مشروح اخبار


» سرایت پذیری بالا؛ از شاخصه های اصلی کرونا/ توزیع 50 هزار عدد ماسک در سطح استان/ آغاز غربالگری مسافران ورودی به استان



سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان از بهمن ماه سال جاری روند مقابله و کنترل بیماری کرونا ویروس را آغاز نموده و تاکنون از 5 آزمایش ارسال شده تنها یک مورد مثبت ابتلا به کرونا طی 3 روز گذشته اعلام شده است.

به گزارش راک نیوز به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدان پناه در برنامه زنده "گفت و گو" که از شبکه استانی دنا پخش شد، گفت: ۱۸ مورد دیگر مشکوک به کرونا نیز در استان داشتیم که ۱۲ مورد آن به طور قطع از لحاظ ابتلا به بیماری رد شدند که شش مورد دیگر را ارسال کردیم که جواب اولیه منفی و جواب قطعی نیز فردا اعلام می شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد از بین موارد مشکوکی که در بیمارستان جلیل بستری هستند به جز مورد اولیه مورد دیگری از ابتلا به کرونا در استان نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر فعال سازی مرکز غربالگری در استان تاکید داشت، عنوان کرد: سیستم بهداشتی و درمانی ایران از مترقی ترین سیستم های بهداشتی-درمانی خاورمیانه است، به گونه ای که در همه مناطق آن خانه های بهداشت و مراکز درمانی به مردم ارائه خدمت می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در خانه‌های بهداشت موارد مشکوک به کرونا به مراکز جامع سلامت ارجاع و پس از آن به کلینیک های تخصصی شهرستان ها انتقال داده می شوند.
دکتر یزدانپناه یادآور شد: این کلینیک های تخصصی به عنوان مرکز غربالگری عمل کرده و موارد مشکوک را به بیمارستان شهید جلیل یاسوج ارجاع می‌دهند، بنابراین همه مراکز بهداشتی و درمانی ما در حالت آماده باش کامل هستند و کلینیک ها و مراکز جامع سلامت نیز به عنوان مرکز غربالگری عمل و بیماران را در صورت لزوم به بیمارستان شهید جلیل یاسوج منتقل می کنند تا اقدامات تشخیصی و درمانی آنها صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مردم بیماری را به علت کم آگاهی جدی نگرفته اند، افزود: این ویروس سه مشخصه اساسی دارد، یک مشخصه آن است که این ویروس وقتی وارد بدن می‌شود 2 تا 15 روز در بدن فرد نهفته ولی ناقل است و نیز وقتی روی سطوح قرار می گیرد دو تا ۹ روز باقی می مانند ولی سایر ویروس‌ها عمر بسیار کوتاهی دارند.
وی با بیان اینکه سرایت پذیری بالای ویروس از شاخصه‌های مهم آن است، ادامه داد: یک فرد بیمار می تواند در یک روز ۱۰ الی ۱۴ نفر را آلوده کند که ما خواهشمندیم مردم بیماری را جدی گرفته و آگاهانه در جهت مقابله و کنترل آن اقدام نمایند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی روزهای آینده، پیک جدید بیماری در راه است زیرا افرادی که از شهرهای آلوده مثل قم، تهران و اصفهان به استان سفر یا مهاجرت می‌کنند برخی از آنها ممکن است به کرونا آلوده بوده و در دوران نهفتگی به سر ببرند که پس از ورود به استان اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنند، هم خود و هم دیگران را بیمار خواهند کرد.
دکتر یزدانپناه افزود: در این راستا از روز گذشته ورودی شهرهای گچساران، دهدشت و یاسوج را کنترل کرده و از مسافران شرح حال گرفته و موارد مشکوک به مراکز بهداشت و درمانی معین ارجاع داده می شوند.
وی یادآور شد: از امشب نیز به وسیله سه دستگاه دماسنج دیجیتال در یاسوج و دهدشت و فردا در گچساران از اتوبوس ها و ماشین هایی که از مناطق آلوده به استان سفر می کنند شرح حال گرفته و آنها را مورد غربالگریقرار می دهیم.
دکتر یزدانپناه با بیان اینکه امکانات در روزهای اول شیوع بیماری بسیار کم بود، افزود: قبل از شیوع بیماری ما امکاناتی داشتیم که پس از شیوع بیماری و افزایش احتمال درگیری استان ها، توزیع امکانات باید توسط وزارت بهداشت انجام می گرفت که متاسفانه تاخیری به وجود آمد ولی از ۵ روز گذشته امکانات لازم برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی تامین و توزیع شده است.
وی یادآور شد: 50 هزار عدد ماسک نیز در سطح استان به ویژه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی و سازمان‌هایی چون امور زندان ها و بهزیستی توزیع شده است.
دکتر یزدانپناه گفت: وسایل حفاظت شخصی نیز برای بیمارستان ها تهیه و توزیع شده و نیز  امروز در نشستی با دکتر لطفی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توافق کردیم که درصدی از تولید ماسک های شیراز را به استان ما تخصیص دهند ضمن اینکه سهمیه استان را نیز از وزارت بهداشت دریافت خواهیم نمود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: از روز چهارشنبه هفته جاری نیز توزیع ژل و مواد ضدعفونی کنندهدر یاسوج  آغاز شده که فردا در گچساران، دهدشت و سایر شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.
دکتر یزدانپناه در پایان خاطر نشان کرد: دستگاه "پی سی آر" و "ریل تایم" که در دانشکده پزشکی است را به آزمایشگاه جامع یاسوج، واقع در جنب انتقال خون انتقال می دهیم و امید است که طی ۱۵ روز آینده این آزمایشگاه را راه اندازی نماییم تا از این به بعد نیاز به ارسال آزمایش‌های ویروسی به بیرون از استان کاهش یابد.



تاریخ انتشار : 10 اسفند 1398 03:18



» اخبار مرتبط:

  • تست ۵بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شیراز مثبت اعلام شد+ مراکز مراجعه
  • از ۵نفر مشکوک به کرونا یک نفر مبتلا به کرونا ویروس در فسا
  • 23 مورد مشکوک به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد/ توزیع الکل و محصولات ضد عفون ...
  • ۳نفر مشکوک به کرونا در کهگیلویه و بویراحمد + توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشک ...
  • فوری / واکنش دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به شایعه کرونا در یاسوج
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler