مشروح اخبار


» زلزله تلنگری برای ایمن و مقاوم سازی



سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال وقوع زلزله 6/5 ریشتری در شهر سی سخت برای امداد رسانی و هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرد.

به گزارش راک نیوز به نقل از  روابط عمومی سازمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال وقوع زلزله 6/5 ریشتری در شهر سی سخت برای امداد رسانی و هرگونه همکاری اعلام آمادگی کرد.



دکتر مهرجو ریاست سازمان ضمن ابراز همدردی، شب گذشته و بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه در ساعت 22:05، آمادگی سازمان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله شهر سی سخت را اعلام نمود و بسیاری از جامعه مهندسین نیز در همان لحظات اولیه جهت کمک رسانی به شهر سی سخت اعزام شدند و توانستند تاکنون خدمات شایانی را ارائه نمایند که جای تقدیر و تشکر دارد.



وی در ادامه بیان نمودند خدا را شاکریم که این زلزله خسارات جانی در پی نداشته است و بر اساس نتایج بازدید میدانی مهندسین محترم عضو سازمان که از همان لحظات اولیه در شهر سی سخت حضور داشتند، تخریبها بیشتر به بافتهای فرسوده مربوط میباشد و ساخت و سازهای نوساز کمتر آسیب دیده اند و این بیانگر این مطلب است که اگر مباحث مقررات ملی ساختمان به عنوان راهکار اصلی و نقشه راه مورد توجه مهندسین و عموم مردم قرار گیرد ساختمانهای مقاوم و ایمن احداث میشود.



وی افزود، زلزله از جمله بلایای طبیعی است که وقوع آن هیچگاه خبر نمی کند و مهمترین راه کاهش خسارت های ناشی از آن ساخت واحدهای مسکونی امن، مقاوم و ایمن است. با توجه به اینکه استان ما نیز بر روی گسل قرار دارد هر روز خطر وقوع زلزله در آن وجود دارد.



 ایشان در ادامه گفتند: برخی کشورهای آسیایی با وجود اینکه زلزله های با ریشتر بالا در آنها رخ می دهد به دلیل تدابیر انجام شده در آن کشورها از جمله مقاوم سازی و ایمن سازی، سازه های ساختمانی آسیب و خسارت های بسیار کمتری نسبت به ایران در آنها رخ می¬دهد.



رئیس سازمان گفت: اگر سازه ها مقاوم باشند زلزله 8 ریشتری هم نمیتواند باعث ایجاد خسارت شود ولی متاسفانه در کشور ما زلزله هایی با بزرگی 5 ریشتر هم باعث ایجاد خسارت و خرابی میشود.
مهرجو تصریح کرد: ایمن سازی و مقاوم سازی تمامی ساخت و سازها اعم از مسکونی، تجاری،آموزشی، درمانی و ... در سطح استان ضروری و اجتناب ناپذیر است.



به گفته وی، در ساختمان سازی و بکارگیری نوع مصالح نباید سنتی سازی اقدام شود. باید پذیرفت که در امر ساختمان سازی باید از کارشناسان هر رشته که تخصص و تجربه داشته و مهندسان ناظر استفاده کرد.



تاریخ انتشار : 30 بهمن 1399 13:27



» اخبار مرتبط:

  • برگزاری مانور ایمنی و زلزله در مدارس قلعه‌رئیسی
  • آسیب به ۲۰۰ مسکن، بر اثر زلزله 5ریشتری در شهرستان ممسنی
  • بهبهان در راس نقاط زلزله‌خیز خوزستان
  • زمین‌لرزه 5.5 ریشتری «سیرچ» کرمان را لرزاند
  • یاسوج بر روی کمربند زلزله قراردارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler