مشروح اخبار


» کرونا شهرهای جنوبی فارس را به تعطیلی کشاند



راک نیوز / جانشین استاندار فارس با بیان اینکه ۶ شهرستان جنوبی استان شامل لارستان، گراش، اوز، خنج، جهرم و فسا در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، گفت: محدودیت‌های کرونایی در این ۶ شهرستان بیش از دو هفته است که اعمال شده و همچنان نیز پابرجا خواهد بود.

بی توجهی به محدودیت ها و پروتکل‌های بهداشتی، جدی نگرفتن کرونا توسط مردم، رفت و آمد مردم دیگر استان ها در شیراز، برگزاری مراسم عروسی و تجمعات و عوامل دیگر همه سبب شده که مجددا شاهد روند صعودی بیماری کووید ۱۹ در استان فارس و شهر شیراز باشیم بطوری که در چند روز گذشته ۶ شهرستان فارس در وضعیت قرمز گرفتند.
به گزارش راک نیوز، ایلنا در گزارشی نوشته است که با گذری در سطح شهر شیراز مرکز استان فارس جمعیتی از خودروهایی با پلاک دیگر استان‌ها مخصوصا استان‌های جنوبی را مشاهده می‌کنید که بی‌شک چنین رفت و آمدهایی تاثیر بسزایی در ابتلا و افزایش آمار مبتلایان  به کرونا دارد.
همه‌گیری کروناویروس در کشور چنان شدت گرفته که حالا به قول معاون کل وزارت بهداشت «تنها با توصیه نمی‌توان جلوی کرونا را گرفت و باید اعمال قانون کرد.» همین ابتدای هفته بود که حسن روحانی به استانداران برای ایجاد محدودیت‌های بهداشتی در شهرستان‌هایی که به وضعیت قرمز کرونا می‌رسند، اختیارات بیشتری تفویض کرد. حالا در آستانه پایان هفته معاون کل وزارت بهداشت، از ابلاغ اعمال محدودیت‌های کرونایی به استانداران ۱۱ استان کشور از جمله استان فارس خبر داده است.
به گفته ایرج حریرچی، اقدامات محدودیتی برای مقابله با کرونا به استانداران استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، کرمان، تهران و البرز ابلاغ شده است.
از سوی دیگر به گفته سخنگوی وزارت بهداشت با شناسایی ۲ هزار و ۵۴۹ بیمار جدید کووید ۱۹در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع تعداد مبتلایان کروناویروی در ایران از ۲۳۰ هزار نفر گذر کرده و مجموع تعداد جان‌باختگان نیز به عدد غم‌انگیز ۱۱ هزار نفر نزدیک می‌شود.
اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۶ شهرستان جنوبی استان فارس
در همین راستا جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه ۶ شهرستان جنوبی استان شامل لارستان، گراش، اوز، خنج، جهرم و فسا در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، گفت: محدودیت‌های کرونایی در این ۶ شهرستان بیش از دو هفته است که اعمال شده و همچنان نیز پابرجا خواهد بود.
عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال‌شده شامل دورکاری ادارات، تعطیلی اصناف و لغو تمامی اجتماعات، همایش‌ها و تجمعات است، افزود: ۳ شهرستان دیگر استان از جمله شیراز در وضعیت زرد قرار دارند و بقیه شهرستان‌ها از جمله شهرستان‌های شمالی در وضعیت سفید هستند.
استفاده از ماسک در مترو، تاکسی و اتوبوس الزامی است
قاسم‌پور با بیان اینکه در شهر شیراز نیز مصوب شده که استفاده از ماسک برای تمامی مسافران مترو، تاکسی و اتوبوس الزامی شود، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز وظیفه اجرا و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه را برعهده دارد.
معاون استاندار فارس سپس بیان کرد: ۱۴ اکیپ در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در میان فعالان حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی، واحدهای صنفی و تولیدی و فروشگاه‌های بزرگ مشخص شده است.
عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه اعضای این گروه نظارتی شامل نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و اداره کل صمت هستند، ادامه داد: این گروه‌های نظارتی با ناقضان و متخلفان مقررات بهداشتی به‌شدت برخورد می‌کنند.
فارس هنوز جزو استان‌های قرمز نیست
قاسم‌پور سپس با اشاره به تفویض اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا به ستادهای استانی در استان‌های دارای وضعیت قرمز گفت: این تفویض اختیار با هماهنگی وزارت کشور و بهداشت انجام شده است.
با این حال جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه استان فارس هنوز جزو استان‌های قرمز کرونا محسوب نمی‌شود؛ خاطرنشان کرد: به خاطر زیان‌های اقتصادی وارده بر صنوف تعطیل‌شده بر اثر کرونا، اجرای محدودیت‌های سابق برای همه صنوف، امری دشوار است، چرا که شهروندان تحت فشارهای اقتصادی هستند.
استانداری اجازه ممانعت از سفر شهروندان از استان‌های قرمز به فارس را ندارد
معاون استاندار فارس در ادامه با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی چاره‌ای جز رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و فعالان اقتصادی وجود ندارد، گفت: مردم باید خودشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا با تعطیلی مجدد صنوف، خود مردم متضرر خواهند شد.
عبدالرضا قاسم‌پور سپس با بیان اینکه مجوزی برای جلوگیری از سفرهای برون‌استانی صادر نشده و استانداری اجازه ممانعت از سفر شهروندان از استان‌های قرمز به فارس را ندارد، افزود: شیراز خوشبختانه یا متاسفانه به دلیل آب‌وهوای معتدل، مقصد بسیاری از اهالی استان‌های جنوبی کشور در فصل تابستان است، اما با توجه به اینکه این استان‌ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، حضور آنها در فارس بر افزایش آمار مبتلایان، بیماران بستری و جان‌باختگان کرونا در استان اثرگذار بوده است.
ظرفیت بیمارستان‌های کرونا تقریباً تکمیل است
ابتدای هفته بود که دکتر عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اعلام هشدار نسبت به ادامه وضع کنونی به ایلنا گفت: گنجایش هر ۴ بیمارستان‌ اختصاص‌یافته به مقابله با کروناویروس در حال تکمیل است و با ادامه روند کنونی این بیمارستان‌ها نیز دیگر گنجایش پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نخواهند داشت.
اکنون در آخرین روز هفته جاری جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا می‌گوید: گنجایش بیمارستان‌های دولتی مخصوص بیماران کرونا «تقریباً کامل شده است» و به همین خاطر شاید ناچار شویم در روزهای آینده از ظرفیت بیمارستان شهیدبهشتی و بیمارستان‌های خصوصی برای بیماران کرونا استفاده کنیم.
مجمع نمایندگان جلسه ای با موضوع کرونا با مسئولان اجرایی استان برگزار نکرده اند
جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره ه به برگزاری جلسات مسئولان استان با نمایندگان افزود: مسئولان اجرایی استان هنوز جلسه ای را مبنی بر بهبود کرونا با مجمع نمایندگان استان فارس برگزار نکرده اند.
نماینده شیراز و زرقان در مجلس در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر در جریان جزئیات بیماری کرونا در استان فارس نیستیم، گفت: اما در جهت بهبود شرایط نیاز است تا مسئولان استانداری و علوم پزشکی اقدام به کنترل وضعیت کنند و هرجا هم که نیاز باشد ما به عنوان نماینده مردم در کنار دوستان در دادنشگاه علوم پزشکی و استانداری خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه مراجعات مردم از استان های جنوبی به شهر شیراز مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: در جهت رفع این بخش نیاز است تا مسئولان کنترل های مورد نظر را انجام دهند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: طی تماسی که در دو روز گذشته با مسئول ارشد استان داشتم جناب استاندار به موضوع و مطلب خاصی مبنی بر وضعیت بیماری کرونا در استان هیچ اشاره ای نکرد.
وی تصریح کرد: مسئولان ارشد استان اختیار لازم در بخش کرونا را دارند و بی شک اگر نیاز به انجام اقدامی باشد در اسرع وقت پیگیری و  عملیاتی می کنند.



تاریخ انتشار : 14 تیر 1399 17:37



» اخبار مرتبط:

  • فعلا محدودیت کرونایی برای اصناف فارس نیست؛ مردم رعایت کنند
  • فارس در وضعیت حاد کرونایی
  • فارس شهرستان قرمز کرونا ندارد
  • ۹ شهرستان فارس در وضعیت زرد کرونا قرار دارند
  • پیشتازی استان فارس در شهرهای سفید؛ در ۳۸ نقطه نماز جمعه برگزار می‌شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler