مشروح اخبار


» سد تنگ سرخ، تنها نسخه مقابله با سیلاب و خشکسالی



مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمدسد تنگ سرخ را تنها راه کنترل کننده سیلاب های مخرب رودخانه بشار در فصل بارش برای تامین نیازها در فصل کم بارش، دانست  وعنوان  کرد:فراموش نکنیم، اگر سد تنگ سرخ احداث شده بود اکنون شاهد خسارت سیلاب های بشار در پایین دست و گل آلود بودن رودخانه بعد از گذشت یک هفته از بارش های کنونی و نیز نوبت بندی اب شرب شهر یاسوج، نبودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد یا بیان  اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیاردمترمکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی است، گفت: این حجم بارش اغلب در ۴ ماه سال اتفاق می افتد و در ۸ ماه دیگر که بیشترین مصرف آب شرب ، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا عدم وجود هر گونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.
آرش مصلح عنوان کرد: در راستای مهار منابع آبی استان همزمان با سفر پربرکت مقام معظم رهبری مدظله العالی به استان در سال ۱۳۷۳، مطالعه و اجرای سدهای مهم مخزنی آغاز گردید که نتیجه آن ساخت و بهره برداری از سدهای کوثر و شاه قاسم و نیز مطالعه سد تنگ سرخ و ... می باشد.
 وی افزود: سد تنگ سرخ  بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی ، ژئو تکنیک ، هیدرولوزی ، پدافند غیر عامل ، باستان شناسی ونیز زیست محیطی به منظور تامین اب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی گردید.
 مصلح با اشاره به اینکه این سد دارای مخزنی به حجم ۱۲۵ میلیون مترمکعب و تنظیم اب ۱۵۷ میلیون مترمکعب خواهد بود، تصریح کرد: بر اساس تخصیص ابلاغ شده توسط وزارت نیرو ازاین میزان،۲۰ میلیون مترمکعب برای شرب شهر یاسوج، روستاه ای اطراف، تیپ پیاده کوهستان ۴۸ فتح ، مراکز دانشگاهی و علمی اطراف شهر ، همچنین ۱۳/۳ میلیون مترمکعب جهت ۴ شهرک صنعتی ، کارخانه سیمان مارگون و صنایع کشاورزی و روستایی ، ۳۳میلیون مترمکعب برای تامین اب بیش از ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و نیز ۳۴/۴۵ میلیون مترمکعب درسال برای بهبود محیط زیست و افزایش دبی اب رودخانه بشار در فصول بهار و تابستان می‌باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این سد در سال ۱۳۹۰ در کمیته عالی فنی آب کشور با حضور اعضا فنی ، علمی و دانشگاهی و خبرگان سدسازی کشور مورد تایید و تصویب قرار گرفته و حجم ، ابعاد و مشخصات فنی آن براساس آورد رودخانه ، دبی سیلاب های مقطع رودخانه ، شرایط مخزن و.... طراحی گردیده است.
وی با اشاره به اینکه آورد رودخانه در این مقطع نزدیک به ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده که تنها ۱۵۷ میلیون مترمکعب آن توسط سد مهار و ذخیره سازی می گردد، اظهار کرد:علی رغم برخی اظهارنظرها در فضای مجازی، با توجه به برنامه ریزی منابع آب، این سد هیج گونه انتقال آبی برای هیچ اراضی کشاورزی در بالادست سد وجود نداشته و تخصیص ابلاغی آن دقیقا براساس توضیحات اشاره شده می باشد.
مصلح بیان کرد: سد ملاصدرا و درود زن در فاصله ای بسیار زیاد از سد تنگ سرخ و نیز در کد ارتفاعی دیگری قرار گرفته اند و بین این سدها و سد تنگ سرخ ارتفاعات و تاقدیس های آهکی واقع گردیده که هرگونه انتقال آب ، آن هم در تراز ارتفاعی دیگر را ناممکن می سازد.
 وی افزود: سد تنگ سرخ بصورت کامل شامل ساختگاه ، مخزن و تاسیسات وابسته آن در درون استان کهگیلیویه و بویراحمد قرار گرفته و اصولا در شرایط کنونی تنها سدی است که در ورودی استان جانمایی گردیده و تمام منافع آن متعلق به استان خواهد بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: در سال جاری نیز سامانه انتقال آب این سد به مرکز استان شامل خط انتقال و تونل از خروجی سد تا منطقه سروک یاسوج در استان و سطح کشور مصوب گردیده است.
وی افزود: بدیهی است فرایند طراحی و جانمایی سدها در حیطه کمیته های فنی و تخصصی بوده و برخلاف ادعای مطرح شده مبنی بر تغییر در ارتفاع سد توسط مقامات محلی و استانی، تاکنون هیچ تغییری در مولفه ها و ابعاد سد خارج از مصوبه های قانونی اوایل دهه ۹۰ انجام نگرفته و نقشه های اجرایی کنونی نیز دال بر این موضوع می باشد .
 مصلح بیان کرد: سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی و نیز ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و سایز مسولان ملی به این سد گویای اهمیت ان در تولید ، اقتصاد ، امنیت غذایی ، صنعتی و اجتماعی مرکز استان دارد که با تکمیل ان شاهد این تحول عظیم خواهیم بود.



تاریخ انتشار : 22 مرداد 1401 21:50



» اخبار مرتبط:

  • ۵ میلیون مترمکعب آب طی بارندگی‌های سامانه مونسونی در سد کوثر گچساران ذخیره ...
  • 83 درصد مخزن سد کوثر گچساران پر است
  • عملیات انحراف آب سد تنگ سرخ یاسوج بزودی وارد فاز اجرایی می‌شود
  • مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد: ۹۴درصد مخزن سد کوثر گ ...
  • بهره‌برداری و مطالعه بیش از 12 طرح بزرگ سدسازی در کهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler