مشروح اخبار


» هشدار دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شیوع بیماری تب 3 روزه دامی



معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند .

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند. دکتر امید جمشیدی افزود: گسترش این بیماری بستگی به جمعیت حشرات ناقل، شدت و مسیر بادهای غالب فصلی دارد که موجب انتقال حشرات به سایر مناطق می‌شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری را حمل و نقل دام‌های آلوده و مبتلا از یک منطقه به منطقه دیگر دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به  افزایش دما و فراهم شدن امکان رشد و تکثیر انواع حشرات به ویژه پشه‌ها و مگس‌های گزنده و خونخوار سبب بروز برخی بیماری‌ها از جمله تب سه روزه و لمپی اسکین در دام‌های سنگین از قبیل گاو و گوساله شده و در صورت عدم توجه به توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی می‌تواند موجب ابتلاء دام‌ها و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران شود.
دکتر جمشیدی حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل تمام بیماری‌های دامی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد:رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون علیه این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که باید دامداران به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.وی مهم‌ترین علائم این بیماری را تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین گیرشدن حیوان برشمرد و از روستائیان و دامداران خواست درصورت مشاهده علائم مذکور در دامهای خود، مراتب را هرچه سریع تر به ادارات دامپزشکی شهرستان و یا سامانه 1512 ارتباط مردمی دامپزشکی اطلاع دهند.



تاریخ انتشار : 26 تیر 1399 12:23



» اخبار مرتبط:

  • مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد: تاکنون 25 مورد  کانون بیماریLSD در دا ...
  • هشدار دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد : خطر شیوع لمپی اسکین در دامداری های سنتی ...
  • شناسایی یک دام آلوده به ویروس لمپی اسکین در دهستان راک
  • مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای عشایر مطرح کرد: با توجه ب ...
  • شیوع تب برفکی در لنده/ تلف شدن 17 راس دام در شهرستان لنده/ورود وخروج دام به ...
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler