مشروح اخبار


» در بی‌صفت‌ترین دوران سیاسی قدم می‌زنیم



رضا امیرخانی در نشست «آیین جوانمردی در آینه داستان ایرانی» گفت:اگر امروز به جامعه سیاست‌زده ما نگاه شود، می‌بینیم که ما در بی‌صفت‌ترین دوران سیاسی قدم می‌زنیم.

 

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشستی که عصر چهارشنبه 20 دی‌ماه در بنیاد ادبیات داستانی با عنوان «آیین جوانمردی در آیین داستان» برگزار شد، محمدعلی علومی، سیدعلی میرفتاح و رضا امیرخانی به بررسی مفهوم جوانمردی در فرهنگ ایران و جهان پرداختند.

 

در این نشست، رضا امیرخانی درباره ریشه آیین جوانمردی در فرهنگ‌های مختلف از جمله ایران و اسلام گفت:آیا آیین جوانمردی فقط مفهومی‌ است که ریشه‌ی آن در «حلف‌الفضول» دیده می‌شود؟یا این‌که در فرهنگ‌های دیگر وجود دارد و ثبت شده است.

 

امیرخانی سپس ادامه داد: در تمدن غربی رگه‌هایی از مفهوم جوانمردی در شوالیه‌ها و در تمدن شرقی، در سامورایی‌ها دیده می‌شود و روی آن کار شده است و اتفاقا درباره‌ی این مفهوم، مکتوبات ما بسیار کم است، مانند «میترائیسم». حتی در برخی از کشور‌های هم‌نگاه و هم‌نظر ما، امروز تلاش‌های زیادی در حفظ آیین فتوت انجام می‌دهند؛ اما در کشور ما شاید به خاطر حضور «زورخانه» کمتر به مکتوب کردن آن پرداخته شده است.

 

این داستان‌نویس در ادامه با بیان این‌که آیین جوانمردی تعریف مشخصی ندارد و مانند صفت مسلمانی صفت بارزی را بیان نمی‌کند،اظهار کرد: در مفهوم جوانمردی صفات زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد خودش یک صفت کامل است. اگر به گستره فرهنگ‌هایی که آیین فتوت در آنها وجود داشته است، نگاه کنیم می‌بینیم که صفت‌هایی که برای جوانمردان ذکر شده و داستان‌های پیرامون آنها شنیدنی و پذیرفتنی است و انسان می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. ولی به طور کلی اگر بخواهیم صفت بارزی برای مفهوم جوانمردی پیدا کنیم به جایی نمی‌رسیم.

 

او در ادامه با بیان اینکه داشتن صفت یعنی قرار گرفتن در شمار جوانمردان به شرایط حال حاضر جامعه ایران و رویکرد آن به مفاهیم جوانمردی، گفت: اگر امروز به جامعه سیاست‌زده ما نگاه شود،می‌بینیم که ما در بی‌صفت‌ترین دوران سیاسی قدم می‌زنیم. مثلا وقتی به تقسیم‌بندی‌های اول انقلاب نگاه می‌کنیم می‌بینیم که گروه‌های چپ و راست هر کدام صفاتی دارند، اما امروز در میان ارباب سیاست هیچ صفت بارزی پیدا نمی‌شود و در این شرایط بی‌صفتی هر کس در جایی به دنبال پیدا ‌کردن صفت غالبی است. بنابراین امروز خطری که ما را تهدید می‌کند خنثی‌بودن نیست، بلکه بی‌صفتی است و امروز بازگشت ما به آیین جوانمردی، این پیش‌زمینه اجتماعی و بی‌صفت بودن را دارد.




تاریخ انتشار : 21 دی 1391 21:11



» اخبار مرتبط:

  • واکنش معاون وزیر آموزش و پرورش به ماجرای خودکشی دانش آموز شیرازی
  • داوران نخستین جشنواره ملی داستان کوتاه خلیج فارس معرفی شدند
  • رئیس دانشگاه پیام‌نور لیکک منصوب شد
  • محسن رضایی: اقتصادی وارونه داریم
  • آیین "خون بس" ثبت ملی نشد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler