مشروح اخبار


» مشارکت اجتماعی و نگاه های متفاوت به آن/سید چمران موسوی، پژوهشگر شهری استان کهگیلویه و بویراحمد



خود پیداست که در جامعه ای که متاسفانه در شهرها و حتی روستاهای آن، روز به روز بر افراد افسرده، کم نشاط، ایزوله از یکدیگر وکم تحرک افزوده می شود چقدر می‌توان از ظرفیت مشارکت اجتماعی وفرهنگی در کاهش وتوقف این آلام بهره گرفت، البته اگر این دغدغه مدنظر باشد و بنا بر این نباشد که این امر اجتماعی و فرهنگی را صزفا با چرتکه پول و منفعت اقتصادی محاسبه کرد!!!همین محاسبه ای که به غلط درمورد تحلیل موفقیت یا شکست الگوی شورای شهر، بصورت یک‌سویه بعضا پمپاژ می‌شود!!!

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

مشارکت اجتماعی و نگاه های متفاوت به آن.

سید چمران موسوی، پژوهشگر شهری
برای مشارکت های اجتماعی، فرهنگی داوطلبانه، ارادی وآگاهانه افراد واعضای یک جامعه که طیف وسیعی از حضور وهمکاری درفعالیت ها و برنامه های گروهی، عضویت در انجمن ها و تشکل ها وگروهها را در برمی‌گیرد، می توان کارکردهای مختلفی را درنظر گرفت.
برخی براین باورند که ملاک ارزیابی موفقیت فرایندعضویت افراد در نهادهای جمعی و انجام فعالیت های داوطلبانه، باید بر اساس محاسبه سود وزیان مادی و اقتصادی حاصله صورت گیرد. از دید این گروه "مشارکت " موقعی خوب است که نتایج ملموس مادی ومالی مانند کاهش هزینه ها، صرفه‌جویی، بیشتر شدن منابع مالی، سود مادی از آن بدست آید. . این گروه به مشارکت بعنوان "محصول" مادی ونتیجه، نظر دارند تا یک فرایندجامعه پذیری وچند کارکردی. 
گروه دیگری، به مفهوم مشارکت نگاه چند بعدی و پدیده ای فراتر از یک محصول یا یک کنش و واکنش مادی دارند وبرای آن کارکرد های فراوان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، روحی، روانی والبته اقتصادی در وجه عمومی آن قائل هستند ومعتقدند که آثار مشارکت اجتماعی وفرهنگی، بسیار فراتر از رفع نیازهای اولیه مادی است. 
 حال سوال این است که، چرا صف شرکت در انتخابات های محلی در کشورهای توسعه یافته شلوغ و انواع تشکل ها و گروه های داوطلبانه فعالیت پر رنگ وموثر دارند، آنجا که دیگر نیازهای اولیه مادی برطرف شده است و قاعدتا براساس تحلیل گروه اول مورد اشاره، نباید نیازی به مشارکت باشد؟!!! 
آنچه مسلم است این است که در کنار نتايج و پیامدهای مادی وعینی مشارکت اجتماعی وفرهنگی شهروندان، این پدیده، به نوعی،"درمان گری" و"بهزیستی فردی واجتماعی" منجر می‌شود ودراین معنا مشارکت به مثابه" درمان" و بلکه عین درمان است. 
 پیامدهای بهزیستی پدیده مشارکت اجتماعی وفرهنگی داوطلبانه، ارادی و غیر انتفاعی اشاره می کنیم :
.عضویت افراد در گروه‌ها و نهادهای داوطلبانه اجتماعی و فرهنگی ، زمینه ساز نشاط و احساس سرزندگی فردی و جمعی می‌شود.
. باتحقق مشارکت اجتماعی وفرهنگی، توافق در روابط فردی و اجتماعی، جایگزین تعارض می‌شود. 
.روابط عاطفی وپیوندهای مبتنی بر مدارا، صمیمیت و مهربانی در اثر مشارکت، تقویت می شود. 
.احساس رضایت وسرخوشی همراه با انرژی بخشی وانرژی گیری مثبت در افراد مشارکت جو بيشتر می‌شود. 
.برون گرایی، تسهیل روابط فردی و اجتماعی وقدرت سازگاری راحت تر بامحیط در اثر مشارکت بیشتر می شود. 
.افراد احساس توانایی، قدرتمندی، هویت یابی و موثر بودن بیشتری در فرایند مشارکت جمعی پیدا می‌کنند. 
.اعضای یک گروه وتشکل جمعی، زمینه بروز وافزایش خودشکوفایی، خلاقیت ومهارت های خود را پیدا می کنند. 
.مشارکت جمعی، باعث تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس ورشد قابل توجه آمادگی های ذهنی، روانی افراد برای ریسک پذیری بیشتر ، مقابله با مخاطرات، آرمان گرایی بیشتر وانتخاب اهداف بلندتر در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود.
نتیجه آن که: اصرار بر گسترش فرهنگ مشارکت اجتماعی وفرهنگی، تقویت نهاد شورا، سمن ها، گروه‌های داوطلبانه، انجمن ها و تشکل ها در جامعه ایران در حال حاضر، نه فقط به منظور رفع پاره ای از مشکلات اقتصادی، عمرانی، رفاهی یا خدماتی است بلکه در کنار این ها، استفاده از ظرفیت کار انجمنی و گروهی بعنوان یک طبیب و درمانگر روحی روانی و اجتماعی نیز هست. 
خود پیداست که در جامعه ای که متاسفانه در شهرها و حتی روستاهای آن، روز به روز بر افراد افسرده، کم نشاط، ایزوله از یکدیگر وکم تحرک افزوده می شود چقدر می‌توان از ظرفیت مشارکت اجتماعی وفرهنگی در کاهش وتوقف این آلام بهره گرفت، البته اگر این دغدغه مدنظر باشد و بنا بر این نباشد که این امر اجتماعی و فرهنگی را صزفا با چرتکه پول و منفعت اقتصادی محاسبه کرد!!!همین محاسبه ای که به غلط درمورد تحلیل موفقیت یا شکست الگوی شورای شهر، بصورت یک‌سویه بعضا پمپاژ می‌شود!!!



تاریخ انتشار : 25 بهمن 1399 08:03



» اخبار مرتبط:

  • پیام تبریک استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت روز ملی تشکل ها و مشارکت ...
  • انتخابات و مسأله انتخاب
  • با حضور معاون سیاسی استاندار و فرماندۀ انتظامی استان بررسی شد؛ توسعه نظم و ...
  • گچساران رتبه اول جذب مشارکت‌های مردمی مدارس کهگیلویه و بویراحمد را کسب کرد
  • به بهانه 14آذر روز جهانی داوطلب
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler