مشروح اخبار


» هفته وحدت،تجلِّی وفاق و اتّحادِ فِرَق و مذاهب اسلامی



با تقدیم صلوات بیکران به روان مقدَّس پیامبر مهر و رحمت،حضرت محمَّد"ص"
و اهداءِ مراتبِ سلام های عیدانه به آستان شما خوبان.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


باسمه الحقِّ المُبینِ.

"به نامِ حقّ که وحدت آفرین است".
-هفته وحدت،تجلِّی وفاق و اتّحادِ فِرَق و مذاهب اسلامی-
با تقدیم صلوات بیکران به روان مقدَّس پیامبر مهر و رحمت،حضرت محمَّد"ص"
و اهداءِ مراتبِ سلام های عیدانه به آستان شما خوبان.
در مطلعِ سخن،میلاد این خواجه دو عالم و هفته وحدت اسلامی را،۱۲ ربیع الاول به روایت اهلِ سنّت و ۱۷ ربیع الاول به اعتقاد امامیه که ابتکار امام راحل"ره" است،به شما سالکانِ پیامبر رحمت"ص" در جغرافیای جهان اسلام تهنیت می گوییم و شادباش.
حضرت محمَّد،زبده و خلاصه تمام پیامبران بوده و به تعبیر حدیث قدسی، وجود مبارکشان،بهانه آفرینش آسمان ها و زمین شده است."لَولاکَ لَما خَلَقتُ الاَفلاکَ".
به تعبیر آن عارفِ شاعرِ برجسته:
/با محمَّد بود عشقِ پاک،جفت/بهرِ عشق،او را خدا،لَولاک،گفت/منتها در عشق،چون او بود فرد،/پس مَر او را زِ انبیا، تخصیص کرد/گر نبودی بهرِ عشقِ پاک را،/کَی وجودی دادَمی افلاک را/
سعدی،افصح المتکلمین نیز کمال ها و خصال آن خواجه بی نظیر را در اوج زیبایی می داند که:/بَلَغَ العُلی بکمالهِ/کَشَفَ الدُّجی بِجمالهِ/حَسُنَت جمیعُ خِصالهِ/ صَلُّوا علیهِ وَ آلهِ/
این سفیر الهی،هماره وحدت و وفاق را با الهام گیری از وحی سرمدی،کلید گشایش مشاکلِ جامعه بشری می دانسته و نفسِ وجودشان،حلقه اتفاق و اتحاد جوامع اسلامی بوده است.
سخنی متقن و نغز از مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطاء که اتفاقاََ از مشهورات و مقبولات نیز تلقی می شود ناظر به اهمیت همین مقوله وحدت جامعه دینی ست که فرموده بود:"بُنِیَ الاسلامُ علی کَلمتینِ:کلمه التوحیدِ و توحیدُ الکلمه.
بدین معنا که اسلام بر دو اصل و دو فکر بنا شده است:یکی اعتقاد به توحید و دیگری وحدت و یکپارچگی جامعه اسلامی.
مبرهَن است اگر مسلمانی یکپارچگی و وحدت جامعه اسلامی را تمکین نکند و بدان پایبند نباشد،اصل توحید را نیز نقض کرده است.
امروز،تنازعات و کشمکش هایِ فِرَق و مذاهب اسلامی،مقدرات و اصول بنیادین دین را به مخاطره انداخته است.
 البته برافراشتن بیرق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب هرگز به معنایِ عدول از مواضع و اصول عقاید نیست بلکه شرایط جهان اسلام اقتضاء می کند که اهل اسلام،حولِ اصول مشترک خویش بیندیشند و از متفرعات ثانویه چشم پوشی کنند تا به کیان و هدف غایی اسلام،خدشه و صدمه ای وارد نشود.
ظهور پدیده کریه و خبیث گروهک های سفّاکی نظیرِ داعش و دیگر تروریست های اجاره ای،معلولِ تفرُّق و تشتُّت در جهان اسلام است که این چنین تحت الحمایه نظام سلطه،سیمای رحمانی شریعت اسلام را در مجامعِ جهانی،مخدوش و ملکوک کرده و اینچنین هدم و قتلِ مردم را در فلسطین،عراق،سوریه، لبنان،یمن و افغانستان، موجب شده اند.
علی ایِّ حالِِ به تعبیر قرآن در آیه ۴۶ سوره انفال:"لا تَنازَعُوا فَتَفشَلُوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم"، مسلمانان نباید با یکدیگر نزاع کنند و گرنه سست می شوند و هیمنه و شکوه شان نابود می شود. به گواهی تاریخ، عالمان شیعه نظیر:سیدِ قطب،سید جمال اسدآبادی،اقبال لاهوری،آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی "ره"،مبتکرِ ایده وحدت اسلامی،علّامه طباطبایی، استاد شهید مطهری و حضرت آیت الله خامنه ای زعیمِ حکیم جهان اسلام و دهها عالم شیعی دیگر، ایدئولوژ و تئوریسینِ این وفاق و همدلی مسلمانان بوده و وحدت و یکپارچگیِ مذاهب و نحله های اسلام را تنها راهِ رهایی از چنگالِ اجانب سلطه گر،دانسته و می دانند..
اهل ادب و عرفان نیز گفته اند:/جان گرگان و سگان از هم جداست/متَّحد،جان هایِ شیرانِ خداست/حالِ حیوانی ندارد اتحاد/تو مجو این اتحاد از روحِ باد/تفرقه در روحِ حیوانی بُوَد/نفسِ واحد،روح انسانی بُوَد/
و به قول اقبال لاهوری یکی از منادیانِ وحدت اسلامی:
/از حجاز و شام و ایرانیم ما/شبنمِ یک صبحِ خندانیم ما/اهل حق را حجَّت و دعوی یکی ست/خیمه های ما جدا،دل ها یکی ست/.
بنا بر این، عشق، نوعدوستی،همدلی و همزبانی،گفتگوی مهرورزانه و مستدلّ و پرهیز از عناد و لجاج،باعثِ هم افزایی، وفاق و اتحاد می شود و موازنه قدرت را به سود مسلمانان در مواجهه با اجانبِ متجاوز،سنگین و سنگین تر می کند.
به تعبیر ملّای رومی:
/ای بسا هندو و ترک، همزبان/ای بسا دو ترک،چون بیگانگان/پس زبانِ همدلی خود دیگر است/همدلی از همزبانی خوشتر است.
قصه های حماسی فردوسی در شاهنامه از جمله، رویاروییِ کاوه آهنگر با ضحَّاک و مبارزات ایرانیان در مقابله با تورانیان نیز حاکی از وحدت و وفاق ملِّی ست‌:/زِ دانا تو نشنیدی این داستان/که برگوید از گفته باستان/که گر دو برادر نَهد پشت پشت/تنِ کوه را باد مانَد به مشت/به لشکر توان کرد این کارزار/به تنها نمی خیزد از یک سوار/.
اوجِ تجلِّیِ این وحدت اسلامی در محور مقاومت، دفاع مقدس میهن اسلامی و دیگر کشورهای مسلمان در مواجهه با متجاوزان با وجود تنوّعِ مذاهب و معتقدات به وضوح دیده می شود.
جانِ کلام این که راه تفوُّقِ بر سیاست های شیطانی معاندان،استفاده از راهکار استراتژیکِ وحدت اسلامی و اجتناب از واگرایی،نفار و نفاق است و بس.
جستارِ پیشِ روی تان را با شاه بیتی از حافظ راز شیراز که ناظر به همین وحدت است و اتفاقِ نظر،خاتمه می دهیم که:/حسنت به اتفاقِ ملاحت، جهان گرفت/آری به اتفاق،جهان می توان گرفت/.
با ارادت تمام و اخلاص مدام:سیاوش نریمان
۱۴۰۰/۷/۲۹



تاریخ انتشار : 30 مهر 1400 00:59



» اخبار مرتبط:

  • فرمانده سپاه گچساران هفته وحدت را تبریک گفت
  • پیام مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت ۱۳ آبان؛۱۳ آبا ...
  • جشن هفته وحدت در شهر سرفاریاب
  • اعلام‌جرم‌دادستان‌‌زاهدان علیه ایرانسل
  • دستگاه‌های فرهنگی پیام وحدت رهبر را به گوش ملل مسلمان برسانند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler