مشروح اخبار


» آینده روستاها چه خواهد شد سید چمران موسوی، پژوهشگر



یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشور‌ها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت‌های شغلی است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشور‌های در حال توسعه بوده است.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


آینده روستاها چه خواهد شد

سید چمران موسوی، پژوهشگر 
شناخت دقیق مسایل مربوط به روستاها ازاهمیت زیادی برخوردار است، زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد.
یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشور‌ها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت‌های شغلی است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشور‌های در حال توسعه بوده است.
تغییرات تکنولوژی،سیاست های منطقه ای و ملی و چالش های محیطی همه می تواند بر آینده روستاها تاثیرگذار بوده و روستاهادستخوش تغییراتی اساسی خواهند شد.
نقش و جايگاه روستاهادرفرايندهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي وسياسي در مقياس محلي، منطقه اي و ملي وپيامدهاي توسعه نيافتگي مناطق روستايي چون فقر گسترده، افزايش فاصله طبقاتي، بيکاري، مهاجرت و. . . موجب توجه به توسعه روستايي شده است.
 حال سوال این است چه سرنوشتی در انتظار روستا خواهد بود؟ آیا روستاها صرفا به شهرهای کوچک مبدل خواهند شد ، آیا هویت فرهنگی و ساختاری روستاها رو به اضمحلال خواهد رفت و آیا در اینده روستاها،شهرک های کوچک خواهند بود یا خیر؟
دولت ها همواره با نگاه فقرزدایی و توانمندسازی به دنبال توسعه روستاها بوده اند و هر کدام در امارهای مدعی توسعه روستا شده اند حال سوال این است چرا روستاگزینی کمتر شده و چرا از هویت و فرهنگ روستایی کمتر صحبت به میان می شود، براستی اکنون چند روستا وجود دارد؟ جمعیت روستاها چقدر ، چند روستا محروم و برخوردار وجود دارد
یکی از چالش های عمده سیاست های مقطعی برای روستاها، نگاه ترحم آمیز به روستا و روستایی بوده است هنوز هم سیاست واضح و روشنی برای روستاها مشخص نشده است و معلوم نیست قرار است در ده سال آینده چه روستاهای داشته باشیم
متاسفانه همواره برنامه های توسعه ای،احساسی و بدون پشتوانه علمی بوده و کمتر شاهد تبیین فراخوان و دعوت از کنشگران برای تبیین سیاست های توسعه ای بودیم،برنامه ریزانی که فقط از مردم در اجرا دعوت میکنند و همواره بدنبال معرفی ظرفیت ها و قوت برنامه ها بودند تا نگاه اسیب شناسانه. 
 پژوهشگران حوزه مسکن معتقدند،تمرکز برای ایجاد مسکن در حاشیه شهرها و کلانشهرها تاثیر مستقیم بر روی مهاجرت روستائیان به شهرها گذاشت و یکبار دیگر شوک بزرگی به جمعیت شهری وارد کرد و روستاها را که نقش «مولد» در اقتصاد کشور داشتند، در مقیاس وسیعی، از «جمعیت مولد» تخلیه کرد.
روند تخریب و تخلیه‌ی روستاها به دلیل مشکلات محیط زیست و امکانات رفاهی، شدت بیشتری یافته است. ساکنان روستاها به حاشیه‌نشینان شهرها تبدیل می‌شوند.
 لازمه توسعه روستایی در قرن جدید،شفافیت اطلاعاتی و تدوین برنامه با مردم،برای مردم و توسط مردم است و نکته مهم تدوین سیاست بلند مدت روستایی متناسب با وضع موجود هر روستا در هر موقعیت جغرافیایی است.
براساس فرا تحلیل انجام شده از پژوهش های توسعه روستایی، مهم ترين پیشران های کليدي به ترتيب اهميت عبارتند از؛ مشارکت، سرمايه گذاري و کارآفريني، تربيت نيروي انساني متخصص، منابع طبيعي، درآمدزايي، طرح هادي روستايي، مالکيت منابع، تکنولوژي، خدمات و گردشگري است.

بر این اساس، پنج عامل اول در توسعه روستايي از اهميت زيادي در راستای توسعه روستایی برخودار مي باشند، و ضرورت دارد بر پایه این پیشران ها به برنامه ریزی جهت توسعه پایدار روستایی اقدام نمود.



تاریخ انتشار : 23 اسفند 1400 02:16



» اخبار مرتبط:

  • آینده روستاها چه خواهد شد سید چمران موسوی، پژوهشگر
  • در سفر استاندار و معاون رئیس جمهور به چرام مطرح شد اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریا ...
  • مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد: عملیات اجرایی فاضلاب روست ...
  • پیام تبریک بخشدار مرکزی کهگیلویه به مناسبت روز روستا
  • اختصاص دو هزار و 500 میلیاردر ریال اعتبار به مناطق محروم روستایی کشور
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler