مشروح اخبار


» تغییرات جدید کنکور؛ تحولات اجرای یک مصوبه از 1402 تا 1405



براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری از سال 1402 تا سال 1405 با تغییراتی رو به روست.

به گزارش راک نیوز، «کنکور» که در ایران با نام غول ورود به آموزش عالی در میان جوانان مطرح می‌شود به صورت یک آزمون سراسری برگزار شده و داوطلبان با حضور در آزمون ۴ ساعته با یکدیگر رقابت می‌کنند.

البته نحوه پذیرش دانشجویان در کشورمان در مقاطع مختلف دچار تحول شده و به تازگی تحولات جدیدی در پذیرش دانشجویان تصویب شده است.
پیش از دهه چهل در ایران برای پذیرش دانشجویان امتحاناتی برگزار می‌شد و هر دانشکده با معیارهای خودش، دانشجویان را گزینش می‌کرد.
در سال ۱۳۴۳ دانشگاه‌ها بار دیگر به صورت مستقل به پذیرش دانشجو اقدام کردند و در سال ۱۳۴۷ آزمون سراسری برگزار شد.
در سال ۱۳۵۴ گزینش دانشجویان با توجه به معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نتایج آزمایش همگانی انجام می‌شد اما در سال ۱۳۵۷ شرط توجه به سوابق تحصیلی حذف شد.
در ادامه پذیرش از طریق آزمون سراسری و پس از رقابت داوطلبان با یکدیگر برگزار می‌شد و امسال نیز مصوبه جدیدی مطرح شد.
* تغییرات جدید کنکور سراسری
در جلسه ٨۶٣ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که از سال ١۴٠٢، سهم آزمون سراسری در پذیرش دانشجویان به ۴٠ درصد کاهش یابد و ۶۰ درصد مابقی به سوابق تحصیلی مرتبط شود، این روند به صورت تدریجی از سال ١۴٠٢ تا ١۴٠۵ اجرایی می‌شود.
همچنین براساس این مصوبه آزمون سراسری دوبار در سال و با اعتبار دو ساله برگزار می‌شود و دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود.
* تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟
_ امتحان دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ برگزار نمی‌شود
_ تاثیر قطعی معدل به صورت ۶۰ درصد است
_ زیرمجموعه‌ها حذف می‌شوند
_ کنکور ۲ بار در سال برگزار می شود
* تغییرات کنکور ۱۴۰۳ چیست؟
_ هوشمند سازی کنکور
قرار است کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ با تحول اساسی برگزار شود، این تحول هوشمند سازی کنکور است، مسوولان سنجش و آموزش کشور معتقدند هر چه میزان هوشمندی یک آزمون بیشتر باشد آزمونی با امنیت و استاندارد بیشتری برگزار می‌شود.
_ امکان برگزاری آزمون آزمایشی به صورت ماهیانه یا دو ماه یکبار
_ امکان طرح سوال از سوی اساتید و معلمان مجرب
_ احتمال طرح سوالات چند گزینه‌ای به جای چهارگزینه‌ای
* کنکور در سال ۱۴۰۴
در سال ۱۴۰۴ دیگر نمره امتحانات هر سه سال آخر دبیرستان به عنوان سوابق تحصیلی مرجع ۶۰ درصد نمره کنکور خواهد بود.
* کنکور در سال ۱۴۰۵
در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.
* تحول در کنکور؛ چرا و چگونه؟
هر چند که بیش از ۸۵ درصد از ورودی‌های دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند و رقابت کنکور در اصل فقط برای ۱۵ درصد از صندلی‌هاست اما هر نوع تغییر در این آزمون، تنش‌های زیادی ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که مسوولان به دنبال راه‌هایی برای بهبود برگزاری آزمون و نحوه پذیرش دانشجویان هستند.
مرحله اول طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها، در سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود اما به دلیل برخی تغییرات در فرایند تصویب، اجرای کامل آن نیاز به اصلاحاتی داشت، برای مصوبه جدید جلسات متعددی با وزرا و برخی نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران مباحث کنکور برگزار شد و تمام ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گرفت.
برای این مصوبه، کمیسیون علم و آموزش شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل  ۱۸ جلسه برگزار کرد و هر هفته با کارشناسان متعدد جلسه داشته و ابعاد مختلف موضوع را بررسی شد. همچنین ۴ جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص یافت و چند جلسه شورای عالی مختص این موضوع بود.
با وجود مصوبه جدید کنکور، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.
همچنین براساس این مصوبه، کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود، آزمون دو بار در سال برگزار می شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است یعنی اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب برسد.
رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ شاه بیت اصلی دارد، می‌گوید: نخستین شاه بیت این است که انتقال تاثیر مثبت معدل به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه می‌رود، در سال ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی از مثبت به قطعی تبدیل می‌شود و  بعد این روند تا ۶۰ درصد پیش می رود. دومین شاه بیت مرتبط با دروس عمومی است که دروس مهمی برای آموزش و پرورش است اما دانش‌آموزان توجهی به آنها ندارند و شاه بیت بعدی این است که حداقل سالی ۲ بار آزمون سراسری برگزار می‌شود و هر آزمون هم ۲ سال معتبر خواهد بود، داوطلب به هر دلیلی اگر در یک آزمون دچار مشکل شد، می‌تواند در آزمون بعدی جبران کند.
وی همچنین از الکترونیکی شدن آزمون خبر می‌دهد و می‌گوید: در آینده پیگیر الکترونیکی کردن کل آزمون‌ها هستیم تا هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم روند برگزاری آزمون‌ها تسریع می‌کند.
عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز از برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای بهتر مصوبه کنکور از سال ۱۴۰۲ خبر داده و می‌گوید: داوطلبان بدانند ۴ تغییر مهم حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها و برگزاری دو بار آزمون در سال در کنکور ۱۴۰۲ به نحو احسن اجرایی می‌شود.
سیدجلال موسوی مدیرکل تدوین اسناد و سیاست های ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای این مصوبه خبر داده و می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش برای اجرای مصوبه جدید کنکور، برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک را در دستور کار دارد تا آزمون‌های نهایی به صورت کاملا استاندارد برگزار شود و سازمان سنجش نیز برای برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال برنامه‌ریزی می‌کند.
مزایای این مصوبه را هم سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده و می‌گوید: مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی  ایجاد می‌شود./فارس 



تاریخ انتشار : 23 آبان 1401 13:52



» اخبار مرتبط:

  • رئیس‌جمهور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور را ابلاغ کرد
  • لیست حذفیات منابع کنکور سراسری اعلام شد
  • نحوه اعمال سوابق تحصيلی در آزمون سراسری سال ۹۴ اعلام شد
  • کنکوری ها کلیک کنند/اعلام نتایج کنکور
  • چند نفر در کنکور امسال پذیرفته می شوند؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler