مشروح اخبار


» «ننه فاطمه»؛ متولد 1278/ راز عمر طولانی پیرترین زن جهان چیست؟



«فاطمه نوروزی کاریزی» بانوی ۱۲۲ ساله از اهالی شهرستان تربت‌جام که از او به عنوان کهنسال ترین فرد جهان یاد می شود، هنوز هم به قناعت، خویشتن‌داری، مردم‌داری، مهمان‌نوازی و از همه مهم‌تر به احیاء به‌موقع فرایض الهی پایبند است.

به گزارش راک نیوز؛3 روز پیش خبر سکونت کهنسال ترین فرد جهان در شهرستان تربت جام منتشر شد. 

تصویری که توسط گروه سیار واکسیناسیون در شهرستان تربت جام گرفته شد و ظاهرا بدون اجازه از صاحب عکس، به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.
«فاطمه نوروزی کاریزی» که بر اساس شناسنامه رسمی سازمان ثبت‌احوال جمهوری اسلامی ایران متولد اول مهر ۱۲۷۸ است، از انتشار تصویرش در فضای مجازی بدون اجازه به‌شدت گلایه دارد و به خبرنگار فارس می گوید: هنوز غیر محارمم کسی حتی یک تار مویِ من را ندیده است.
اما او، راز طول عمرش احیاء فرایض الهی، قناعت و مردم‌داری می داند و می افزاید: عمر انسان دست خداست، فقط دعا کنید خدا ایمان آخرت به من عطا کند.
وی با وجود آن که به دلیل کهولت سن مشکل شنوایی دارد، اما اهتمام ویژه ای به انجام به موقع فرایض الهی دارد و می گوید: دعا کنید خوار نشوم. هر موقع نتوانم فرایض دینی‌ام را به‌جا آورم، به اعتقادم خوار شده ام. از کودکی به انجام به‌موقع نمازهای یومیه پایبند بودم و هم‌اکنون با کمک تنها پسر، نوه و نبیره‌ها نمازم را اقامه می‌کنم.
این بانوی کهن‌سال تربت‌جامی با اشاره به اینکه در ۲۵ سالگی ازدواج کرده و حاصل فصل مشترک با شوهر نخستش دو دختر است، ادامه داد: متأسفانه شوهرم در سال ۱۳۲۹ فوت کرد و با مرد دیگری ازدواج کردم که او هم در قید حیات نیست. در حال حاضر نیز با فرزندی که حاصل ازدواج با شوهر دومم بوده زندگی می کنم و مرگ دو دخترم را به خاطر ندارم.
«عبدالواحد هراتی» ۶۹ ساله فرزند این بانوی کهن‌سال که تنها منبع درآمدش کارگری و مستمری اندک سازمان تأمین اجتماعی است نیز می گوید: بخشی از درآمدم برای دوا و درمان همسرم که چند سالی است تومور مغزی عمل کرده و همچنین مادرم که از بیماری قلبی، فشارخون، چربی و ضعف شنوایی و بینایی‌ رنج می‌برد، هزینه‌ می‌شود.
وی با بیان اینکه مادرم در میان همسایگان به «ننه فاطمه» مشهور بوده و زنی مؤمن و گشاده‌رو است، می افزاید: مادرم از زمان فوت پدرم با ما زندگی می‌کند. نماز و مناجات مادرم هیچ‌وقت ترک نشده و باوجود کهولت سن اصرار بر به‌جا آوردن به موقع عبادت دارد.
نوه ۳۲ ساله این بانو نیز می گوید: یکی از خصلت‌های همیشگی ننه فاطمه، مهمان‌نوازی است. هر موقع اقوام و نزدیکان به دیدن ایشان می‌آیند، به داشتن ایمان و خواندن نماز اول وقت، روزه و عبادت سفارش می‌کند.
وی، راز طولانی شدن عمر ننه فاطمه را مردم‌داری و خویشتن‌داری می داند و می افزاید: حضور ایشان در زندگی تک‌تک نوه‌ها و نبیره‌ها مایه برکت است و به آن افتخار می‌کنیم.
گفتنی است کربلایی «مشتاق مشتاقی» متوفی ۲۸ فروردین ماه ۱۳۷۴ با ۱۸۵ سال سن نیز ساکن روستای سمرغاوه تربت‌جام بوده و بدین ترتیب، این شهرستان رکورد کهن‌سال ترین مرد و زن  را به خود اختصاص داده است.



تاریخ انتشار : 10 آذر 1400 22:09



» اخبار مرتبط:

  • ازدواج عجیب با مادرزن + عکس عروس و داماد
  • واکنش فرماندار کهگیلویه به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی از بانوی دیشموکی«مخ ...
  • قرائتی: با ازدواج دانشجویی مخالفم
  • بازداشت زن جوان با پوشش زننده در نیمه شب
  • گفتگوی اختصاصی با نوجوان 13ساله/کوچک ترین پدر ایرانی!+عکس
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler