مشروح اخبار


» به بهانه روز جهانی گمرک ؛ گمرک ایران وعزت نفس سازمانی



۲۶ژانویه مصادف با ۶بهمن ماه بعنوان روز جهانی گمرک در تقویم ثبت شده است.

راک نیوز- از سال گذشته تا کنون نه تنها گمرک بلکه دنیای پیرامون ما دستخوش تغییرات زیادی بود ،بگونه ای که دو هفته ای پایانی دی ماه را می توان پرتحول ترین ماه سال در چنده سال گذشته دانست.

اما نگاهی اجمالی به آنچه در یکسال گذشته در گمرک ایران طی شده حکایت از یک روند رو به رشد و عزتمند دارد.بی شک کارکنان گمرک مانند دیگر قشر کارمنددر کشور هزینه های سنگین تحمیلی ناشی از تورم –تحریمی را در زندگی خود تجربه کردند 
اگرچه هزینه های زندگی می تواند بر گرده کارمند سنگینی کند اما بی شک عزت و اعتبار سازمانی خواسته هر کارمندی است که سال ها بدنبال رسیدن جایگاه سازمان خود به نقطه ای واقعی و حقیقی بوده است وﻋﺰﺕ ﻧﻔﺲ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ در ساده ترین تعریف همان ﺗﺼﻮﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻀﻮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧد .
بدور از هر گونه تعصب و تعلق خاطر باید پذیرفت  گمرک ایران در یکسال گذشته به جایگاه مطلوب خود در این سال ها رسیده است .

ارزشمندترین دارایی های گمرک نیروهای انسانی هستند که در دورترین میله های مرزی به تمام معناپاسدار عملگرای مرزبان اقتصادی هستند.این نیروها همان مرزبان هایی هستند که در میله صفر مرزی از شلمچه و پیرانشهر تا بلوجستان بند کفش بسته به خدمت ایستاده اند .

آنها عزت نفس را وقتی لمس می کنند که پس از سال های سال به این باور میرسدبرای بدنه مدیریتی گمرک ایران همکاری تاثیرگذار بشمار می رود ،وقتی که رئیس کل و معاون فنی گمرک را درکنار خود در گمرک مرزی می بیند و از نزدیک گلایه می کندوپیشنهاد می دهدوعکس یادگاری می گیرد. و خلاصه می شود گفت : رودرو بی پروا گپ وگفت می کنند .

عزت نفس سازمانی به طرق گوناگون می تواند پویایی نیروی کار درون سازمانی و همچنین سرنوشت نهایی یک سازمان را تحت تأثیر قراردهد.
عزت نفس سازمانی  فقط وفقط در عملکرد و نوع نگاه مرزبان مرزنشین اقتصادی خلاصه نمی شود ، بلکه وقتی رویکرد رسانه های عمومی و ملی نسبت به رفتار سازمان تغییر می کند ، وقتی نماینده واحدهای تولیدی در رسانه ملی و خبرگزاری های رسمی بصراحت قدردان گمرک در حمایت از تولید می شود ،وقتی پیشنهادات سازمانی به تصویب رئیس محترم جمهور می رسد و وقتی که مدیریت های جز وکلان در سازمان به نیروهای متخصص و جوان سپرده می شود،وقتی دوره مجری بودن صرف گمرک با تاثیر گذاری سازمان در تصمیم گیری ها عوض می شود اینها راباید پازل های چرایی رسیدن کارکنان گمرک به عزت نفس سازمانی در طی یکسال گذاشته دانست.
بقلم : خدایار درخش 



تاریخ انتشار : 6 بهمن 1398 10:34



» اخبار مرتبط:

  • تغییرات مدیریتی در گمرک به خرمشهر رسید/سرپرست جدید گمرک خرمشهرمنصوب شد
  • قابی تماشایی از مرزبانان نظامی و اقتصادی وطن درکنار هم +عکس
  • انتصاب در گمرک ایران ؛ مدیرکل تعرفه منصوب شد
  • ترخیص کالا در بخش صادرات باید دو ساعته انجام شود
  • عذرخواهی گمرک بخاطر آمار اشتباهی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler