مشروح اخبار


» بالاخره پرسپولیس و استقلال بورسی می شوند



رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکشنبه در سازمان بورس ثبت می‌شود، گفت: به زودی ۱۰ درصد از سهام هر یک از این باشگاه‌ها در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شوند.

به گزارش راک نیوز ورزشی ؛ حسین قربان‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین خبرها از واگذاری دو باشگاه فوتبالی استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها گفت: صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که در مجامع عمومی آنها تصویب شده و به تأیید حسابرس رسیده است، قرار است روز یکشنبه اول اسفند این دو شرکت نزد سازمان بورس ثبت شوند، البته ثبت شرکت‌ها نزد سازمان بورس به راحتی صورت نمی‌گیرد و این حاصل جلسات مختلفی است که برگزار شده و قرار است طلسم 24 ساله واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شکسته شود.

وی این را هم گفت: بلافاصله بعد از ثبت دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس، از طریق نامه‌ای به فرابورس معرفی می‌شود که در کمیته درج نماد در فرابورس باید بررسی شود و نماد معاملاتی این دو شرکت در بازار پایه فرابورس ایران درج خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت:‌ همزمان با این اقدامات طرح توجیهی افزایش سرمایه دو شرکت سرخابی‌ها از محل صرف سهام اجرا خواهد شد که در مجمع عمومی فوق‌العاده دو باشگاه باید به تصویب برسد و پس از آن مردم می‌توانند در قالب مشارکت در افزایش سرمایه دو باشگاه ، سهامدار سرخابی‌ها شوند.

وی گفت: هر باشگاه قرار است حدود 10 درصد از سهام خود را در قالب صرف سهام به منظور افزایش سرمایه به مردم ارائه کند که این 10 درصد صرف سهام معادل 50 درصد سرمایه ثبتی دو باشگاه خواهد بود، زیرا سرمایه ثبتی باشگاه استقلال 719 میلیارد تومان و سرمایه ثبتی پرسپولیس 701 میلیارد تومان است که 50 درصد این سرمایه حدود 350 میلیارد تومان است که در قالب صرف سهام به مردم ارائه می‌شود.

وی گفت: البته این رقم مربوط به سرمایه ثبت شده در اساسنامه این دو شرکت است که بعد از آن مردم از طریق مشارکت در صرف سهام می‌توانند سهامدار دو باشگاه شوند.

قربان‌زاده در مورد نکته‌ای که آقای ابوترابی فرد در نمازجمعه تهران مبنی بر واگذاری سهام باشگاهها به مردم و هواداران اعلام کرد، گفت: دغدغه امام جمعه موقت تهران مهم است و سرنوشت این باشگاه‌ها نباید به هر کسی سپرده شود یا به افراد خاصی نباید سپرده شود، بلکه هدف این است چشم‌انداز بهتری در انتظار دو باشگاه باشد و کارآیی ورزشی دو باشگاه دارای اهمیت است، زیرا دو باشگاه هر کدام هواداران چند ده میلیون نفری دارند.بنابراین باید ملاحظه اهلیت در انتقال سهام مدنظر باشد.

وی در مورد اینکه هر کس چه میزان سهام سرخابی‌ها را می‌تواند خریداری کند، گفت: البته محدودیت وجود دارد و فرابورس ایران این محدودیت را تعیین خواهد کرد، اما همه کسانی که در قالب مشارکت در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام شرکت کنند، می‌توانند صاحب بخشی از سهام این دو باشگاه شوند و مشارکت تعداد افراد حقیقی و حقوقی تعیین می‌کند که به هر کس چه میزان از سهام برسد، به هر حال عرضه سهام به روش ثبت سفارش خرید یا بوک‌بیلدینگ خواهد بود که به همه مشارکت‌کنندگان سهام خواهد رسید.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: مطابق دغدغه آقای ابوترابی‌فرد بخشی از سهام دو باشگاه سرخابی‌ها به هواداران اختصاص می‌یابد، پیشنهاد ما این است که فعلا در مرحله اول 5 درصد از سهام به هواداران اختصاص یابد و یک بخشی از سهام به میزان 5 درصد هم برای بازیکنان، پیشکسوتان و دست‌اندرکاران باشگاه در گذشته و حال اختصاص پیدا کند، یعنی فعلاً 20 درصد از سهام واگذار می‌شود و ترکیب سهامداری دو باشگاه طی ماه‌های آینده تا اواسط سال 1401 مشخص می‌شود و مدل مطلوب سهامداری و حاکمیت شرکتی و انضباط مالی در این دو شرکت برقرار خواهد شد.

قربان‌زاده گفت: امیدواریم روز یکشنبه اول اسفند دو شرکت استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس ثبت شوند و مشکلی که از سه ماه قبل در ستاد هماهنگی اجرایی برای آماده‌سازی سرخابی‌ها در سازمان بورس تشکیل شده و نمایندگان سازمان بورس، فرابورس،‌دو باشگاه سرخابی، وزارت ورزش و مشاوران سرمایه‌گذاری حضور داشته‌اند، به نتیجه برسد و صورت‌های مالی نزد سازمان بورس ثبت شوند.

وی گفت: صورت‌های مالی دو باشگاه شفاف است که بعد از تصویب در سامانه اطلاعات ناشران کدال ثبت می‌شود.

قربان‌زاده در مورد اینکه آیا بدهی مالیاتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص شده است، گفت: در صورت‌های مالی دو باشگاه همه موارد آورده شده و حتی بندهای حسابرسی هم ذکر شده که بعد از تصویب صورت‌های مالی در کدال افشا می‌شود و امیدواریم درج نماد این دو باشگاه در فرابورس به زودی انجام شود و تا 15 اسفند ماه سال جاری سهام این دو باشگاه به مردم واگذار شود.



تاریخ انتشار : 1 اسفند 1400 10:07



» اخبار مرتبط:

  • حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه در روزهای آینده ادامه دارد
  • امکان فروش سهام عدالت
  • رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: مردم در فروش سهام عدالت عجله نکنند
  • زمان واریزی سود سهام عدالت مشخص شد
  • جزئیات خرید و فروش سهام عدالت در بازار سهام
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام