مشروح اخبار


» کدام عرضه اولیه‌های بورس لغو شدند



بعد از لغو عرضه اولیه اپال این سوال در ذهن تعداد زیادی از متقاضیان این عرضه اولیه ایجاد شد که آیا اپال هم به سرنوشت غکورش دچار شد یا ..

راک نیوز -یکی از بزرگترین رکورد شکنی‌های بازار سرمایه در سال ۹۹، عرضه اولیه ۲۵ شرکت جدید در بازارهای مختلف بود و بدون شک این رکورد نتایج مثبت زیادی برای بازار داشته است. اما در این بین تعدادی از عرضه اولیه‌ها با اما و اگرهایی همراه شد و در چند مورد این اما و اگرها منجر به لغو یا تعویق عرضه اولیه شد. نمونه‌ی این موضوع، لغو عرضه اولیه غزر، غکورش و اپال بوده است که البته برای هر مورد دلایل خاصی اعلام شده است. اگر از این موضوع که دلیل لغو هر کدام از این عرضه اولیه‌ها چه موضوعی بوده، بگذریم به این سوال می‌رسیم که آیا این شرکت‌ها شانس عرضه اولیه مجدد را دارند یا نه؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که ابتدا نیم نگاهی به روند عرضه اولیه شرکت‌ها داشته باشیم.

فرآیند پذیرش تا عرضه اولیه

شرکت‌ها در فرآیند ورود به بازار سرمایه باید سه مرحله را پشت سر بگذارند. این مراحل شامل ۱) پذیرش توسط هیات پذیرش شرکت بورس یا فرابورس، ۲) درج نماد در تابلو مورد نظر و ۳) عرضه اولیه سهام می‌شود.

با نگاهی به قوانین مربوط به این فرآیند، متوجه می‌شویم که علاوه بر مدارک و پیش شرط‌های متعدد، محدودیت‌های زمانی خاصی هم برای هر مرحله در نظر گرفته شده است. بر اساس این محدودیت‌ها در صورتی که یک شرکت نتواند شرایط گام بعدی را به موقع فراهم کند، باید دوباره کل فرآیند را از ابتدا طی کند. این روند باعث می‌شود تا اطلاعات شرکت‌ها در زمان ورود به بازار سرمایه به روز باشد. محدودیت‌های زمانی شامل موارد زیر می‌شود:

 بعد از پذیرش، شرکت حداکثر ۶ ماه فرصت دارد تا مقدمات درج نماد را فراهم کند. درصورت اتمام این مهلت شرکت می‌تواند یک مرتبه درخواست تمدید مهلت بدهد که در صورت تایید هیات پذیرش، این مهلت بر اساس قوانین بازار مربوطه تمدید خواهد شد( برای بورس این مهلت ۳ ماه خواهد بود)

 شرکت‌ها بعد از درج نماد باید طی حداقل ۵ روز و حداکثر ۶ ماه (برای فرابورس حداکثر ۴ ماه) نسبت به عرضه سهام خود اقدام کنند. اگر شرکت در این مهلت موفق نشود سهام خود را عرضه کند، می‌تواند یک مرتبه درخواست تمدید مهلت بدهد که در صورت تایید، این مهلت بر اساس قوانین بازار مربوطه تمدید خواهد شد(برای بورس این مهلت حداکثر ۲ ماه است)

در صورت عدم توانایی شرکت، در تمام کردن این فرآیند و اتمام مهلت قانونی، امکان عرضه اولیه سهام وجود نخواهد داشت و کل فرآیند پذیرش باید دوباره انجام شود.

در نتیجه با توجه به این موارد شرکت‌هایی که بیش تر از ۸ ماه از درج نماد آنها گذشته از لیست عرضه اولیه‌های احتمالی حذف می‌شوند. با توجه به این شرایط برای نمادهایی مثل اپال و غکورش همچنان امکان عرضه اولیه سهام وجود دارد و می‌توان به عرضه آنها قبل از اتمام مهلت قانونی امیدوار بود. در جدول زیر می‌توانید لیست شرکت‌هایی که در امسال درج شده‌اند اما هنوز عرضه اولیه آنها انجام نشده است را مشاهده کنید.

کدام عرضه اولیه‌ها لغو شدند

اما این لیست آخرین کاندیداهای عرضه اولیه امسال نیستند و تعداد شرکت‌هایی که آمادگی خود را برای ورود به بازار سرمایه اعلام کرده‌اند بیشتر از این است. در این بین احتمال عرضه اولیه برخی موارد مثل ستاره خلیج‌فارس، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و استارتاپ‌هایی مثل تپسی بیشتر از سایر شرکت‌هاست. البته این شرکت‌ها هنوز موفق به طی کردن مراحل و درج نماد نشده‌اند و این اطلاعات بر اساس اظهارات مدیران عامل یا سایر دست اندرکاران آنها ارائه شده است.



تاریخ انتشار : 10 دی 1399 14:28



» اخبار مرتبط:

  • حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه در روزهای آینده ادامه دارد
  • مسئولین بورس در روزهای اخیر دچار تخلف آشکار شدند
  • بورس نفتی می شود
  • اعلام زمان عرضه دومین و سومین صندوق معامله پذیر دولتی/ ETF‌ پالایشی تابستان ...
  • عرضه اولیه چیست و چگونه عرضه اولیه بخریم ؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler