مشروح اخبار


» 2 خبر جدید از دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد



چند روزی است که آتش به جان جنگل های بلوط در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده است.

چند روزی است که آتش به جان جنگل های بلوط در شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده است.

موضوعی که نیازمند برخورد جدی با این واقعه ی غم انگیز و تراژدی که هر ساله در جنگل های این استان تکرار می شود.

فارغ از خطاهای انسانی ،اما برخی معتقدند که این آتش سوزی در واقع عمدی و برای کسب منفعت است.

شاید از خود پرسیده باشید مگر آتش بیرحم ،با این حجم وسیع ،غیر از ویرانی سودی به همراه دارد؟ اما اینجا واقعیت دیگری وجود دارد که هرساله و در سال های خشک سالی، عده ای از افراد سنگدل برای تصرف زمین این جنگل ها و یا زغال گیری اقدام به این عمل غیرانسانی می نمایند و سرمایه های عظیم خدادادی را این چنین به کام آتش می ریزند.

به گزارش راک نیوز به نقبل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگار خبرگزاری میزان در استان ،همین مسئله موجب شد رئیس کل دادگستری استان دستور ویژه ای برای پیگیری موضوع و برخورد با مسببین و هرگونه سهل انگاری در برخورد با آتش سوزی صادر نمایند.
دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ؛ در دستوری به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران تأکید نمود: موضوع آتش سوزی جنگل های گچساران باید به صورت ویژه بررسی، هرگونه گونه اقدام عمدی  یا قصور در موضوع دقیقا کاوش، و در صورت لزوم تشکیل پرونده قضایی شود.
مقام ارشد قضایی استان دراین نامه‌ به دادستان عمومی و انقلاب گچساران تصریح کرد: با توجه به آتش سوزی وسیع جنگل های گچساران ،لازم است دادستان ورود موثر نموده و برای علل و عوامل محیطی یا اداری ، قصور های صورت گرفته در روند اطفاء آتش سوزی، گزارش و در صورت وجود هر گونه جرم مراتب را تشکیل پرونده رسیدگی قضایی نمایند.
دکتر نگین تاجی در همین زمینه اظهار کرد: این قابل پذیرش نیست در منطقه ای مانند گچساران، چنین حریقی با این وسعت اتفاق بیفتد و این حجم از خسارت را بر محیط زیست و زیست بوم منطقه وارد نماید، و پیش بینی این بحران صورت نگرفته یا مدیران در خصوص موضوع برنامه ‌ریزی دقیقی انجام نداده باشند.

********************************************************

در خصوص تکالیف ستادهای استانی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تعامل و تبادل نظر با مسئولین اتاق تعاون استان ها و با عنایت به ضرورت حمایت از بخش تعاون و نقش آن در تولید و اقتصاد کشور جهت بررسی مشکلات و راهکارهای بخش تعاون در استان و چگونگی روند پرونده های که شرط داوری در آن قید گردیده است، امروز در دادگستری استان در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی و تعاونی های فعال در زمینه تولید و اشتغال با حضور مسئولان قضایی و اجرایی استان برگزار شد.

دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به اهمیت آموزش و جلوگیری از اطاله ی دادرسی و حمایت از حقوق عامه  در دستگاه قضایی اشاره نمود و اظهار داشت :  در موضوع حقوق عامه برای ما افتخار است که مردم هر روز خواستار حل موضوعی هستند که حتی به دستگاه قضایی ربطی ندارد و به دستگاه قضایی مراجعه می نمایند.

وی افزود: مراجعه ی مردم به دستگاه قضایی، نشانگر آن است که یک اعتماد و امیدواری نسبت به قوه قضائیه برای آنان ایجاد شده است.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد ،با بیان این که اگر کار برای خدا و به شکل تخصصی و علمی انجام شود، مردم قطعاً قدردان خواهند بود ،جهادی عمل کردن قوای سه گانه را در خدمتگزاری به مردم یادآور شد و افزود: اگر مسئولان در قوه مجریه به وظایف خودشان عمل کنند نیازی نیست دستگاه قضایی در موضوعاتی مانند بهداشت در حوزه دفن زباله که وظیفه شهرداری و سنگ شکن ها که موجب آزار و اذیت اهالی یک روستا شده است ،. ورود نماید.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که،آموزش زیربنای هرتحولی است، گفت: یکی از جهات اصلی اطاله دادرسی به علت عدم آشنایی قضات،وکلا و کارشناسان به وظایف تخصصی خودشان است.

وی افزود: وقتی رأی یک پرونده پس از چند سال صادر می شود و در اجرای احکام قابلیت اجرا ندارد ،اظهار داشت: این مسئله نشانگر آن است که کارشناس نظریه درست و حسابی نداده، یا قاضی پرونده طراحی توصیفی برای کارشناس انجام نداده که کارشناس بر مبنای آن حرکت کند.

دکتر نگین تاجی در ادامه به حمایت از نهاد داوری اشاره نمود و تصریح کرد: امروز داوری نباید به یک بحث متروک تبدیل شود، بلکه نهاد داوری نیازمند توسعه و تقویت و به کار بیشتر دارد.

این مقام قضایی گفت: در قراردادهای بنگاهی، توافق طرفین برای ارجاع به نهاد داوری در صورت بروز مشکل، کار بسیار خوبی است.

دکتر نگین تاجی در ادامه در خصوص مشکلات سیستم بانکی اظهار کرد:: ایراد سیستم بانکی که در دعاوی مطرح می شودف در حال تحقیق است و در سه ماه آینده برای ریاست معزز قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد درپایان اظهار داشت:اگر نهاد داوری تقویت شود، موفقیت بیشتری بدست خواهد آمد.
سید عیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ، در این نشست با اشاره به این که ،یکی از وظایف قوه قضائیه ایجاد نهادهای شبه قضایی است، افزود:یکی از آنها ظرفیت داوری است، ظرفیت بسیار عظیمی که، می تواند از اطاله دادرسی و تکثیر و تحمیل هزینه های زیاد مالی به مردم جلوگیری نماید.

وی با اظهار این که معاونت پیشگیری از وقوع جرم ورود خیلی جدی در این زمینه انجام داده است و در استانهای دیگر کانون دادرسی خود را تشکیل داده اند، افزود:در استان کهگیلویه و بویراحمد در سازمان جهاد کشاورزی ، اتاق داوری و تعاون برای اولین بار در کشوردراستان افتتاح شد.

حسنی گفت:داوران اتاق داوری و تعاون سازمان جهاد کشاورزی استان، با همکاری دادگستری انتخاب و شروع به کار کردند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بیش از 50 درصد از پرونده ها را می توان از طریق داوری حل کرد و به دادگستری وارد نشوند.
سید عیسی حسنی افزود: در حوزه آموزش قضات کار کرده ایم و در حوزه داوری نیز آموزش را اجرا نموده ایم.
وی گفت: جلسه آموزشی با حضور قضات و داوران در حوزه های قضایی نیز انجام شده است.
حسنی در ادامه درخصوص مشکلات نهاد داوری اظهار داشت: در این زمینه سیستم ارجاع واحدی نداریم. اگر در پرونده ای رغبت داوری وجود داشته باشد لازم است زیر ساخت آن در حوزه CMS وجود داشته باشد.
وی درپایان گفت:مشکل بعدی در پرونده های فعلی که در حوزه های قضایی مطرح می باشد آن است که قضات را به سمت داوری سوق دهیم و در همه شهرستانها داور آموزش دیده داریم.
نیک مرام اصل رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان در سخنانی اظهار داشت:

اگر در در اتاق تعاون کشور دسترسی برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و داوری پیگیری شود بسیار خوب است تا کسانی که پرونده ای دارند برای ارجاع به داوری دچار تحمل هزینه های دیگر نشوند.
در ادامه این نشست خانم پروانه نیک مرام مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با ارجاع پرونده هایی که شرط داوری دارند می توان هزینه ، وقت و کاهش اطاله دادرسی آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: راه اندازی سامانه ارجاع پرونده به امر داوری در مراجع حل اختلاف کار راه اندازی شده است.
خانم نیک مرام گفت: برخی پرونده ها در مراجع حل اختلاف کار، کمتر از 2 هفته رسیدگی می شوند.
در این نشست لوح تقدیر آقای بهمن عبدالهی ریاست اتاق تعاون کشور به دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ،تقدیم شد.



تاریخ انتشار : 8 خرداد 1399 10:29



» اخبار مرتبط:

  • رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:وضعیت عشیره ای و احترام به بزرگا ...
  • برخورد قانونی و قضایی در انتظار متجاوزان به انفال در استان کهگیلویه و بویرا ...
  • نشست هم اندیشی نخبگان بسیجی و انقلابی با رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و ...
  • در همایش آگاهی بخشی استفاده از ظرفیت نهادهای داوری عنوان شد: صیانت از منافع ...
  • رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یاسوج منصوب شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام