مشروح اخبار


» آخرین جزئیات از زلزله شدید در استان کهگیلویه وبویراحمد



معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تفاوت میان زمین لرزه 5.2 ریشتری یاسوج در سال 97 و گچساران در سال 99 را تشریح کرد.


به گزارش راک نیوز"در طول سه سال اخیر حداقل سه زمین لرزه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزانده است که بزگترین آن‌ها یکی مربوط به زمین لرزه 12 اردیبهشت سال 97 مقارن با عید نیمه شعبان و دیگری زمین‌لرزه 4 خرداد 99 در گچساران مقارن با عید سعید فطر است.

به گزارش فارس در زمین لرزه یاسوج و سی‌سخت خسارات شدیدی به اماکن و خانه‌های روستایی و شهری وارد شد که اوج این خسارت‌ها در روستای گنجه‌ای کهنه شهر یاسوج بود و ده‌ها منزل مسکونی به صورت حداکثری تخریب شدند.

در زمین لرزه سال 97 یاسوج به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی شهری خسارات زیادی وارد شد و البته اعتباراتی هم از سوی هیات دولت برای ساخت و ترمیم واحدهای آسیب دیده به استان تعلق گرفت.

در همین خصوص عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح زلزله امروز شهر گچساران گفت: تفاوت زمین لرزه گچساران با یاسوج در این است که زمین لرزه یاسوج در عمق 5 تا 7 کیلومتری زمین رخ داد و بالتبع خسارات بیشتری وارد شد.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: اما خوشبختانه زمین لرزه شدید 5.2 ریشتری گچساران در عمق 10 کیلومتری زمین و در فاصله 15 تا 20 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران رخ داد و همین عمق بیشتر مانع خسارت بیشتر می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه این زمین لرزه در ساعتی از روز اتفاق افتاد که مردم کمتر دچار ترس شوند و تیم‌های امدادی در زمان مناسب روز وارد منطقه شوند و کمک‌رسانی بهتر و بیشتر صورت پذیرد.

این معاون استاندار گفت: اکنون همه گونه آمادگی جهت بروز هرگونه پس لرزه را در این شهرستان داریم و نشست ستاد بحران شهرستان هم با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

****************************************

اما‌ن‌الله جهان‌بین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در یاسوج اظهار کرد: در پی وقوع زلزله 5.2 ریشتری در شهرستان گچساران بلافاصله مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام آماده باش به تمامی عوامل امدادی در استان و شهرستانهای استان و هماهنگی با سازمان امداد و نجات کشور و استاندار و معاون عمرانی استاندار و مدیریت بحران استان تعداد 12 تیم ارزیاب شامل 4 تیم امدادی از شهرستانهای گچساران ، کهگیلویه و باشت، فارس 2 تیم، بوشهر 2 تیم و خوزستان 4 تیم را به منطقه زلزله زده اعزام تا ضمن بررسی منطقه از  خسارات  صورت گرفته گزارشی تهیه و ارسال  کنند.

وی گفت: تاکنون گزارشی  از تلفات جانی در منطقه زلزله زده ارائه نشده و تعدادی از منازل مسکونی ترک خوردگی شدید وارد گردید و در منطقه باباکلان و دیل ریزش کوه دیده شده است.

این مسوول افزود: هنوز هم تیمهای ارزیاب در منطقه مشغول بررسی و ارزیابی هستند و به مردم مناطق زلزله زده توصیه می‌شود ضمن حفظ خونسردی و آرامش  خود نکات ایمنی را رعایت وبه سفارشات مسؤولان امدادی توجه و دقت نظر داشته باشند.

 


****************************************

محسن جلیل امروز در گفت‌گو با خبرنگاران در گچساران با اشاره به قوع زلزله 5.2 دهم ریشتری ظهر امروز در مرکز دوگنبدان شهرستان گچساران اظهار کرد: اورژانس 115 کهگیلویه و بویراحمد آمادگی کامل برای هرگونه کمک و انتقال مصدومان به مراکز درمانی را دارد.

 وی در ادامه با اشاره به مراجعه کنندگان مصدومان زلزله ظهر امروز گچساران به مراکز درمانی گفت: تاکنون 16 نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از مجموع مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی 15 نفر سرپایی مداوا شده و تنها یک  مورد شکستگی دست رخ داده است که اقدامات درمانی در حال انجام است.

 جلیل ادامه داد: مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی تنها بر اثر ترس زلزله  مصدوم شده و مصدومیت ناشی از زلزله و ریزش آور نبوده است.

 به گزارش فارس، این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

این زلزله در بخشهایی از استانهای بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.


****************************************
مجید صفائی از خسارت شدید زلزله به بافت تاریخی دهدشت خبر داد و افزود: در شهرستان‌های بویراحمد‌ و دنا نیز تاکنون خساراتی گزارش نشده است.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نتیجه گزارش ارزیابی کلی کارشناسان اداره کل استان به‌زودی اعلام خواهد شد.

زلزله نسبتا شدیدی ظهر امروز مناطقی از استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند

شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزید.این زمین لرزه در شهرستان گچساران، بهمئی، لنده، کهگیلویه، دنا، باشت و شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد احساس شد.

مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت این زمین لرزه را ۵.۲  درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرده است. این زمین لرزه در ساعت۱۳ و ۴۱ دقیقه و ۲۷ ثانیه یکشنبه، چهارم خرداد ماه به وقوع پیوست.

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در ۱۴ کیلومتری دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۴۱ کیلومتری سردشت خوزستان، و ۴۴ کیلومتری چرام کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. این زلزله در بخشهایی از استانهای بوشهر، فارس و خوزستان احساس شد.

تاکنون از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی ارائه نشده است.


****************************************
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گچساران گفت: تردد در محور‌های ارتباطی شهرستان در جریان است و آسیبی به آن‌ها وارد نشده است.
عبد الرسول حقیقت با بیان اینکه در زلزله ظهر امروز دوگنبدان بخشی از راه روستایی دیل دچار ریزش شد افزود: نیرو‌های راهداری بلافاصله در محل حاضر و این محور را پاکسازی کردند.
وی ادامه داد: هم اکنون جاده‌های ارتباطی این شهرستان باز و تردد در آنهها در جریان است.
آقای حقیقت افزود: ۲ اکیب راهداری هم اکنون در جاده‌های این شهرستان مستقر هستند.
زمین لرزه‌ای به قدرت ۵.۲ در مقیاس ریشتر امروز یکشنبه ۴ خرداد ماه شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند.
مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرده که این زمین لرزه ساعت ۱۳ و ۴۱دقیقه و ۲۷ ثانیه روز یکشنبه چهارم خرداد در عمق ۱۰کیلومتری زمین رخ داده است.
پس از این زلزله پس لرزه ای به قدرت ۲.۹ در مقیاس درونی زمین شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد را نیز لرزاند.
****************************************
بنا برگزارش های ارسالی از شهرستان گچساران زمین لرزه 5.2 ریشتری ظهر امروز در برخی از روستاهای این شهرستان موجب بروز خساراتی به منازل مسکونی شده است.

تاکنون از ترک خوردگی دیوارها و سقف برخی منازل در روستاهای دژسلیمان،سعادت آباد و مسکن مهر شهر دوگنبدان تاکنون گزارش شده است.


****************************************
، فرماندار شهرستان باشت گفت: بخشداران بوستان وبخش مرکزی، شورا‌ها ودهیاران با هماهنگی انجام شده درحال بررسی وضعیت وخسارات احتمالی هستند.
مسعود حسینی افزود: خوشبختانه این زمین لرزه خسارت جانی در پی نداشته است و تنها به بخشی از منازل مسکونی روستایی خسارت وارد شده است.
وی ادامه داد: آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت وتلویزیون مناطق مختلف این شهرستان وصل است وهیچ مشکلی وجود ندارد.
حسینی افزود: درحال هماهنگی با ادارات خدمات رسان برای آمادگی احتمالی وقوع پس لرزه هستیم.
فرماندار باشت از مردم خواست خبر‌های مربوط به زمین لرزه را ازمنابع رسمی پیگیری کنند وهرگونه خسارت احتمالی را گزارش دهند.

 
***********************************

رییس شبکه شتابنگاری با اشاره به زلزله امروز ۵.۲ دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این زلزله در ۲۳ ایستگاه شتابنگاری به ثبت رسیده است.

 

مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با خبرنگارانبا اشاره به زمین‌لرزه با بزرگای ۵.۲ افزود: این زمین‌لرزه در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه امروز ۴ خرداد ماه ۱۳۹۹ در دوگنبدان مرز بین کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان رخ داد.

 

وی عمق این زلزله را در  ۱۰ کیلومتر و بزرگای آن را  ۵.۲ دانست و اظهار کرد: این زلزله از سوی ۲۳ ایستگاه شتابنگاری به ثبت رسید که اسامی ایستگاه‌ها و شتاب به ثبت رسیده از این زلزله در ایستگاه‌های مورد نظر به این شرح است:

 

بابامنیر ۱۵.۹،  قائمیه ۵.۵، یاسوج ۳.۶، باغملک ۳.۲، بندر دیلم ۲.۸، خان زینون ۳.۱، بندر گناوه ۲.۰، ایذه ۱.۸، برازجان ۲.۲،  مسجد سلیمان ۱.۵، کازرون ۱.۵، سعدآباد ۱.۳،  بوشهر ۱.۴، اهواز ۱.۱، شیراز ۱.۲، دهدز ۰.۹، اردل ۱.۰، صفاشهر ۰.۹، بالاده ۰.۷، اقلید ۰.۷، بروجن ۰.۵، فارسان ۰.۵ و فراشبند ۰.۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه.
 

دکتر علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص گسل مسبب این زلزله گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بخش‌هایی از گسل پیشانی در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارند و احتمالا جنبایی آن موجب رخداد زلزله ۵.۲ امروز دوگنبدان شده اس



تاریخ انتشار : 4 خرداد 1399 20:47



» اخبار مرتبط:

  • زمین لرزه ۳.۶ ریشتری شهرستان باشت را لرزاند
  • زمین لرزه سه و نیم ریشتری شهر دوگنبدان را لرزاند
  • پنج زمین لرزه شهر دوگنبدان را لرزاند
  • زلزله گچساران را لرزاند+تصاویر
  • زلزله در کهگیلویه و بویر احمد /گچساران لرزید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler