مشروح اخبار


» سنایی و معرفی گویش های سرزمین مادری ام



توجه به حفظ زبان مادري و گويش‌هاي محلي معمولا در جامعه ما همان سالی یکبار در 21 فوريه برابر با دوم اسفندماه هر سال که از سوي سازمان ملل به عنوان روز جهاني «زبان مادري» نامگذاري شده است خلاصه میشود.

راک نیوز- بررسی اجمالی تاریخ ایران به روایت های گوناگون  نشان می دهدزبان فارسی همواره از روزگاران کهن تاکنون، نقش بسیار مهمی در وحدت و یکپارچگی اقوام و مردم ایران عهده دار بوده است. تمام گروههای مختلف قومی و نژادی و زبانی در سه دوره تمدنی تاریخ ایران، اگر بر سر هر چیز دیگری ستیز و مخالفت داشته‌اند، امابرسر یک چیز یعنی زبان فارسی  همیشه همسو و هم نظر بوده‌اند.

گويش ها و لهجه هاي متنوع و شیرین بخش مهمی از  ميراث فرهنگي كشورمان تلقی می گرددکه پیش تر گمان میرفت نبض گنجينه گويش و زبان هاي محلي که در ضرب المثل و متیل ها و...خلاصه میشد بسته به ضربان قلب پیزن وپیرمردانی است که شاید دفتر عمرشان  دیر یا زود به صفحه های آخر برسد کما اینکه در غفلت گذشته بسیاری از این ثروت بی بدیل را در دل خاک جای داده ایم . 
 
توجه به حفظ زبان مادري و گويش‌هاي محلي معمولا در جامعه ما همان سالی یکبار در 21 فوريه برابر با دوم اسفندماه هر سال که از سوي سازمان ملل به عنوان روز جهاني «زبان مادري» نامگذاري شده است خلاصه میشود. 
برکسی پوشیده نیست که مصوبات و وعده های مسئولان فرهنگی کشور دراین زمینه حتی از زبان به قلم هم نرسیده تا بر روی کاغذ ثبت دبیرخانه بخورد.
افراد داراي مشروعيت، مقبوليت و محبوبيت مي توانند نقش موثري در به انزوا نرفتن گويش‌هاي روستايي و محلي ايفا كنند.
این که بگوئیم کرونا باهمه سختی ها اما یک فرصت ناب به ما داد تا به طرق مختلف فرصت تحقیقی در زمینه گویش های محلی داشته باشیم سخنی گزاف است.
اگرچه خانه نشینی تحمیلی کرونا در طی ماه های گذشته فرصت خوبی برای مطالعه و تحقیق بود اما در این میان نمی شود از نقش بی بدیل شاعر برجسته ملی و کهگیلویه و بویراحمدی استاد رسول سنایی در فراهم شدن این بستر چشم پوشی کرد.
رسول سنایی که از فروردین ماه هرشب از ساعت ۲۳ به مدت یک ساعت در شبکه اجتماعی اینستاگرام میزبان شاعران گویشی بوده است فرصتی را فراهم آورد تا بسیاری از شاعران ،موسیقی دانان و سرمایه های فرهنگی قوم لر خود را دوباره بیابند و داشته های خود را به شوق کاربران عرصه دارند.
یکی میرود و از میان نوشته های سال های دور دوباره دفتر خاک خورده شعرش را پیدا میکند و بقول شاعری از خطه جنوب شعر غنی از مفاهیم لری را برای مخاطب میخواند.
دگر نوازنده برای تقدیم عشقش به مادر می رود گوشی لمسی جدید چند میلیونی میخرد تا هنر نواختن و صدای دلنشینش را به علاقمند گویشی ابراز دارد.
قصه گویشی سنایی در زبان مادری فرزندان دیار آریو برزن خلاصه نمیشود، مردی شیوا سخن از بیخ گوش دماوند مبهوت شعرش میشود و شاعری برجسته از خراسان علاقمند به لری، آنگونه که سنایی میگوید از تو شاعری لر زبان خواهم ساخت(لبخند).
درمیان برنامه های زنده اینستاگرامی در ساعات پایانی شب چهره های شاخص مذهبی،سیاسی،ورزشی،هنری و سینمایی که برخی شاید چنده هزار مخاطب دارند دیده می شود ،ولی کژالی از کردستان به سراغ شاعر گویشی کهگیلویه و بویراحمد می آید تا از فرصت بها داده شده به گویش محلی و مادری خود بهره ببرد.
روز های آغازین فعالیت اینستاگرامی استاد سنایی، با یکی دوتا از همکارانم در محل کار در وصف خوبی های این برنامه صحبت میکردیم که یکی از همکاران اهل استان بوشهر به ما گفت خوش بحالتان که شما با این چیزها وقت تان را پر میکنید و ما در لایو های تتلو و..... می چرخیم تا خوابمان ببرد.( البته این بدان معنا نیست که بوشهر از چنین نعمتی برخوردار نباشد و دارند شاعران بی نظیری که منجمله استاد فرج الله کمالی که دعوت خدای خویش را لبیک گفت).
حالا باید اعتراف کنم که من وقتم را با این چیزها نمیگذرانم ،من در این فرصت یکساعته شبانه می آموزم و تکرار میکنم ندانسته ها و فراموش شده های زبان مادری ام را .من می شناسم شاعران فرهیخته تبارم را و پی میبرم به گستردگی گویش ها و فرهنگ های سرزمین مادری ام .
من حالا فقط دنبال شعر لری کهگیلویه و بویراحمدی نیستم، خوشم می آید از خراسانی خواندن، بختیاری و لک و کرد کردستانی تا شهریار و حومه اصفهان .
ممنون آقای سنایی که در این سال بی سفر شبانه ما را به کجا ها که نبردی



تاریخ انتشار : 20 اردیبهشت 1399 20:37



» اخبار مرتبط:

  • پیام تسلیت مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی در پی درگذشت فرج الله کمالی شاعر بوشه ...
  • خدمتی شایسته از شاعران برجسته لرزبان از کهگیلویه وبویراحمد تا ممسنی تا درفا ...
  • 21 فوریه برابر دوم اسفند روز جهانی زبان مادری
  • تراژدی مرگ گویش های مادری /به بهانه روز جهانی زبان مادری
  • خواجه حافظ شیرازی هم کهگیلویه وبویراحمدی است!+سند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler