

خطبه های حضرت زینب پس از واقعه عاشورا در کوفه , شام و در مجالس یزید و ابن زیاد خطبه ها و کلام امیرالمومنین است.

 

خطبه کوفه و خطبه احتجاج با ابن زیاد بیانگر علم و دانش و معرفت دینی حضرت زینب(س) است۰ قهرمان کربلا بودن تنها یکی از جلوه های شخصیتی حضرت زینب(س) است سیره عملی ایشان در تمام مراحل زندگی الگوی بسیار بر جسته ای برای مردان و زنان مسلمان است.

 

 

جایگاه مشارکت سیاسی حضرت زینب در نظام اسلامی:

مشارکت سیاسی از دیدگاه مختلف دارای تعاریف متفاوتی است که از دید گاههای غربی و سکولار ، اسلامی و دین مدارانه بررسی شده است ,حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در مکاتب مختلف با نگاه تطبیقی به فمنیسم متفاوت بوده و جایگاه زن در اسلام جایگاه ویژه ای است و شخصیت و سیره عملی حضرت زینب (س)کامل ترین الگو برای زنان در مشارکت های سیاسی ،اجتماعی و علمی است.

 

 

اما مقام علمی حضرت زینب(ع) :مقام علمی و دانش بی کران آن حضرت دارای درجات والایی است او نوه ی پیامبر مدینه ی علم و دختر علی (ع)باب مدینه علم است پس می توان یکی از جلوه های خرد ورزی و عقل گرایی حضرت زینب(س)را علم و دانش حضرت دانست علم و دانشی که بسیاری از بزرگان و علمای اسلام آن را تایید و تحسین نموده اند

 

و همچنین روایات بسیاری از حضرت زینب (س)نقل شده است و آن حضرت از بزرگترین راویان حدیث به شمار می رود.

 

ابن عباس مفسر بزرک قرآن خطبه گرانقدر فاطمه زهرا (ص)در دفاع از ولایت امیر المومنان و در موضوع فدک و تبین رسالت پیامبر و استیضاح خلیفه را ، از حضرت زینب پنج ساله نقل کرده است.

 

در روایات آمده است که حضرت زینب (س)در درس تفسیر قرآن خود «کهیعص» حروف رمز دار قرآن را تفسیر می کند.

 

 

و اما مدیریت زمان و مکان و ولایت مداری و بصیرت حضرت زینب(س) هم قابل تحسین است.

 

از اصول خرد ورزی افراد دانا بصیرت و آگاهی به موقعیت زمان و مکان است که زمینه را برای تصمیم گیری های صحیح و عملکرد درست مهیا می کند چه بسا حمایت و یا برائت دیر هنگام باعث زیان های غیر قابل جبرانی خواهد شد.

 

استفاده به هنگام از فرصت ها در حمایت از حق و هدایت مردم نقش کلیدی دارد حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب یکی از ویژگی های لازم خواص را اینگونه می داند: اگر خواص در هنگام خودش کاری که لازم است تشخیص داده اند و عمل کرده اند تاریخ نجات پیدا می کند و حسین ابن علی ها به کربلاها کشانده نمی شوند گرچه حضرت زینب(س) تا قبل از واقعه عاشورا فعالیت سیاسی مشهودی نداشت ولی با رفتار و عمل به موقع در زمان امیرالومنین(ع) امام حسن (ع)واقعه عاشورا و بعد از واقعه عاشورا به خوبی بصیرت و ولایت مداری خود را به اثبات رسانید

 

 

ابعاد شخصیتی این بزرگ بانوی اسلام مختصرا تدوین شد تا الگویی باشد برای همه مردان و زنان جامعه امروزی که بیش از بیش نیازمند ولایت مداری و بصیرت هستیم.

 

 

و در پایان ولادت با سرسعادت اسوه صبر و مقاومت عقیله بنی هاشم را بر تمام هموطنانم در ایران اسلامی و روز پرستار را بر تمامی سفید و سبز پوشان عرصه سلامت تبریک وتهنیت عرض می نمایم.

 

 

 

           اردوان جهان کهن

اشاره :مطلب فوق از سری یادداشت های ارسالی مخاطبین می باشد و انتشار آن به معنی تایید یا تکذیب آن نبوده و در جهت حمایت از گردش آزاد اطلاعات و آگاهی بخشی می باشد



تاریخ انتشار : 11 دی 1398 23:03



» اخبار مرتبط:

  • ریاست بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران روز پرستار را تبریک گفت
  • پیام تبریک رئیس بیمارستان بی بی حکیمه خاتون(س) گچساران به مناسبت ولادت حضرت ...
  • نخستین همایش "با زینب(س) تا انقلاب اسلامی"در یاسوج برگزار می شود
  • کهگیلویه وبویراحمددرشام غریبان به یاددل رنجور زینب (س) غرق درماتم شد
  • السلام ای وادی کرببلا / السلام ای سرزمین پر بلا
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler