مشروح اخبار


» سخنگوی اسبق دستگاه سیاست خارجی : توافق حتمی است



نظر من این است که ما باید در رابطه با برجام به یک توافق نهایی برسیم. حتماً نظرم این است که باید مسائلی مانند FATF زودتر به نتیجه‌ای برسد.

به گزارش راک نیوز وبه نققل از اعتماد؛ مهمانپرست گفت: معتقد است که شرایط ایران و شرایط کشور‌های غربی به ویژه اروپایی‌ها به شکلی است که هر دو به توافق نیاز دارند و برهمین اساس ما می‌توانیم منتظر احیای برجام باشیم.

به گزارش فراز، رامین مهمانپرست، دیپلمات و سخنگوی اسبق دستگاه سیاست خارجی کشور همچنین تأکید می‌کند: « شرایط به صورتی است که هر چه پیشتر می‌رویم می‌بینیم که طرف غربی به خصوص اروپا با فشار بیشتری روبرو می‌شود و ما نیز اگر اوضاع داخل کشور را اصلاح نکنیم و رویه‌هایمان را تغییر ندهیم با فشار‌های سنگینی مواجه می‌شویم، در این اوضاع ایران و غرب ناگزیر از دستیابی به توافق هستند. »

سفیر اسبق کشورمان در لهستان همچنین یادآور می‌شود که بخش اعظم مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فساد برخی از دستگاه‌های داخلی و قوانین ناکارآمدی است که عرصه را برای تجار و بازرگانان ایرانی تنگ کرده است. او در گفت و گو با فراز، راه حل‌هایی را برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی کشور ارائه می‌دهد اما خاطرنشان می‌کند که ما ناگزیر به ارتباط و حفظ روابط‌مان با جهان هستیم.

نظر من این است که ما باید در رابطه با برجام به یک توافق نهایی برسیم. حتماً نظرم این است که باید مسائلی مانند FATF زودتر به نتیجه‌ای برسد. 

در این موضوع تردیدی وجود ندارد. بحث من این است که به جهت آنکه این موارد بیشتر سیاسی شده‌اند-موضوعاتی که باید کاملاً اقتصادی باشند- از خاصیت اصلی خودشان خارج شده‌اند والا در شرایط طبیعی حتماً باید تفاهمی صورت گیرد. 

ما که تأکید می‌کنیم که خواهان فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیز نیستیم و از آن برخودار هم نیستیم. 

محدودیت‌ها و نظارت‌های آژانس را هم برهمین اساس پذیرفته‌ایم-اصولاً در برجام نقطه مثبتی که برای ما وجود داشت این بود که افکارعمومی متوجه شد ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و در این قسمت برنده بودیم- اما با این وجود چرا در رابطه با مزایای اقتصادی برجام نتوانستم به اهداف موردنظرمان دست پیدا کنیم؟ 

چرا از امتیازات موردنظر محروم شدیم؟

 معلوم بود که یک جریان سیاسی در حال دخالت کردن است. همان جریان سیاسی ممکن است در بخش‌های دیگر مزاحم فعالیت ما شود. 

الان در بحث‌های هسته‌ای بر ما اعمال فشار می‌کنند. فرض کنید ما در بحث هسته‌ای به مقامات غربی و آمریکایی‌ها بگوییم تمام فعالیت‌هایمان را تعطیل می‌کنیم و مایل به پیشرفت برنامه هسته یمان نیستیم. به سراغ انرژی خورشیدی می‌رویم. به ما قول می‌دهند که بار دگر تحت عنوان حقوق بشر ما را تحریم نکنند؟ نگویند که در حال دخالت در منطقه هستید و مجدداً تحریم‌ها را باز نگردانند.

 ما نیازمند یک توافق جدید هستیم. تیم آقای بایدن می‌گفت برجام باید احیا شود اما باید کامل شود. حالا به چه صورت باید کامل شود؟ می‌گفتند حضور منطقه‌ای ایران و فعالیت موشکی این کشور نیز باید در توافق احیای برجام در نظر گرفته شود.

اتفاقاً حرف آقای ترامپ هم، همین بود تنها ادبیات او فرق می‌کرد. ترامپ می‌گفت پاره می‌کنیم و یک توافق جدید می‌نویسیم اما تیم همراه بایدن آن را به زبان دیگری بیان می‌کرد. آمریکا همان کشوری است که علی رغم اینکه ما به تعهداتمان عمل کردیم از برجام خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد. الان هم که به ظاهر مدعی تمایل به حضور در توافق است شروطی را تعیین می‌کند. می‌خواهم بگویم که ما در شرایطی حضور داریم که تحریم‌ها وجود دارند. آیا نباید راه حل‌هایی را پیدا کنیم که اقتصاد حتی با صرف هزینه به جریان بیفتد؟ 



تاریخ انتشار : 23 مرداد 1401 09:43



» اخبار مرتبط:

  • انتخاب‌های سخت بایدن در برابر تاکتیک‌های هسته‌ای ایران
  • واکنش کیهان به اظهارات روحانی در مورد دولت رئیسی و احیای برجام
  • آلمان برای حفظ برجام شرط گذاشت!
  • فوری /ترامپ از برجام خارج شد
  • تاجگردون وتعدادی از نمایندگان مجلس جلسه برجام را به نشانه اعتراض ترک کردند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler