مشروح اخبار


» بازنگری طرح جامع شهر دهدشت در ابهام، سیاست کاری یا منفعت طلبی؟ تحلیلی بر چگونگی کسب مجوزها و اجرای نقشه ی جامع شهردهدشت



طرح بازنگری شهری یا طرح تفصیلی نقشه ی شهر؛ یک برنامه ی روتین است که از چندی توسط نهادهای متولی از جمله ادارات راه و شهرسازی هر شهرستان بنابر پارامترهای خاصی صورت می پذیرد. این طرح به طور معمول هر ده سال یا کمتروبیشتر؛ بنا بر رشد فیزیکی محیط های شهری یا گسترش جغرافیائی؛ درصد زاد و ولد، میزان مهاجرتهای مثبت و منفی انجام می پذیرد و گاهاً دچار کم و کاستی ها و یا افراط و تفریط هائی نیز میباشد.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

بسمه تعالی..

بازنگری طرح جامع شهر دهدشت در ابهام، سیاست کاری یا منفعت طلبی؟
 تحلیلی بر چگونگی کسب مجوزها و اجرای نقشه ی جامع شهردهدشت.
این تحلیل با همکاری و مصاحبه با چندتن از مسووُلان اداری کهگیلویه در سازمان های راه و شهرسازی ؛بنیاد مسکن و فرمانداری تهیه شده است وبقیه ی مطالب نیز بامطالعه و تحلیل نگارنده صورت گرفته است.
چند روزی میشود که در فضای مجازی از طرف برخی رسانه ها و متعاقبا شخص حاج عدل هاشمی پور، در مورد کسب مجوز برای بازنگری طرح جامع کهگیلویه و خاصه مجوزِ ساخت مسکن بسیجیان در قالب طرح ولایت، دست به دست میچرخد وسَیل تقدیر و تشکرها به راه افتاده است در حالی که شبهاتی در این مورد وجود دارد که مقتضی است مدعیان انجام این پروژه به جای سیاست بازی وتعارفات معمول، به اِقناع افکار عمومی روی آورده و درجهت زدودن شبهات موجود، شفاف سازی نمایند.
طرح بازنگری شهری یا طرح تفصیلی نقشه ی شهر؛ یک برنامه ی روتین است که از چندی توسط نهادهای متولی از جمله ادارات راه و شهرسازی هر شهرستان بنابر پارامترهای خاصی صورت می پذیرد. این طرح به طور معمول هر ده سال یا کمتروبیشتر؛ بنا بر رشد فیزیکی محیط های شهری یا گسترش جغرافیائی؛ درصد زاد و ولد، میزان مهاجرتهای مثبت و منفی انجام می پذیرد و گاهاً دچار کم و کاستی ها و یا افراط و تفریط هائی نیز میباشد. این طرح که بیان و پیگیری و اجرای عملیاتهای نقشه برداری و ساخت و سازهای آن برعهده ی اداره ی راه و شهر سازی و شهرداری هر شهر میباشد دارای محاسن و معایبی میباشد. از عمده ی محاسن آن میتوان گسترش جغرافیای شهری، ساخت منازل مسکونی مدرن با مصالح جدید؛ پیاده کردن معماری روز در تفصیل کوچه ها و معابر، جلوگیری از مهاجرت به نقاط دیگر؛ تاثیر مستقیم بر کاهش اجاره ی منازل؛ افزایش جمعیت و به تبع آن ایجاد اشتغال برای ساکنین شهر و جذب نیرو برای خدمات شهری وکاهش قیمت مسکن و تعدیل اجاره بهای مسکن و...میباشد. این گونه طرح ها معایبی نیز دارد که عمده ترین آن گذر از بوروکراسی اداری و هدر رفت زمان و گذر عمر مفید یک نسل برای خانه دار شدن وبار اقتصادی نامعقولی در سبد اقتصادی یک خانوار میباشد به گونه ای که به درازا کشیدن انجام این طرح - مسکن بسیجیان دهدشت که ۳۰ سال به طول کشیده- عمر مفید یک جامعه ی جوان را به بیهودگی هدر میدهد.
طرح تفصیلی یا فصل فصل کردن یک محیط جغرافیای شهری بعد از طرح هادی که متولی آن بنیاد مسکن ا.اسلامی است و در روستاها انجام میگیرد؛ یکی از بهترین طرح هایی است که در صورت اجرای درست و به موقع، می تواند به رشد جغرافیایی و ایجاد اشتغال و تعدیل هزینه های اجاره و خرید مسکن کمک شایانی بنماید.
این پروسه که ابتدای آن در اداره ی راه و شهرسازی آغازمیشود و در فرمانداری و استانداری و نهایتا به وزارت راه و شهر سازی ختم میشود ، خواه یا ناخواه هر از چندی انجام میشود و در این رهگذر، جلسات متعددی فی مابین نهادهای متولی و کارشناسان و در صورت وجود معارض؛ معارضان و کمیته های فنی و نقشه برداران وخیل کثیری از اشخاص حقیقی و حقوقی را درگیر خود می نماید، نمی تواند حاصل کاری فردی و تلاش و کوشش یک شخص و در نهایت نتیجه گیری یک فرد باشد کما اینکه در این روزها برخی سایت های خبری انجام این مهم را به حاج عدل هاشمی پور نسبت میدهند و از کنار زحمات و مرارت ها و سختی هایی که بسیاری از اشخاص متحمل شده اند به راحتی عبور می کنند و زحمات و هزینه کردهای آن افراد را هیچ انگاشته و تنها حاج هاشمی پور را قهرمان این موضوع قلمداد می کنند که این امر هم در شرع و هم در عرف باعث بدهکاری این افراد و حتی شخص حاج عدل میشوند زیرا حق الناس را زیر پا گذاشته و درجهت برخی منافع سیاسی و بهره برداری جناحی ؛ چشم حقیقت بر تلاش افراد دیگر بسته و به سرانجام رساندن این طرح را به حاج هاشمی پور منتسب می کنند. ما نیز در اینجا ضمن تشکر از زحمات تک تک افرادی که از آغاز بیان این پروژه تاکنون کمترین تلاشی برای پیشبرد این هدف انجام داده اند حتی یک نامه نگاری یا یک امضاء یا یک تلفن زده باشند، از زحمات نمایندگان ادوار و فعلی و همه ی مدیران حاضر و اسبق در ادارات راه و شهرسازی و وزارت کشور و بنیاد مسکن و جامعه ی مهندسین و مشاوران و نقشه برداران و در نهایت از حاج عدل هاشمی پور به نوبه ی خود تشکر می کنیم و شبهاتی را که در این زمینه در ذهن داریم را به اختصار بیان میکنیم:
۱-چگونه حاج عدل بعد از ۴ سال وکالت مردم در بهارستان و گذشت ۲۷ ماه از دوره ی نمایندگی اش به فکر نقشه ی جامع شهر دهدشت افتادند و با چه مستنداتی قول مساعد برای انجام این مهم را از وزیر راه و شهر سازی گرفتند؟ آنچه اتفاق افتاده است آقای هاشمی پور برای دیدار با دوست و همکار قدیمی خود در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ع که به وزارت رسیده بودند ، جهت عرض شادباش و تبریک راهی وزارت راه و شهر سازی می شود که در این میان سخنانی رد و بدل میشود که بعدا دوستان رسانه ای سردار آن دیدار را رسانه ای می کنند و البته با تشکیکی که داشته انددر گزارش خودشان می آورند: -بنا بر اخبار موثق- که یعنی منبع خبرِ خود را بیان نمی کنند و بعد ها شخص سردار را مجبور می کنند تا بیانیه ی شکرانه ای بنویسد در حالی که شبهات بسیاری وجود دارد که چگونه هاشمی پور که ۴ سال نماینده ی مردم بوده این طرح را پیگیری نکردند در حالی که از طرف اداره ی راه و شهر سازی شهرستان و اداره ی کل در استان و کمیته ی فنی و انطباق و هم در استانداری و طرح تقسیمات کشوری و سایر سطوح از ذیل تا صدر در حال پیگیری بوده است و اینک بعد از ۱۵ ماه که از نمایندگی سردار می گذرد چگونه سردار برای پیگیری این طرح آستین بالا میزند که در ادامه به آن می پردازیم.
۲-چرا از میان این همه طرح عقب افتاده و پروژه ی بر زمین مانده، این طرح برای حاج عدل مهم بوده است؟ دراینکه بین حاج عدل و آقای وزیر دوستی دیرینه ای وجود دارد و در قرارگاه خاتم الانبیاء ع همکار و رئیس و مرئوس بوده اند را همگان اطلاع دارند و اینکه حاج عدل در دوره ی قبل نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده اند و آگاهی حاج عدل از مشکلات موجود در کهگیلویه خصوصا در حوزه ی راهها ؛ از همه بیشتر میباشد به گونه ای که بارها حاج عدل در سخنرانی ها و برنامه های تبلیغاتی اش از مشکلات کهگیلویه در حوزه ی راه ها سخن گفته اند و حتی اعتقاد داشتند تا راه های کهگیلویه ساماندهی نشوند کهگیلویه از بن بست خارج نمیشود تا جائی که در دوره ی ۴ ساله ی نمایندگی اش راه های ارتباطی پاتاوه به لنده و قیام و لیکک... راه لیکک به جایزان برای ارتباط سریع بهمئی به خوزستان.. راه ارتباطی دمه عباس به پاتاوه جهت تسریع در ارتباط دیشموک با مرکز استان و ده ها راه روستایی و بین شهری دیگر را در این مجال مهم مطالبه نکردند و تنها به طرح جامع و تعاونی مسکن بسیجیان پرداخته اند؟ پس چرا از وزیر راه و شهر سازی تقاضایی برای نگاه تخصصی و بیشتر وزیر به حوزه ی راه استفاده نکرده و از ایشان جهت تخصیص اعتبار و بودجه ی بیشتر برای طرح هایی که خود حاج عدل بانی آنان بوده و هم طرح و هم کلنگ زنی آنان را شخصا انجام داده حرفی به میان نیاورده اند و اگر سخنی گفته اند چرا سخنانش با وزیر را در حوزه راه ها- اگر سخنی بوده- با مردم و رسانه ها در میان نگذاشته اند ولی سخن طرح بازنگری نقشه ی جامع را رسانه ای می کنند؟؟ در اینجا مخاطب با خود می اندیشدکه این همه راه که سالانه این همه هزینه و بودجه را در خود می بلعندوبه سامان نرسیده اند و این همه انسانی که قربانی میشوند چگونه برای حاج عدل مهم نبوده ولی تعاونی مسکن بسیجیان مهم بوده یا پشت پرده ی این ماجرا محافظه کاری یا ملاحظه کاری یا سیاستی خاص نهفته است که علاوه بر رسانه های همسو؛ شخص حاج عدل برای اولین بار ؛ بله برای اولین بار ؛ به انتشار مطلبی می پردازد که هم نوعی اطلاع رسانی بود و هم نوعی یادآوری.. یادآوری این مطلب که یعنی حاج عدل هم در میدان سیاست حضور دارد.
حال با بیان تمام تفاسیر ؛ وقتی نقش نماینده تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن قوانین میباشد، گاهی جهت تسهیل در انجام امورات مصوب؛ نماینده نظارتی میدانی هم از خود نشان میدهد اما سوال دیگر اینکه چرا حاج عدل در دوره ی نمایندگی خود به این مهم رسیدگی نکردند و اینک همچون نماینده ی سایه دست به این اقدام میزند و اگر در راه خدا بوده چرا این هم پروپاگاندای رسانه ای راه انداخته و با انتشار آن در سطح وسیع قانع نشده و خودش نیز بیانیه و شکرانه صادر می کند؟ آیا پشت پرده خبری هست؟ آیا عقلانیت این است که هاشمی پور زحمات دیگران را به نام خویش مصادره به مطلوب کند و کار را با نام خود به پایان ببرد؟
آیا با گرفتن این مجوز قضیه تمام شده یا آغاز میشود؟ چرا آقای هاشمی پور از بحث اعتبارات و بودجه ای که باید برای ساختن این پروژه ی مهم تخصیص یابد سخنی به میان نیاورده اند؟ با کدام پول و اعتبار قرار است این طرح به نتیجه برسد؟ کما اینکه در سابق شاهد بوده ایم هاشمی پور طرح هایی را مطرح و کلنگ زنی کرده اند که در ادامه با تخصیص اعتبار مواجه بوده اند، فلذا افکار عمومی باید در جریان باشند که گرفتن یک قول شفاهی هیچ پیشرفتی محسوب نمشود بلکه انجام این مهم به اعتبارات کلان و تخصیص بودجه و ردیف اعتباراتی نیاز دارد که ظاهرا در ذهن حاج عدل از قلم افتاده اند.
در جایی دگر حاج عدل حرف از انجام پروژه ی کمربندی سوم میزنند که از هاشمی پور که مدرک مهندسی دارند و در کارهای عمرانی و ساخت وساز تجارب بالایی دارند انتظار بیشتری میرود چرا که وقتی کمربندی ایجاد میشود یعنی دیگر بعد از کمربندی نباید ساخت و سازی باشد حال آنکه جانمایی شهرک بسیجیان بعداز کمربندی تعریف شده است و در آینده این شهرک در بحث زیر ساخت ها و امکانات و امنیت دچار مصائب و مشکلاتی خواهد شد زیرا تصور کنید حجم زیادی از عبور و مرور جاده ی اصفهان به چرام و گچساران و گناوه - در صورت راه اندازی تونل دیل - از این کمربندی اتفاق می افتد که شهرک بسیجیان را اقماری و حاشیه ای و حتی زاغه نشین خواهد کرد ، حال آنکه خود کمربندی هم معارضاتی دارد و ساخت یک شهرک بعد از کمربندی شکل نامتقارن و غیر هندسی به شهر میدهد که لازم بود هاشمی پور به این مسائل دقت بیشتری می کردند.
درپایان ضمن تشکیک در امری که مطرح و بیان شده، از آقای هاشمی پور خواهانیم جهت تنویر افکار عمومی و روشنگری بیشتر، مدارک و اسنادی که به وزیر تحویل داده اند و متقابلا دستور یا پاراف وزیر را در رسانه ها منتشر نمایند تا برخی شبهات مطروحه به یقین مبدل گردد.
۳-حاج عدل چه مستنداتی داشته که به وزیر ارائه بدهد و طبق کدام سند به جز قول شفاهی وزیر موفق به دریافت این مجوز شده است.مگر نه اینکه حاج عدل برای پیگیری این پروژه که بنابر برخی آمار ۳۰ سال راکد مانده است ؛ باید پرونده و مستنداتی به همراه داشته باشد تا با استناد به آن مدارک که در طول ۳۰ سال جمع آوری شده اند و یقینا با شکایات و در خواست ها و صورتجلسات و فرم ها و نقشه ها و نظرات و... یقینا پرونده ای چند صد صفحه ای بوده و بسیار حجیم می نماید و از همه مهم تر در اختیار بایگانی اداره ی کل راه و شهرسازی استان و کمیته ی فنی این اداره میباشد؛حتی اگر کپی مدارک را متصور بشویم حتما سه یا چهار پوشه یا زونکن مدارک بوده که اولا این مدارک را چه کسی و به چه عنوانی به حاج عدل سپرده است و دوم اینکه آقای وزیر در چه تایم و زمانی این همه مدارک را یا شخصا مطالعه کرده یا به زیر دستانش برای مطالعه و ارائه ی نظر سپرده است؛ در حالی که آقای قاسمی کمتر از ده روز است که به وزارت رسیده اند پس فرصت مطالعه ی این پرونده ی حجیم را نداشته و اگر هاشمی پور از ایشان درخواست کرده اند پست و مقام هاشمی پور چه پست سازمانی بوده که این مدارک و اطلاعات را در اختیار داشته باشد؟ در خوشبینانه ترین حالت که به این موضوع بنگریم یقینا سوالات بیشتری در ذهن ما تداعی میشود.
اینک با تمام اتفاقات، لازم و شایسته است که تمامی افرادی که در انجام امورات و پروژه ای کهگیلویه دستی داشته اند مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرند فلذا حسب رسالتم، 
از تمام کسانی که در این کار خیر و جلو بردن هر پروژه ای در کهگیلویه و هرگونه تلاشی در جهت اعتلای کهگیلویه حضوری داشته و زحمتی کشیده و قدمی برداشته اند،صمیمانه تشکر می کنیم و از منان متعال خواهان صحت و عزت ایشان خواهیم بود.
یعقوب درویشیان



تاریخ انتشار : 25 شهریور 1400 01:32



» اخبار مرتبط:

  • ابلاغ اجرای ۱۰ اقدام راهبردی وزارت راه‌ با دستور وزیر راه و شهرسازی
  • حاج عدل و تصمیم بزرگ!! مصلحت یا راهبرد؟؟
  • نامه های بزرگواری تیر خلاص به عدل هاشمی پور
  • گفتگوی چالشی با عدل هاشمی پور در حاشیه نمایشگاه کتاب ؛ باتوجه به ناکامی درت ...
  • کلنگ زنی فاز دوم کمربندی گچساران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler