مشروح اخبار


» بلادشاپور؛ هویت مکانی تاریخی دهدشت



لویتکا قسمتی از هویت شخص که در ارتباط با محیط فیزیکی است را هویت مکانی می نامد
این گفته لویتکا حکایت اثر بخشی هویت فردی از مکان و محل زندگی شخص دارد به گونه ای که می توان ادعا کرد هویت شخص برگرفته از هویت شهر (مکان) محل زندگی آن است 

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.



بلادشاپور؛ هویت مکانی تاریخی دهدشت




لویتکا قسمتی از هویت شخص که در ارتباط با محیط فیزیکی است را هویت مکانی می نامد
این گفته لویتکا حکایت اثر بخشی هویت فردی از مکان و محل زندگی شخص دارد به گونه ای که می توان ادعا کرد هویت شخص برگرفته از هویت شهر (مکان) محل زندگی آن است.



شواهد حاکی از این مسئله است که هویت مکانی ، شهر به شهر باهم تفاوت دارد که بیانگر نقش هویت تاریخی شهر بر شکل گیری و کالبدگیری هویت فردی می باشد.



هویت تاریخی و خاطره تاریخی هر شهر تا حدود زیادی نشات گرفته از مکانهای تاریخی و هویت بخش هر شهر می باشد.



شهر دهدشت هویت و خاطره تاریخی خود را از مجموعه بلادشاپور (بافت قدیم شهر) می گیرد این مجموعه که در گذشته مطمئن ترین و نزدیک ترین مرکز ارتباط تجاری بین اصفهان(مرکز ایران) و بنادر جنوبی کشور بوده است در همسو نگری و همگرایی اقوام و شهروندان شهر دهدشت نقش بسزایی داشته و دارد.



اما متاسفانه علارغم ثبت ملی شدن در سال ۶۴ ، پس از دوره صفویه هیچ گاه مورد توجه و اقدام جدی جهت بازسازی ، مرمت یا حتی نگهداری قرار نگرفت و همواره مورد بی مهری واقع شد که بخش عمده ای از این بی مهری و کم لطفی از عدم آگاهی دوگانه مردم مسئولان از پتانسیل های اجتماعی_فرهنگی این مجموعه ناشی می شود.



بلادشاپور که باور برخی پیشینه ی آن به دوره ی ساسانیان هم می رسد یک هویت تاریخی زنده اما غیر پویا است که می توان با توجه نقش هویت ساز آن چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ فرهنگی_اجتماعی آورده ها و منافع زیادی را نصیب شهروندان کرد.



به لحاظ اقتصادی ناگفته پیداست که وسعت ۴۵ هکتاری مجموعه تاریخی بلادشاپوری می تواند جاذب بسیاری از توریست های داخلی و خارجی برای سفر به شهر دهدشت باشد توریست هایی که می توانند به همراه خود رونق اقتصادی و خروج از بن بست را برای شهر به ارمغان بیاورند.



اما به لحاظ اجتماعی_فرهنگی با تکیه بر جنبه ی هویت ساز این مجموعه می توان تهدید تعدد طوایف موجود در شهر را به فرصت تبدیل کرد و نگاه قومیتی خرد را به نگاه کلان هویت شهری تغییر داد و پراکندگی ناشی از تعریف هویت های قومی مختلف را با تعریفِ هویتِ واحدِ بلادشاپور ارتقا بخشید و از چند دستگی و گسستگی موجود در باورهای ماحصل نگاه قومیتی عبور کرد و با هویت تازه اما تاریخ و خاطره دار بلادشاپور معضلات ناشی از عدم انسجام هویتی را کاهش داد و یا حتی به صفر رساند
بی شک استفاده از چنین پتانسیلی نیازمند مطالعه کارشناسان و صاحب نظران عرصه های مختلف تاریخی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... است و همه موارد گفته شده در سایه مدیریت صحیح و توجه خاص مسئولان شهری (شهرداری و شورای شهر) و مسئولان دولتی و همچنین مطالبه گری شهروندان شکل می گیرد.



شاید بتوان در باب این مجموعه و چالشها، فرصت ها و تهدید های آن بسیار گفت و نوشت اما تردیدی نیست که گفته ها و نوشته ها بدون اراده عملی هیچ فایده و سودی برای شهر، شهروند و بلادشاپور نخواهد داشت.



مهندس ایمان داورپناه



تاریخ انتشار : 7 فروردین 1400 21:05



» اخبار مرتبط:

  • تقدیر نماینده ولی فقیه در استان از ساماندهی بلادشاپور
  • هشدار: سرقت اطلاعات از طریق جعل هویت
  • تازه ترین جزئیات از هویت جسد پیداشده در ارتفاعات یاسوج
  • پایگاه پژوهشی بلادشاپور در شهر دهدشت افتتاح شد+جزییات بیشتر
  • لزوم تغییرنام شهر دهدشت به بلادشاپور
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler