مشروح اخبار


» (خبر ويژه)کیهان : هاشمي 6 ماه قبل از دوم خرداد به كارگزاران گفت برويد كمك خاتمي



روزنامه کیهان نوشت:
سخنگوي كارگزاران مي گويد هاشمي رفسنجاني 6 ماه پيش از انتخابات رياست جمهوري سال 76 از اين حزب خواسته بود به كمك خاتمي بروند. در آن زمان خاتمي رقيب اصلي ناطق نوري بود.
حسين مرعشي در مصاحبه با روزنامه زنجيره اي اعتماد و درباره اين سؤال كه در انتخابات سال 76 آيا از قبل مي دانستيد آقاي هاشمي مي خواهد چه كار بكند، گفت: بله، آقاي هاشمي در سال 1376 نقش برجسته اي براي انتقال قدرت در ايران انجام داد. پس از آنكه آقاي خاتمي در آستانه كانديداتوري خود با آقاي هاشمي ملاقات داشت، من نظر آقاي هاشمي درباره پشتيباني از آقاي خاتمي را جويا شدم تا موضوع را به شوراي مركزي كارگزاران منتقل كنم. آقاي هاشمي به من گفتند: آقاي خاتمي برنامه خيلي خوبي دارد. آقاي خاتمي گفته است برنامه توسعه اقتصادي كه شما شروع كرده ايد بايد ادامه پيدا كند و به آن توسعه سياسي و فرهنگي هم اضافه شود. آقاي هاشمي گفتند: «اين برنامه خيلي خوبي است و شما برويد كمك كنيد.» آن وقت، درست شش ماه پيش از انتخابات جهت كارگزاران تعيين شد. در آن زمان مسئولان اصولگرا روي رقابت سه جانبه فكر كرده بودند؛ از كارگزاران يك نفر، از روحانيون يك نفر و از جناح راست هم يك نفر و چون ما با هم رقابت مي كرديم، جناح راست برنده انتخابات مي شد. با هوشياري سياسي كارگزاران آن برنامه سياسي طراحي شده برهم خورد و انتخابات دو قطبي شد. ائتلاف كارگزاران و جناح چپ آن زمان كار جناح راست را سخت كرد.
يادآور مي شود در آن زمان هاشمي و ناطق نوري هر دو عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت محسوب مي شدند و انگاره عمومي اين بود كه ناطق نوري از سوي هاشمي حمايت مي شود و ادامه سياست هاي دولت اوست و در مقابل، خاتمي رويكردي انتقادي دارد.
مرعشي در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره عدم حمايت هاشمي از كرباسچي به هنگام محاكمه و بازداشت وي گفت: بالاخره اين گلايه در تاريخ از آقاي هاشمي مانده است ولي سهم بيشتر اين گلايه از آقاي خاتمي است چون آقاي خاتمي رئيس جمهور وقت بود. حتي دوستان در مشورت ها به آقاي خاتمي گفته بودند كه آقاي كرباسچي پروژه آقاي هاشمي است و شما خودتان را خرج او نكنيد. همكاري كارگزاران با دولت آقاي خاتمي ادامه داشت اما پس از برخورد با آقاي كرباسچي كمرنگ تر شد. بايد توجه داشته باشيم در گروه هاي هوادار آقاي خاتمي، منتقدان جدي سياست هاي آقاي هاشمي حضور پررنگي داشتند. يكي از اشتباه هاي استراتژيك آنها، زدن آقاي هاشمي بود.
سخنگوي كارگزاران درباره دودستگي اين حزب در انتخابات سال 88 و حمايت كرباسچي- برخلاف ديگر اعضا -از كروبي مي گويد: حزب منسجم بود اما آقاي كرباسچي شخصاً تخلف حزبي كرد، منتها به خاطر رعايت فضاي انتخابات، شوراي مركزي تصميمي براي برخورد با ايشان نگرفت. آقاي كرباسچي خودشان هم قصد استعفا داشتند و بين اعضاي شوراي مركزي هم بحث پذيرش استعفا جدي بود ولي ملاحظه فضاي انتخابات مانع اين اقدام شد، آقاي كرباسچي نشان داد كه پايبند به انضباط حزبي نيست. اين تصميم در آن مقطع ضربه بدي به حزب زد.
وي در اين مصاحبه مجدداً تأكيد كرد كه همچنان كارگزاران را «حزب ليبرال دموكرات مسلمان» مي داند اما دو سال و نيم است كه فعاليتش در اين حزب معلق است.
گفتني است كه برخلاف ادعاي آقاي مرعشي در جريان محاكمه آقاي كرباسچي نزديك به 20 تن از وزرا، معاونين وزرا و مسئولان دولت هاي كارگزاران و اصلاحات به حمايت از وي در جلسه دادگاه حضور مي يافتند و روزنامه هاي زنجيره اي كه تحت مديريت كارگزاران و اصلاح طلبان بود تبليغات پرحجم و گسترده اي را به دفاع از آقاي كرباسچي و تخطئه دادگاه به راه انداخته بودند. تا آنجا كه از وي با عنوان «اميركبير ايران»! ياد مي كردند و از سوي ديگر در انتخابات رياست جمهوري دهم نيز حمايت كرباسچي از كروبي زير سؤال بود و گفته مي شد كه وي به موسوي رأي داده است!
 




تاریخ انتشار : 20 آذر 1391 11:19



» اخبار مرتبط:

  • غيبت شاهرودي درجلسه ردصلاحيت هاشمي
  • بزرگواری هم به رفسنجانی هشدار داد/ بيش از اين سابقه خودت را خراب نكن
  • خاتمي نيازي به سخنگو ندارد
  • حال هاشمي و ظرفيت نظام
  • با هيچ اصولگرايي ائتلاف نمي‌كنيم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام