مشروح اخبار


» ۱۶ فروردین و مهمترین اخبار کرونا در استان‌ کهگیلویه و بویراحمد



سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت:  5 مورد جدید مبتلا به کرونا در شانزدهمین روز از فروردین ماه در استان شناسایی شده است که سه نفر از شهرستان بویراحمد یک نفر از شهرستان دنا  و یک نفر از شهرستان چرام بوده است.این تعداد مبتلا از ۱۱۸ نمونه آزمایش گرفته شده از بیماران به دست آمده است.


به گزارش  راک نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدانپناه عنوان کرد: از 181 بیمار مبتلا به کرونای استان 51 نفر بهبود یافته و 8 بیمار متاسفانه جان خود را از دست داده اند.

وی تصریح کرد: ازمایشگاه ویروس شناسی یاسوج با 50 نمونه در فاز اول شروع به کار کرده که پس از راستی آزمایی  این نتایج  در آزمایشگاه های تهران و شیراز   و پس از تایید نهایی جواب های  این آزمایشگاه ،طی روز های آینده  رسما افتتاح خواهد شد و به امید خدا آزمایشات کوووید ۱۹ در استان انجام خواهد گرفت.

دکتر یزدانپناه اضافه کرد: کادر بهداشت و درمان استان با تلاش و از خودگذشتگی  تمام در حال فعالیت هستند و با همین روحیه تا ریشه‌کن کردن بیماری در صحنه حضور خواهند داشت.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، اضافه کرد: مردم حتی الامکان‌ در شهر تردد نکنند، در خانه بمانند و به سفر نروند، دور همی و مهمانی نروند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن با سامانه ۴۰۳۰ تماس  گرفته و فقط در صورت لزوم و به  مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

دکتر یزدانپناه بیان کرد: جان همه انسان‌ها باید برایمان مهم باشد، با تردد غیرضروری جان کسی را به خطر نیندازیم.

وی اضافه کرد: تقاضامندیم مردم از هرگونه دید و بازدید در طول بیماری خودداری و انجام صله رحم و عیادت از بیماران را به دوره کامل بهبودی فرد موکول نمایند زیرا بیماران پس از بهبود تا مدتی می توانند ناقل باشند.

دکتر یزدانپناه در پایان گفت: از عموم مردم خواهشمندیم جهت آگاهی از وضعیت سلامت خود به سایت salamat.gov.ir مراجعه کرده و در صورت داشتن هر گونه سوال با سامانه 4030 تماس حاصل نمایند.
********************************************
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: محصولات ضدعفونی کننده دست برای تاثیرگذاری بر تخریب ویروس کرونا، می بایست طبق فرمول پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بین ۷۰ تا ۸۰ درصد الکل اتانول داشته باشد.

دکتر امام بخش قائدی افزود: در همین راستا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان، با توجه به گسترش توزیع این گونه محصولات در سطح عرضه، اقدام به نمونه برداری از حدود ۲۰۰ نمونه محصول ضدعفونی کرده است که بر این اساس، محصولا در سه دسته، تفکیک شده اند.

وی در مورد دسته اول که محصولات حاوی ماده سمی متانول هستند، توضیح داد: محلول های حاوی متانول هم از طریق استنشاقی و هم از طریق پوستی جذب می شود و در صورت سوء استفاده خوراکی، می توانند موجب کوری و مرگ شود، همچنین اثرات جبران ناپذیری بر روی سلامتی افراد از جمله آسیب به کلیه ها و کبد به همراه دارد، بنابراین هر گونه مصرف این دسته محصولات برای سلامتی مضر بوده و باید از سطح عرضع جمع آوری و امحاء شود.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه، دسته دوم محصولات حاوی درصد پایین ماده موثره اتانول است که اگرچه این دسته دارای ماده سمی نیست، اما با توجه به موارد پیشگفت چنانچه درصد الکلی پایین تر از ۷۰ باشد این دسته از فرآورده ها اثرات ویروس کشی بسیار پایینی داشته و ضمن اطمینان بخشی کاذب به مصرف کننده، اثرات موردنظر را نداشته و می تواند در صورت مواجهه فرد با ویروس کورنا باعث انتقال ویروس کرونا شود.

 وی در خصوص دسته سوم نیز اظهار کرد: این گونه فرآورده های ضدعفونی قاچاق یا فاقد پروانه بهداشتی معتبر بوده و با توجه به آن که به ساخت آن ها نظارتی نبوده، می تواند درصد الکل مورد تایید را نداشته باشد و یا حاوی مواد سمی متانول و سایر ناخالصی ها باشد، بنابراین مصرف آن ها مورد تایید نبوده و عرضه آن غیرمجاز است.

دکتر قائدی یادآور شد: طبق قوانین وزارت بهداشت، تنها محل مجاز عرضه محلول های ضدعفونی داروخانه ها بوده و هر گونه عرضه خارج از چرخه دارویی کشور غیرمجاز است.

********************************************

سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد از برگزاری وب کنفرانس استاندار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران و رئیس شبکه های بهداشت و درمان استان، در زمینه کووید 19خبر داد.


دکتر محمد یزدان پناه اظهار داشت: در جلسه امروز وب کنفرانس استاندار محترم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداران، رئیس شبکه های بهداشت و درمان شهرستانهای استان و سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با موضوع کووید19 حضور داشتند.

وی ابراز داشت: فرماندار محترم شهرستان بویراحمد، به گزارش عملکرد و فعالیتهای مرکز بهداشت و ادارات این شهرستان در زمینه پیشگیری و مبارزه با این بیماری پرداخت و سپس از استاندار برای مدیران درگیراین برنامه درخواست بسته انگیزشی نمود.

محمد یزدان پناه ادامه داد:دکتر کلانتری، ازمجموعه ی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد جهت خدمات شایسته در زمینه ی پیشگیری و مبارزه با این بیماری تقدیر و تشکر کرد و تاکید بر ادامه نمونه گیری ها و پیگیری بیماران و موارد مشکوک نمود.

وی خاطرنشان کرد: استاندار بر ادامه شرایط فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰فروردین تاکید و تمدید آن را منوط به تصمیم گیری مجدد دولت بعد از تاریخ ۲۰فردین دانست.

وی عنوان کرد: استاندار دستورداد با محوریت فرمانداریها، به بیماران کووید 19 مثبت که تمکن مالی ندارند جهت حفظ شرایط قرنطینه، بسته ی حمایتی معیشتی داده شود.

وی گفت: دکتر کلانتری پس از تشویق سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد و سایر روسای شبکه های بهداشت استان، توسط استانداری، به سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گفت، برحسب صلاحدید، سایر پرسنل درگیر کووید19را تشویق نماید.


********************************************
سیدحشمت الله صمیمی دوست در ستاد تنظیم بازار استان به وضعیت ذخایر استراتژیک و میزان ذخیره سازی کالاهای اساسی  پرداخت وگفت: مایحتاج مردم و کالاهای اساسی استان به اندازه کافی در انبارها ذخیره شده و کمبودی نداریم.وی اظهار داشت: هم اکنون یکهزار و ۷۰۰ تن برنج در انبارهای استان ذخیره و ۵۰۰ تن دیگر در حال حمل به استان می باشد.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه بویراحمد افزود: بیش از ۹۲۵ تن شکر در انبارهای استان ذخیره سازی شده است.
به گفته صمیمی دوست به لحاظ تامین گوشت قرمز و مرغ در استان هیچگونه مشکلی نداریم بطوریکه هم اکنون نرخ هر کیلوگرم مرغ گرم پایین تر از ۱۱ هزار تومان عرضه می شود.
وی اظهار داشت: گشت های بازار با شدت بیشتری با محوریت تعزیرات حکومتی و با مشارکت سازمان صمت، اتاق اصناف، بازرسان اصناف، نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشگی، دامپزشکی و اداره غله و خدمات بازرگانی به عمل می آید.
معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: در این جلسه مقرر شد سازمان صمت همچنان نسبت به توزیع برنج طرح تنظیم بازار در سطح استان اقدام نماید.
 صمیمی دوست به وضعیت میوه در استان اشاره کرد و گفت: برای حمایت از مصرف کننده و تنظیم بازار میوه ذخیره شده سیب و پرتقال جیرفت کرمان در سردخانه های استان با نرخ مصوب هر کیلوگرم سیب پنج هزار تومان و پرتقال والن سیاه جیرفت شش هزار و ۵۰۰ تومان در محل غرفه های مشخص شده در سطح استان توزیع می شود.
به گفته معاون امور اقتصادی استانداری: تاکید شده است که اصناف استان همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامات لازم را به عمل آورند.
********************************************
استاندار کهگیلویه وبویراحمد بر ضرورت رعایت عدالت و توزیع عادلانه اعتبارات، امکانات و سایر اقلام و لوازم بهداشتی دریافتی از طرف دولت و وزارت بهداشت، مردم، سازمان ها و دیگر نهادهای دولتی و خصوصی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در همه شهرستان ها و مناطق مختلف استان تاکید کرد.
حسین کلانتری در جلسه  ویدئو کنفرانس با فرمانداران هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: بدون شک نظارت و رصد دقیق در زمینه توزیع اعتبارات و امکانات بهداشتی انجام خواهد شد.
وی مرجع اصلی در توزیع اقلام بهداشتی از سوی هر سازمان و نهاد دولتی و یا بخش خصوصی و خیرین را دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و گفت: البته در برخی موارد ممکن است یک شخص خیر یا بخش خصوصی و یا حتی نماینده یک حوزه انتخابیه اهدای بسته حمایتی و اقلام بهداشتی خود را به یک بیمارستان و یا کادر درمانی در یک شهرستان اختصاص دهد.
کلانتری بیان کرد: در چنین مواردی اولویت با آن بیمارستان و یا شهرستان است اما همچنان باید دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی در توزیع این اقلام باشد.
وی گفت: البته به طورمرتب و مکرر از طریق ویدئوکنفرانس، فرمانداران، بخشداران و حتی دهیاران و همچنین گزارش های دقیق مردمی در جریان امور و رصد اوضاع شرایط در همه شهرستان ها قرار می گیریم.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با قدردانی از تلاش همه اعضای ستاد استانی و شهرستانی مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: غربالگری، انجام تست، بیماریابی و توجه ویژه به قرنطینه خانگی مبتلایان از جمله عوامل مهم قطع زنجیره انتقال ویروس خواهد بود.
کلانتری به خانواده های داغداری که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان عزیزان خود را از دست دادند تسلیت گفت و تاکید کرد: باید از صبر و بردباری این خانواده ها برای اینکه نمی توانند به دلیل شرایط بیماری کرونا حتی مراسم ختم و تشییع عزیزانشان را بر طبق سنت و فرهنگ این منطقه انجام دهند، قدردانی کرد.
کلانتری برای شناسایی و مراقبت دقیق از بیماران و مبتلایان در شهرها و روستاها نیز تاکید کرد و افزود: رها کردن هر بیمار همانند بمب خوشه ای است که در جمعیت رها شود و فاجعه ای به بار آورد.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد از فرمانداران خواست تا افراد بی بضاعت و نیازمندی که در قرنطینه خانگی به سر می برند و مشکل مایحتاج دارند از طریق دستگاه های حمایتی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
وی رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی صنوفی همچون خواربارفروشی ها، قصابان، نانوایی ها را ضروری و مهم دانست و خاطرنشان کرد: به طور مداوم ومکرر نظارت و رصد بازار در دستور کار فرمانداران باشد.
وی از مالکانی که در برخی شهرستان ها با اقدامی خیرخواهانه و خداپسندانه اقدام به بخشش اجاره مغازه  خود کردند تقدیر و قدردانی کرد.
کلانتری با توجه به تمدید طرح فاصله گذاری اجتماعی تا بیستم فروردین از همه فرمانداران و مسئولان استان خواست با دقت و حساسیت و رعایت همه پروتکل های بهداشتی، مراقبت کنند تا به زودی شاهد قطع زنجیره انتقال این ویروس و رهایی استان از این ویروس خطرناک باشیم.
رییس ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا گفت: هر شهرستانی که در اسرع وقت به صورت صد درصد طرح غربالگری را انجام دهد از فرماندار و مسئولان بهداشت و درمان آن شهرستان به طور ویژه تقدیر خواهد شد.
عصر روز جمعه ویدئو کنفرانس استاندار کهگیلویه وبویراحمد با حضور معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعی از مسئولان استانی با فرمانداران و روسای مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ها برگزر شد.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد تا ظهر امروز به 181 نفر رسید.
شمار فوتی های ناشی از این ویروس نیز هشت نفر اعلام شده است که میانگین سنی این بیماران بالای ۶۷ سال بوده است
********************************************
به علت وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا از فردا در شهرستان دنا تمامی رفت و آمدها به شدت کنترل می گردد.

سرهنگ رستمی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دنا در گفت و گو با فارس گفت:برای حفظ سلامتی همه همشهریان عزیز و به علت وضعیت قرمز بیماری کرونا  طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان ادامه دارد و از فردا روز یکشنبه ورود و خروج کلیه افراد ساکنین یاسوج و شهر سی سخت و روستاهای اطراف به شدت کنترل می می گردد  و کسانی که به هر نحوی از این قانون سرپیچی نمایند برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد و خودروی آنها متحمل جریمه و به پارکینگ انتقال خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: کشاورزان برای حفظ سلامتی خود و شهروندان کارهای مربوط به باغداری و کشاورزی و مربوط به ساخت وساز را تعطیل کنند و در ۷ روز آینده ،تمامی کارمندان دولتی باید از فرمانداری شهرستان دنا یا اداره مربوطه کارت یا نامه حق تردد داشته باشد  در غیر این صورت ورود و خروج ممنوع و درصورت عایت نکردن خودروی آنها توقیف به مدت یکماه و مبلغ پانصد هزار تومان جریمه نقدی می گردد .

وی گفت: وظیفه ما محافظت از جان و زندگی شماست خواهشمندیم بهداشت فردی را رعایت و با اجرای فاصله گیری اجتماعی و ماندن در خانه، زنجیره این ویروس خطرناک را با امید به خدا قطع کنیم.


********************************************

سهراب صیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس بیماری کووید_ 19 تا کنون   بیش از 99 درصد شهروندان گچسارانی  با تلاش کادر مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت روستایی و پایگاه‌های مراقبت سلامت این شهرستان در قالب طرح بسیج ملی غربالگری ویروس کرونا ارزیابی شده‌اند.

وی با اشاره به طرح غربالگری ساکنان روستا گفت: طرح غربالگری ساکنان روستایی گچساران در چهار مرکز بهداشتی  ۲۸ خانه بهداشت روستایی کار پایش خانواده‌ها و اطلاع از وضعیت سلامتی آنها در قالب طرح بسیج ملی غربالگری کرونا این شهرستان صورت گرفته است.

مدیرشبکه بهداشت و درمان گچساران عنوان کرد: ساکنان روستاهای گچساران در قالب طرح ملی غربالگری ویروس کرونا به صورت تلفنی ارزیابی شدند.

صیدی در ادامه ابراز کرد: هم اکنون6  نفر مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان شهید رجایی و بیمارستان نفت گچساران بستری هستند که تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش‌ها، تحت درمان و مراقبت ایزوله قرار گرفته‌اند.

 وی خاطرنشان کرد:  سه بخش ویژه از بیمارستان شهید رجایی برای انجام روند درمان احتمالی مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده‌ که در این بخش، 67 تخت بیمارستانی قابل ارتقا وجود داشته و علاوه بر آن، 6 تخت آی‌سی‌یو برای بیماران احتمالی در نظر گرفته شده است.

مدیرشبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون 15 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.


********************************************
محمدطاهر طیب‌زدگان طی پیامی با اشاره به اقدامات بهداشتی پیشگیری از کرونا در شهرستان اظهار داشت: بی‌شک تلاش بی‌وقفه متولیان بهداشت به عنوان پیش‌قراولان و سربازان خط مقدم کنترل کرونا ستودنی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نوشت: جدیت، حضور و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیروهای بهداشتی اعم از پزشکان، بهورزان، مراقبین سلامت، کاردانها و کارشناسان بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و کارشناسان ستادی و پشتیبانی مرکز بهداشت شهرستان کهگیلویه و در راس آن معاون محترم بهداشتی شبکه به عنوان پیش قراولان و سربازان خط مقدم کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری ناشی از کرونا ویروس با انجام فعالیتهای آموزشی، ضدعفونی کردن شهرها و روستاها، نظارت ویژه و مستمر بر بازاریان و کسبه، غربالگری، بیماریابی، نمونه گیری، پایش و رصد مبتلایان و خانواده و بستگان آنها و حضور فعال در بین آحاد جامعه در راستای شرح وظایف مربوطه در کنار حوزه درمان، موجبات احساس امنیت و آسایش خاطر همگان در مواجهه با این اپیدمی روز را فراهم نموده است.

وی اضافه کرد: اینجانب تقدیر و تشکر خالصانه و بی دریغ خود را نسبت به این عزیزان ابراز نموده، موفقیت و سربلندی تمامی همکاران را در ادامه مبارزه و ان شاالله ریشه کنی این بیماری از درگاه خداوند قادر متعال مسئلت می‌نمایم.


********************************************

به گزارش راک نیوز به نقل از  پایگاه خبری پلیس سرهنگ کیقباد مصطفایی در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی وکاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا با هماهنگی مقام قضائی ،ماموران پلیس نظارت بر اماکن شهرستان گچساران طی ۴۸ساعت گذشته طرح بازدید و سرکشی از واحدهای صنفی را در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: اکیپ تلفیقی از ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی شهرستان گچساران، شبکه بهداشت ودرمان، اتاق اصناف، شهرداری با سرکشی از صنوف سطح شهر، ۴۴ واحد صنفی متخلف علی رغم اطلاع رسانی ها و تذکرات قبلی به فعالیت خود ادامه داده بودند که طی هماهنگی بامقام قضایی پلمپ و۴۱واحدصنفی دیگراخطار پلمب وتعهد صادرشد.

جانشین فرمانده انتظامی استان  با تاکید بر سلامت مردم و افزایش احساس امنیت اجتماعی که از اولویت های پلیس است ازعموم شهروندان خواست :با معرفی اصناف متخلف از طریق پل ارتباطی۱۱۰ پلیس را در تامین هرچه بهتر امنیت و پیشگیری از شیوع بیماری منحوس کرونا یاری کنند.


********************************************

 بسیج نیروهای خودجوش برای تولید ماسک به عنوان کالای حفاظتی در مقابله با کرونا مدت‌هاست شکل گرفته و هر کس در حد توان در این سنگر مبارزه با ویروس مرگبار همکاری می‌کند.

بانوان بسیاری با راه‌اندازی کارگاه‌های شخصی تولید ماسک نقش خود را در این عرصه به نمایش گذاشته‌اند.

پایگاه‌های بسیج نیز با تأمین امکانات و تجهیزات لازم زمینه تولید ماسک را برای بانوان بسیجی فراهم کرده است که یکی از این کارگاه‌ها در شهر سوق راه‌اندازی شده است.

با فراگیر شدن ویروس کرونا تعدادی از بانوان بسیجی جهادگر شهر سوق همگام با خیران در تولید ماسک برای نیازمندان مشارکت کردند.

این بانوان با چرخ‌های خیاطی خود در سالن ورزشی حوزه مقاومت بسیج امام حسین(ع) شهر سوق به تولید ماسک برای بیماران و مردم مشغول هستند.

این تعداد ماسک روزانه توسط جمعی از بسیجیان بین مردم توزیع می شود.


********************************************

مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با سراسر کشور تعطیلی کتابخانه های عمومی این استان تا روز جمعه ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.
یاسر رحیمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: قرار بود این تعطیلی از ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه امسال باشد اما تا ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۹ تمدید شد.

وی افزود: این تصمیم از سوی مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده و امروز نیز در قالب اطلاعیه ای به اداره کل کتابخانه های عمومی تمامی استان ها ابلاغ شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هدف از این اقدام در کشور و استان قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا ویروس و جلوگیری از گسترش آن است.

رحیمیان عنوان کرد: ضدعفونی و گندزدایی کتابخانه های عمومی کشور و کهگیلویه و بویراحمد علیه بیماری کرونا ویروس تا زمان بازگشایی مجدد آنها به طور مستمر و منظم تداوم می یابد. 

وی ابراز داشت: ادامه فعالیت کتابخانه های عمومی کشور و کهگیلویه و بویراحمد پس از ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۹ منوط به تصمیم مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود و اطلاع رسانی لازم در این زمینه نیز انجام می شود. 

 ۶۵ باب کتابخانه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۳۴ باب شهری و ۳۱ باب نیز روستایی است.  

هم اینک ۴۷ هزار و ۱۱۰ نفر عضو کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد هستند. 

تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد ۵۷۰ هزار جلد است.


********************************************
معاون پارلمانی رییس جمهوری تاکید کرد:بیماری کرونا نباید به دستمایه ای برای تسویه حساب های سیاسی قرار گیرد و همه باید از انسجام ، وحدت و وفاق اجتماعی که در شرایط کنونی بوجود آمده مراقبت کنیم و این سرمایه ارزشمند را از بین نبریم.

حسینعلی امیری امروز شنبه در نشست ویدئوکنفرانس با استاندار و اعضای ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا در استان کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: شرایط کنونی وقت تخطئه ، تهدید و متهم کردن همدیگر و پاسخگویی های سیاسی و قضایی نیست واین مسایل  نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر مشکلات نیز اضافه می کند.

وی یادآور شد: امروزه ویروس کرونا بسیاری از حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی را نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر قرار داده و حتی بحران هایی را برای برخی کشورها ایجاد کرده است.

امیری تاکید کرد: برخی رئیس جمهور و ستاد ملی مدیریت کرونا را نسبت به تصمیم گیری ها و اعلام نظرهایی که در خصوص کنترل بیماری کرونا کرده اند و یا اینکه چرا همچون ووهان چین و یا برخی کشورهای اروپایی شرایط قرنطینه ای اعمال نکردند، متهم می کنند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: البته پاسخ های همه این اظهارات مشخص هست زیرا جمهوری اسلامی نه آلمان هست و نه چین و نه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، نحوه برخورد و مدیریت کرونا در ایران تابع شرایط خاص و اقتضائات فرهنگی کشورمان است.

وی ابراز داشت: همه تصمیم ها و اعمال نظرهای رئیس جمهوری در ستاد ملی مدیریت کرونا، نظرات شخصی خود وی نیست بلکه برآیندی از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف سلامت و درمان، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: هیچ کس به اندازه دکتر روحانی رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول وی در میان اعضای هیات دولت دغدغه و حساسیت در خصوص موضوع بیماری کرونا را تاکنون نداشته اند.

امیری تاکید کرد: رئیس جمهوری بارها بصورت ویدوئوکنفرانس و تماس های تلفنی با استانداران و سایر اعضای ستاد های استانی کرونا و اعضای هیات دولت که معین استان ها هستند گزارش های روزانه در خصوص این بیماری را دریافت و مورد رصد دقیق قرار می دهند.

 امیری عنوان کرد: تاکنون نتیجه پیگیری ها و جلسات متعددی که رئیس جمهوری در خصوص بیماری کرونا تشکیل شده و گزارش هایی که از استان ها گرفته در حوزه های مختلف مفید و موثر بوده است.

وی یادآور شد: حمایت های دولت و وزارتخانه های مربوطه به اقشار ضعیف و کم درآمد، فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و برخی شهروندانی که به نحوی در اثر بروز بیماری کرونا دچار آسیب شده اند از جمله نتایج مثبت این پیگیری ها و بررسی های رئیس جمهور می باشد.

 معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: کرونا یک ویروس ناشناخته هست و تاکنون هیچ کشوری هم نتوانسته دارویی اطمینان بخش برای درمان آن تجویز و یا تولید و توصیه کند.

امیر گفت: هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی نیز بر اساس سیاستگذاری های خود و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی به مقابله و کنترل این بیماری رفته است.

امیری بیان کرد: بر اساس آمار روزانه و رصد برخی کشورها در خصوص کنترل و مدیریت ویورس کرونا ، جمهوری اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه  نسبت به سایر کشورها و بسیاری از مناطق مختلف جهان وضعیت مناسبت تر و امیدوارکننده ای دارد.

 امیری یادآور شد: بر اساس نگاه اعتقادی و سیاست های راهبردی دولت و نگاه به کرامت ذاتی انسان و منزلت اجتماعی در جمهوری اسلامی فارغ از قومیت، جنسیت، سن ، قبیله ،مذهب، جغرافیا و ملیت است و حتی برخی از بیماران بستری ناشی از کرونا در بیمارستان های کشورمان افرادی از سایر کشورهای مختلف است.

امیری عنوان کرد: برخی پروتوکل ها و اعلام نظرها حتی در مقیاس جهانی در خصوص بیماری کرونا تاکنون قابل تغییر و بررسی مجدد قرار گرفته است.

وی گفت: در اوایل بیماری کرونا سازمانی جهانی بهداشت به عنوان عالی ترین مرجع در حوزه بهداشت و سلامت جهان اعلام می کند که استفاده از ماسک برای مردم و افراد غیربیمار لازم نیست و بعد از مدتی و بررسی هایی که انجام داداند اعلام کردند که استفاده از ماسک برای مردم عادی نیز ضروری است و برای جلوگیری از این بیماری باید استفاده کنند.

امیری یادآور شد: همچنین سازمان جهانی بهداشت ابتدا اعلام کرد که ویروس کرونا تنها از طریق انسان انتقال و انتشار می یابد بعدها با بررسی های انجام شده اعلام کردند که این ویروس همچنین از طریق دام نیز قابل انتقال و انتشار به انسان هست.

وی افزود: در اوایل کارشناسان و محققان جهانی اعلام کردند که این ویروس از طریق هوا قابل انتقال نیست ولی کارشناسان و متخصصان امر در این زمینه و انتقال ویروس از طریق هوا هشدار داده اند.

وی گفت: بنابر این در خصوص برخی تصمیم گیری ها و نظرات و اعمال محدودیت ها و طرح های ملی نیز باید بررسی جامع، کارشناسانه و ارزیابی های دقیق کارشناسی بویژه در حوزه اجتماعی و اقناع سازی مردم به طور مرتب و دقیق انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی که با همراهی، همکاری و مشارکت خوب و فعال مردم در سراسر کشور روبرو شد ، گفت: این طرح جامع حاصل تدبیر، تلاش و نظرات مشورتی محققان، کارشناسان و متخصصان امر در حوزه های مختلف بوده است.

امیری تصریح کرد: رئیس جمهوری به طور مرتب با افراد و متخصصان امر در همه حوزه ها بویژه پزشکان متخصص در خصوص بیماری کرونا جلسات متعدد برگزار می کند و برآیند این نظرات مشورتی و همچنین اعمال نظر اعضای ستادملی کرونا را به عنوان یک تصمیم جامع و بر پایه کارشناسی به مردم اعلام می کند.

معاون رئیس جمهوری همچنین بسیج عمومی برای مقابله با بیماری کرونا را امروزه بهترین و بارزترین وجه مشارکت، همراهی و همکاری دوسویه مردم و مسئولان در سطح کشور دانست.

وی همچنین از حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد و سایر اعضای ستاد کرونا در استان خواست همه طرح ها و پروتوکل های اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا و یا شخص رئیس جمهوری را اجرا و بررسی ها و ارزیابی های لازم و دقیق و کارشناسانه را انجام دهند.

وی ابراز داشت: در استان کهگیلویه وبویراحمد وضعیت همکاری و تعامل بین اعضای ستاد مدیریت کرونا به بهترین وجه  است و هر مشکلی و کمبودی در استان را در بخش های مختلف با جدیت در هیات دولت، وزارتخانه بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال خواهیم کرد.

امیری تاکید کرد: به نمایندگی ازرئیس جمهور از مردم فهیم ، سلحشور و قدرشناس استان کهگیلویه وبویراحمد و مسئولان ستاد مدیریت کرونا و بویژه استاندار قدردانی می کنم.

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: مردم سلحشور و مقاوم این استان در طول ۴۰ سال گذشته هر جایی که نظام و کشور نیاز داشته در صحنه بوده و هم اینک در خصوص مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا بر اساس گزارشهای رسیده به بهترین نحو ممکن همکاری می کنند.

وی گفت: برخی مشکلات مطرح شده از سوی استاندار کهگیلویه بویراحمد در خصوص تامین اعتبار لازم برای تجهیز بیمارستان ها و نقاهتگاه های پیش بینی شده، وضعیت اینترنت و کمک برای تامین لوازم و اقلام و لوازم بهداشتی  فردا در جلسه هیات دولت از طریق ستاد ملی مبارزه با کرونا دنبال و پیگیری خواهم کرد.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست ویدئو کنفرانس با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا و همچنین نیازهای ضروری برای اجرای موفق تر طرح های مقابله برای کاهش و کنترل این بیماری در استان پرداخت.

حسین کلانتری گفت : بر اساس گزارش های دانشگاه علوم پزشکی با انجام بیش از ۹۵درصد طرح غربالگری بیماری کرونا ، استان رتبه نخست کشور را داراست که دستیابی به این مهم مرهون همراهی، مشارکت و همکاری مطلوب مردم فهیم بوده است.

وی تصریح کرد: هم اینک نیز ۲۸۵ تخت نقاهتگاهی برای بیماران کرونایی در شهرهای مختلف استان پیش بینی شده است و تاکنون کمتر از ۲۰ مورد آن اشغال شده است.

کلانتری همچنین برخی کمبودها از جمله وسایل حفاظتی برای پزشکان و پرستاران در بیمارستان های کرونایی در استان را یادآور شد و خواستار کمک دولت و مجموعه وزارت بهداشت برای تهیه  این اقلام شد.

 وی همچنین گفت: کمک های اعتباری و بودجه هایی که از طریق دولت و وزارتخانه های مربوطه به استان در خصوص بیماری کرونا اختصاص و ابلاغ می شود با هماهنگی استاندار باشد.


********************************************
حجت السلام والمسلمین سید نصیرحسینی در بازدید از وضعیت کادر درمانی بیمارستان شهید جلیل یاسوج از تلاش مجاهدانه کادر درمانی این بیمارستان تشکر و قدردانی کرد.
امام جمعه یاسوج گفت: دنیا امروز درگیر چالشی بزرگ در حوزه سلامت است که در این میان ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی کشورمان در خط مقدم مقابله با این بیماری مشهود و مثال زدنی است.
دکتر جاودان سیرت رئیس بیمارستان شهید جلیل یاسوج هم با بیان اینکه تا کنون هزار و ۱۴۶ نفر به این بیمارستان مراجعه کردند گفت: از این تعداد ۳۴۵ نفر در فواصل مختلف درمانی بستری و ۳۱۳ نفر نیز پس از بهبودی ترخیص شدند.
ستار هدایتخواه مسئول دفتر آستان قدس رضوی نیز به تاثیر حضور معنوی خادم یاران این آستان مقدس در بیمارستان شهید جلیل اشاره کرد و افزود: هم کادر درمانی و هم بیماران به انگیزه و امید نیاز دارند که حضور معنوی این گروه می‌تواند به بهبود شرایط روحی بیماران و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کادر درمانی برای ادامه جهاد کمک کند.
********************************************
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ۵۶ درصدی تردد وسایط نقلیه در محورهای ارتباطی استان از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ خبر داد.

«محمد حسین نصیری راد» در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به کاهش تردد وسایط نقلیه با توجه به اعمال محدودیت‌ها به واسطه جلوگیری از شیوع کرونا افزود: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا پایان ۱۵ فروردین امسال تردد یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۳۴۷ وسایط نقلیه در محورهای مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته دو میلیون و ۵۰۹  هزار و ۹۸۳ تردد بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۷۹ درصدی تردد وسایط نقلیه در روز طبیعت امسال در این استان اظهارکرد: روز طبیعت امسال تردد ۲۵ هزار و ۵۹۸ وسیله نقلیه در محورهای استان ثبت شده در حالی که طی مدت مشابه سال قبل ۱۲۰هزار و ۴۲ تردد بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ متوسط تردد ساعتی در استان ۱۰۱ تردد بوده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۱۶ تردد بوده است.

نصیری راد با بیان اینکه میزان تردد ورودی به استان ۲۸۹هزار و ۳۱۱ تردد طی ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۹۶هزار و ۲۶۹ تردد کاهش ۵۷ درصدی داشت، بیان کرد: ۳۰۵ هزار و ۱۹۴ تردد خروجی از استان در ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۷۷هزار ۹۷۱ تردد ۵۵ درصد کاهش نشان نمی دهد.

وی بیشترین تردد از ۱۴ تا ۱۵ فروردین ماه را محور"بابامیدان-یاسوج"،"بابامیدان- گچساران" و "یاسوج- بابامیدان" عنوان و بیان کرد: کمترین تردد طی این مدت "یاسوج- سی سخت"، "سی سخت –یاسوج" و "اصفهان – یاسوج" بوده است.

************************************************
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور ظهر امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد در جریان آخرین اقدامات این استان در مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت.

کلانتری استاندار کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به طرح فاصله اجتماعی در این استان، بیان کرد: در سال ۹۲ تعداد تخت‌های آی سی یو استان ۳۸ عدد بود و‌این عدد به ۱۳۶ تخت رسیده است؛ ضمن اینکه در استان ۲ بیماری کرونایی در استان بستری هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در روز طبیعت ۷۸ درصد کاهش تردد در استان شاهد بودیم، افزود: طرح غربالگری در استان بالای ۹۵ درصد است و‌ ما جزو اولین استان‌ها هستیم که طرح دوم غربالگری را آغاز کردیم.

کلانتری با بیان اینکه طرح غربالگری باعث کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها شده است، یادآور شد: در استان کهگلویه و بویر احمد حدود ۱۶ درصد کویید مثبت داشتیم و اکنون از هر ۱۰۰ نمونه ۵ مورد مثبت شده است. امکان قرنطینه نقاتگاهی در استان وجود دارد و حدود ۲۸۵ تخت برای این موضوع در نظر گرفته است.

کلانتری همچنین از سیر نزولی این بیماری با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی خبر داد و‌خواستار این شدند که این طرح تا پایان فروردین ادامه یابد. در ادامه رئیس علوم‌ پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار کمک های پزشکی ‌‌اقلام بیمارستانی مانند؛ مواد ضدعفونی کننده،گان،عینک مخصوص،لباس حفاظتی و ماسک شد.

در ادامه معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن قدردانی از کادر درمانی و بسیج جامعه پزشکی امدادی با ارائه گزارش کامل از درخواست اولیه این استان در زمینه های پزشکی و‌افزود: در جلسه بعدی دولت در روز یکشنبه و جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست های این استان به رئیس محترم جمهور و وزیر بهداشت منعکس می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد:متهم کردن یکدیگر در این شرایط نابه جاست و همه گروه ها باید متحد باشند تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم. دولت اعتبارات مناسبی را برای موضوع جبران خسارات کرونا در نظر گرفته است که باید برنامه ریزی‌های مناسبی در استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه مدیریت کرونا یکی از همکاری‌های خوبی بین مردم و مسئولان بود، یادآور شد: این اولین بارنیست که حضور موثر مردم را شاهد هستیم؛مردم هر زمانی نیاز بود حضور داشتند؛ضمن اینکه جان مردم در این موضوع بسیار مهم است.

امیری خاطر نشان کرد: مدیریت کرونا یکی از همکاری های خوبی بین مردم و مسئولان بود،یادآور شد: این اولین بارنیست که حضور موثر مردم را شاهد هستیم؛مردم هر زمانی نیاز بود حضور داشتند؛ضمن اینکه جان مردم در این موضوع بسیار مهم است.

در پایان معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن خواستار تحقق کامل شعار سال در استان، تاکید کرد: دولت بودجه معین شده برای کارگاه ها و کارخانجات برای فعالیت و رونق تولید قرار داده است.
********************************************
معاون اول قوه قضاییه در بخشنامه‌ای خطاب به واحد‌های قضایی و اداری قوه قضاییه تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹  را اعلام کرد.

متن بخشنامه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای به شرح زیر است:
«به منظور پیشگیری و کاهش عوارض ناشی از سوی ویروس کرونا در واحد‌های قضایی و اداری قوه قضائیه و ساماندهی امور محوله در شرایط فعلی در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمامی واحد‌های تابعه در انجام فرآیند خدمات قضایی و اداری تا پایان فروردین ماه سال آینده به شرح زیر اقدام کنند.
۱- واحد‌های قضایی و اداری از تشکیل اجتماعات و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های قضایی و آموزشی به صورت حضوری اجتناب کنند.
۲- از اعزام هیئت‌ها و انجام مأموریت‌های غیرضروری خودداری شود.
۳- با استفاده از ظرفیت ابلاغ الکترونیک و سامانه‌های پیام کوتاه به اصحاب پرونده‌هایی که اوقات دادرسی آن‌ها تا پایان فروردین ماه ۹۹ است، اعلام شود جز در مواردی که بنا به تشخیص قاضی حضور آن‌ها در جلسه رسیدگی ضرورت دارد به جای مراجعه حضوری مطالب خویش را به صورت لایحه به مراجع قضایی ارسال کنند.
۴- آن دسته از همکاران به ویژه قضاتی که به لحاظ مشکلات جسمی و بیماری‌های زمینه‌ای امکان حضور مستمر آن‌ها در محل کار وجود ندارد و نیز همکارانی که در اجرای دستورالعمل حساب سابق الصدور برای رسیدگی به پرونده‌های معوق محدوده ساعت اداری در خارج از وقت تلاش و مجاهدت می‌کنند، می‌توانند با هماهنگی روسای کل و مدیران مربوطه با انجام دورکاری در جهت رسیدگی به امور محوله اقدام کنند.
۵- اوقات رسیدگی به غیر از مواردی که رسیدگی غیر حضوری امکان دارد و موارد ضروری و فوری در صورت اقتضا تجدید وقت رسیدگی مجدد تعیین شود.
۶- برای رسیدگی به شکایات و درخواست‌های جدید که موجب تردد‌های مکرر ارباب رجوع و ازدحام مراجعین می‌شود به جز در موارد ضروری و فوری وقت رسیدگی برای بعد از فروردین ماه تعیین شود.
۷- از هرگونه احضار و جلب افراد در موارد غیرضروری اجتناب شود.
۸- از انتقال زندانیان از یک حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر حد امکان اجتناب شود.
۹- ضمن رعایت دستورالعمل تکمیل مراجعان به احترام به شهروندان و اصحاب پرونده به نحو مقتضی از حضور افراد غیرمرتبط و همراهان اصحاب پرونده در واحد‌های اداری و قضایی جلوگیری شود.
۱۰- توصیه‌ها و موارد ابلاغی ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و معاونت محترم امور مالی عمرانی و پشتیبانی و رئیس کمیته پدافند غیر عامل قوه قضاییه در هم در حد امکانات مورد توجه قرار گیرد.

********************************************************
مجید صفائی در بازدید از سد شاه قاسم یکی از مکان‌های گردشگر پذیر استان در فصل‌های بهار و تابستان است، اظهار کرد: برای خدمات‌دهی بهتر به گردشگران اردوگاه گردشگری سد شاه قاسم یاسوج به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زیر ساخت‌های ایجاد شده این اردوگاه‌ها به صورت حق بهره‌برداری به متقاضیان بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اردوگا‌ه‌های دیگر گردشگری در سطح استان به بخش خصوصی واگذار می‌شود،تصریح کرد: ۱۸ اردوگاه دیگر گردشگری در شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمددر سال 99 به بخش خصوصی واگذار می‌شود.



تاریخ انتشار : 16 فروردین 1399 20:11



» اخبار مرتبط:

  • تداوم همراهی مردم به سیر نزولی ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد منج ...
  • فوری/افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در کهگیلویه وبویراحمد +آمار
  • فوری/ افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در بهبهان + آمار جدید
  • ضروریت ثبت نام مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در سامانه غربالگری الکترونیکی ...
  • غربالگری ۲۴ ساعته کرونا در شش محور ورودی استان/هیچگونه پذیرش گردشگری در ایا ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام