مشروح اخبار


» سرانجام حضور موحد راهگشای عشایر گره ای و چاسخار شد/ورود بنیاد علوی و بنیاد برکت به این جاده



موحد پیش از این در مکاتباتی از وزیر جهاد کشاورزی،بنیاد علوی، ریس سازمان امور عشایر و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خواستار ورود به این جاده شد.

به گزارش راک نیوز؛یکی از دغدغه های اصلی عشایر و‌ایلات چرام احداث جاده استاندارد و‌ایمن در مسیر چرام به گره ای؛چاسخار وطسوج در استان کهگیلویه وبویراحمد است و علیرغم اقداماتی که طی سالهای اخیر برای استانداردسازی این جاده روستایی وعشایری انجام شد اما مورد رضایت مردم واقع نشد و همچنان سخت گذر و در فصل زمستان عبور و مرور غیرممکن است .

در پی درخواست تعدادی از عشایر وروستائیان در محدوده این جاده از خبرنگاران بر ای اطلاع رسانی وبیان مطالباتشان و رساندن صدای مردم به گوش مسئولان ؛ روز چهارشنبه(۱۷فروردین ۱۴۰۰) با همراهی و همکاری یکی از فرهنگیان این منطقه از جاده مورد نظر بازدیدی بعمل آمد.
 
علیجانی از فرهنگیان این منطقه با اشاره به مشکلات جاده چرام-گره ای به چاسخاربیان کرد:این منطقه ظرفیت خوبی برای دامداری وگردشکری دارد که مهم ترین مانع توسعه آن نبود جاده مناسب است.
 
وی بیان کرد:عشایر و‌روستائیان روستاهای کتل؛آب برم؛گره ای وچاسخار به علت نبود جاده مناسب و ایمن با مشکلات زیادی مواجه هستند که از مسئولان ونماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم به مشکلات جاده ای این مردم توجه کنند.
 
افضل پناهی یکی از عشایر و‌روستائیان در این محور که با وی گفت وگو کردیم بیان کرد:به علت نبود جاده مناسب خیلی از مردم دامداری را رها کردند و به شهر چرام مهاجرت کردند .
 
وی افزود:اگر جاده مناسب و امکانات باشد خیلی از عشایر مجددا به روستا برمی گردند و خودم چندسال در شهر بودم و دوباره به روستا علیرغم همه مشکلات برگشتم والان مشغول دامداری هستم.
 
محمد محمدی  عشایری دیگر این منطقه در گفت وگو با ما گفت :جاده را که خودتان می بینید خیلی ها به ما قول دادن ولی کاری انجام نشد برای رفت وآمد به شهر مشکل داریم وماشین های کرایه ای به علت خرابی جاده به راحتی به این منطقه نمیان اگر جاده و امکانات دسترسی درست باشد بهترین مکان برای دامداری و‌تولید است.
 
برای پیگیری مشکلات جاده چرام_گره ای وچاسخار به طسوج برای اینکه در کمترین زمان ممکن صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم فورا با مدیر راهداری و حمل جاده ای چرام و‌مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد تماس داشتیم که امیدوارم در سال ۱۴۰۰این جاده ایمن سازی شود.
 
نصیری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان که از پاسخگوترین مدیران استانی است در پاسخ به سوال ما و بیان مطالبه مردمی عشایر و‌روستائیان این منطقه بیان کرد:در خصوص محورهای روستایی چرام یک سری درخواست هابی از اعتبارات مناطق داشتیم که بنیاد علوی پذیرفت و درخواست مطالعه و برآورد خواستن که طی تفاهم نامه در ۱۴۰۰این کار انجام شود.
وی با اشاره به اینکه پیگیری های حجت الاسلام موحد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی جهت ایمن سازی و تکمیل جاده چرام گره ای به چاسخار و طسوج جواب داد، بیان کرد: مطالعات انجام شد و طی تفاهم نامه بنیاد علوی و‌بنیاد برکت پذیرفتن که مشارکت کنند و امیدواریم قبل از کمیته برنامه برنامه ریزی ۱۴۰۰برآوردها انجام شود .
نصیری در خصوص برآورد هزینه های محور گره ای به چاسخار چرام گفت :امسال ۶کیلومتر در اولویت است که هزینه هر کیلومتر قریب به ۲میلیارد تومان می باشد.
 
وی بیان کرد:می بایست فرماندار چرام در کمیته برنامه ریزی و سهم استان را برای این پروژه مدنظر قرار دهد تا تکمیل وبهره برداری آن به سرعت انجام شود.
مدیرکل حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سایر راه های روستایی چرام اظهارداشت :برای تکمیل جاده روستای توگبری ۲میلیارد تومان از مناطق محروم اختصاص دادیم و برای تکمیل و ادامه جاده طسوج هم ۱/۵میلیارد تومان در نظر گرفتیم .
 
وی افزود:تک باند جاده پاده-مندان در بخش سرفاریاب به طول ۱/۵کیلومتر عملیات اجرایی آن آسفالت و‌تمام شد.
همچنین روکش آسفالت شاه حمزه به سمت سرفاریاب و تنگ پیرزال به سمت کلایه به پیمانکار واگذار شده و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می شود.
 
سید محمد موحد پیش از در بازدیدی که از مسیر گره اب-طسوج و چاسخار داشت تصریح کرد؛ جابه جایی و کوچ عشایر غیور شهرستان نیازمند یک مسیر بدون خطر است از این رو باید در بحث ایجاد جاده عشایری و رفع مشکلات و موانع پیش رو برای کوچ عشایر اقدام شود.
نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مشکلات زیادی این مسیر ارتباطی دارد که باید سریع تر اصلاح و تکمیل گردد.
موحد با اشاره به اهمیت مرمت و بازسازی راه‌های عشایری شهرستان های حوزه انتخابیه گفت: تولید همزاد زندگی جامعه عشایری است و محصولات پاک و ارگانیک در تولیدات خود عشایر مشاهده می‌شود.
نماینده مردم کهگیلویه بزرگ تصریح کرد: عشایر قشری هستند که با بهره گیری از مواهب طبیعت و حداقل امکانات بیشترین بهره وری و تولید را دارند.
موحد پیش از این در مکاتباتی از وزیر جهاد کشاورزی،بنیاد علوی، ریس سازمان امور عشایر و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خواستار ورود به این جاده شد.
براساس این گزارش ؛آریاپناه مدیر راهداری چرام هم قول داد به زودی بازگشایی محور گره ای به سمت چاسخار انجام می شود.



تاریخ انتشار : 20 فروردین 1400 17:58



» اخبار مرتبط:

  • خبر خوش نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی برای عشایر
  • خبرهای خوش نماینده کهگیلویه بزرگ در حوزه راهداری: از اجرای 181 کیلومتر زیرس ...
  • حجت الاسلام موحد برای پیگیری مطالبات روستائیان حوزه انتخابیه به نهاد ریاست ...
  • جاده ها در تسخیر کارگاه بزرگ عمرانی راهداری: چاسخار چرام هم بازگشایی شد/تصا ...
  • آخرین وضعیت پروژه جاده طسوج شهرستان چرام
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler