مشروح اخبار


» ماجرای دعوای روحانی و ضرغامی و توصیه رهبری



رییس اسبق صداوسیما اگرچه پیش از این خرده‌روایت‌هایی از مشاجره لفظی‌اش با رییس‌جمهوری را بیان کرده ‌بود، این‌بار هم به سیاق قبل خبری از جزییات نبود، اما از توصیه رهبری برای حل‌وفصل این اختلاف خبر داد و این آشتی مصلحتی را از سر اجبار و «تحمیلی» توصیف کرد. 

به گزارش راک نیوز وبه نقل از اعتماد، همان زمان که با ساختمان شیشه‌ای جام‌جم خداحافظی کرد و کرسی ۱۰ ساله ریاست را تحویل داد، برخی از عزم جزمش برای ریاست‌جمهوری می‌گفتند. اما هرچه بود نتوانست دل تصمیم‌گیران اصولگرا را به دست بیاورد ضمن اینکه رقابت با قالیباف و رییسی، به خصوص رییسی کار ساده‌ای نبود.

با اینکه عزت‌الله ضرغامی به لیست نهایی اصولگرایان برای رسیدن به پاستور نرسید، در دوران بازنشستگی‌اش سر ذوق افتاد تا تلاش سیاسی‌اش را به شکلی چشمگیر افزایش دهد. این افزایش به حدی بود که گاهی اوقات او صبح با محمدعلی ابطحی صبحانه می‌خورد و شب، شام به خانه احمدی‌نژاد می‌رفت. اگرچه وسعت مشرب ضرغامی مثال‌زدنی است، اما هر چه هست هیچ‌گاه رابطه او با حسن روحانی، رییس‌جمهور دوستانه نشده و کدورت‌هایی که به نظر می‌رسد قدیمی است از بین نرفته؛ نه تنها از بین نرفته بلکه تبدیل به مشاجره لفظی نیز شده است. مشاجره‌ای که به تعطیلی دو شورای عالی مهم در کشور منجر شد اما آن‌طور که ضرغامی می‌گوید با یک «صلوات» بالاخره ختم به «خیر» شد؛ «صلواتی» که حالا ضرغامی در مصاحبه‌اش آن را مصالحه «تحمیلی» توصیف می‌کند. هر چه بود روایت بامداد دوشنبه ضرغامی به عنوان جدیدترین روایت از مشاجره با روحانی و اختلاف با او نشان داد که آشتی «تحمیلی» با ختم «صلوات» صورت گرفته است. 

  •  بازخوانی مشاجره در «باغ رمضان»

عزت‌الله ضرغامی بامداد دوشنبه میهمان برنامه «باغ رمضان» بود. ویژه برنامه‌ای که به مناسبت ماه رمضان از ساعت ۲۴ تا یک و ۳۰ دقیقه بامداد با حضور چهره‌های سرشناس برگزار و از طریق نرم‌افزار روبیکا پخش می‌شود. رییس اسبق صداوسیما اگرچه پیش از این خرده‌روایت‌هایی از مشاجره لفظی‌اش با رییس‌جمهوری را بیان کرده ‌بود، این‌بار هم به سیاق قبل خبری از جزییات نبود، اما از توصیه رهبری برای حل‌وفصل این اختلاف خبر داد و این آشتی مصلحتی را از سر اجبار و «تحمیلی» توصیف کرد. 

در این برنامه گفت‌وگومحور صحبت از فضای مجازی به میان می‌آید و ضرغامی در حال گفتن اینکه «من آسیب‌های فضای مجازی را می‌دانم و عضو شورای عالی فضای مجازی هستم...» با این پرسش مواجه می‌شود که آیا به جلسات شورای عالی فضای مجازی پس از ماجراهای پیش آمده و قهر می‌رود یا نه؟ ضرغامی هم با خنده توضیح می‌دهد که «دوباره لطف کردند و دعوت کردند. در واقع رییس باید دعوت کند. او یک چیزی گفت و ما یک چیزی گفتیم. بعد دعوا شد. بعد ایشان از جلسه بیرون رفتند. البته اول به من گفتند اما وقتی دیدند من بیرون برو نیستم جلسه را ترک کردند.»

با این حال ضرغامی در مواجهه با اصرار مجری برای شرح ماوقع مقاومت می‌کند و می‌گوید: «بگذریم. الان با هم دوست شدیم. میشه آشتی کرد بعضی مواقع آشتی‌ها تحمیلی است. سابقا در دعواهایی که در محله‌ها اتفاق می‌افتاد، یک بزرگ‌تری دست دو طرف را می‌گرفت و می‌گفت «صلوات».

الان خیلی جاها آن کسی که باید بگوید صلوات نیست و به قول معاون سازمان مدیریت که می‌گفت سالانه میلیاردها تومان بودجه کشور می‌گذارد برای همین دعواهایی که با صلوات تمام می‌شود. اصلا بعد از روبوسی بیشتر به هم حال می‌دهند اما چون کسی نیست که بگوید صلوات تبدیل به پرونده می‌شود و شاید ۱۰ سال بودجه برای آن صرف می‌شود. در آن جلسه هم کسی نبود که بگوید صلوات. اگر رهبری به بیانی نمی‌گفتند صلوات یا ایشان {رییس‌جمهوری} به جلسات نمی‌آمد یا من نمی‌آمدم.»

  •  یک دعوای قدیمی 

آنچه ضرغامی و دو مجری برنامه «باغ رمضان» یادآوری کردند به زمستان ۹۷ بازمی‌گردد. حسن روحانی در سخنرانی از فیلترینگ اعمال شده بر فضای مجازی گلایه و از برخورد با زنان به ‌دلیل حجاب انتقاد کرد. همچون گذشته که این سخنان را برنتابیدند، این‌بار هم سخنان حسن روحانی با واکنش‌هایی تند در فضای رسانه‌ای از سوی جریان رقیب مواجه شد. اما این واکنش‌ها به همین‌جا ختم نشد و رییس پیشین صداوسیما در جلسه شورای عالی فضای مجازی رو در روی رییس‌جمهوری، بابت اظهاراتش به او تاخت. همان زمان گفته شد که رییس‌جمهوری از ضرغامی خواسته تا جلسه را ترک کند اما در نهایت خودش از محل برگزاری نشست خارج شده است. البته روایت‌هایی از مشاجره لفظی میان حسن رحیم‌پورازغدی و ضرغامی با رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت.

پس از این اخبار غیررسمی، خبرنگار سایت خبری جماران، نزدیک به موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی خبر داد که در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام شنیده که در پی مشاجره اخیر دفتر یکی از مقامات عالیرتبه نظام ضرغامی از ادامه حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی منع شده است. پس از آن البته سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو این خبر را تکذیب کرد. پس از این مشاجرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی قریب به ۶ ماه برگزار نشد تا در نهایت بنا بر اظهارات دیروز ضرغامی با وساطت رهبری این اختلاف کناری گذاشته ‌شد.

اما پیش از اینکه ضرغامی فرصتی رسانه‌ای بیابد و در مورد این اتفاق اظهارنظر کند، محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری روزنامه «کیهان» شرحی از این مشاجره نوشت و گفت حرف‌های ضرغامی به «غرور روحانی» برخورده و «از موضع بالا و با خشم» از ضرغامی خواسته جلسه را ترک کند. البته همان زمان علی نادری، سردبیر اسبق رجانیوز این مشاجره را بی‌پرده‌تر بازگو کرد و نوشت: «روحانی به ضرغامی می‌گه به شما ربطی نداره من چی گفتم. ضرغامی هم می‌گه به خودت و همه‌ کس و کارت ربط نداره، به من ربط داره. شما باید اینجا توضیح بدید چرا این حرف‌ها را زدی.»

در این میان عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان در یادداشتی از «شأن حقوقی» رییس‌جمهوری دفاع کرد. ابتدا ضرغامی در گفت‌وگویی رسانه‌ای اعلام کرد: «قرار شده است که کسی از بحث و جزییات درون جلسه، چیزی به بیرون از جلسه منتقل نکند. من هم چیزی نمی‌گویم. سایرین می‌توانند روایت‌های خود را از جلسه نقل کنند.» اما پس از یک‌سال این رویه را تا حدی در ضیافت افطار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تغییر داد و این‌گونه روایت کرد که «ماه رمضان سال قبل من یک بار از آقای روحانی بعد از نطق‌شان اجازه گرفتم که انتقاد کنم، اما اجازه نداد به همین دلیل بین ما دعوا شد و دعوا به جاهای باریک کشید و حرف‌های تلخی به هم زدیم؛ البته آن زمان رییس‌جمهوری تازه رای آورده بود و فکر می‌کرد، چون رای بالا آورده، می‌تواند هر چه می‌خواهد بگوید در هر حال آن جلسه به قدری تلخ شد که اصلا معلوم نشد چطور تمام شد در آن جلسه من هرچه کوتاه آمدم، اما رفتار رییس‌جمهوری رفتار بدی بود؛ به همین دلیل مجبور شدم که پاسخ او را بدهم. »

مشاجره و اختلاف‌نظر عزت‌الله ضرغامی و حسن روحانی سابقه‌ای قدیمی‌تر دارد و برمی‌گردد به ماه‌های آغازین ریاست‌جمهوری روحانی. زمانی که حسن روحانی برای تحقق وعده انتخاباتی‌اش یعنی گزارش ۱۰۰روزه به مردم به صداوسیما رفت و آنجا جرقه اولین اختلاف زده ‌شد. همان زمان که ارایه گزارش ۱۰۰ روزه دولت با تاخیر از صداوسیما پخش و گفته می‌شد که شرط و شروط ضرغامی برای روحانی بوده که مانع پخش به موقع شده است.

اضافه شدن سونیا پوریامین به عنوان مجری و انجام برنامه به ‌صورت پرسش و پاسخ و البته آغاز شدن این برنامه پس از پایان یافتن برنامه «شب آفتابی» که میزبان آن حدادعادل از جمله شروط رییس وقت صداوسیما بود. این مشاجره‌های قدیمی یک‌بار دیگر سال ۹۷ سر باز کرد و پس از آن ضرغامی از هیچ فرصتی برای حمله به دولت دست نکشید.



تاریخ انتشار : 23 اردیبهشت 1399 09:52



» اخبار مرتبط:

  • جدل روحانی با رئیسی + سند
  • جلوس حاجی بابایی بر کرسی فتاح؛حال جمنا خوب است اما باور نکن!
  • استاد اسدی اصولگرایان لو رفت!
  • استاد اسدی اصولگرایان لو رفت!
  • اعتراف جنجالی رئیس سابق صدا و سیما !!+عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler