مشروح اخبار


» معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان



مسئول حوزه حفاری شهرداری یاسوج در جمع خبرنگاران در بازدید از نقاط مختلف شهر، با بیان اینکه هیچ کوچه و خیابانی نیست که زیر تیغ دستگاه‌های خدمات رسان نرفته باشد، گفت: عدم توجه این دستگاه‌ها به قانون، همواره، هزینه گزافی به شهرداری و شهروندان تحمیل کرده و می‌کند.

 اسم "دستگاه‌های خدمات‌رسان" به روشنی، ماهیت و رسالت ذاتی وجود این ادارات را مشخص می‌کند و نیاز به توضیح و تفسیر نیست که رسالت وجودی این ادارات، برداشتن گام اول حرکت در مسیر ایجاد توسعه و رفاه برای مردم است.

 
 آب، گاز و برق، از جمله زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز جوامع انسانی است که بدون آنها گام نهادن در مسیر توسعه جامعه و رفاه شهروندان امکانپذیر نمی‌باشد؛ اما اگر در ازای تامین بخشی از این زیرساخت‌ها، بخشی دیگری از خدماتی که ارتباط مستقیم با آسایش و رفاه شهروندان دارند، نابود شود و از بین برود، قطعا ماهیت مجری ارائه دهنده آن خدمت، که اسم دستگاه خدمات‌‌رسان را یدک می‌کشد، زیر سوال خواهد رفت.
  اگر هدف، رسالت و وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان، تامین زیرساخت‌ها برای توسعه جامعه و رفاه شهروندان است و این رسالت به خوبی تبیین شده باشد، بی‌توجهی به حقوق مادی و معنوی شهروندان به بهانه ارائه یک خدمت، هیچ توجیهی ندارد.
 اینکه در جوامع انسانی، بدون آب، گاز و برق، زندگی چگونه خواهد بود، موضوعی مبرهن است که نیاز به توضیح ندارد و اینکه بدون راه ارتباطی مناسب، چه چالش‌های ایجاد خواهند شد نیز نیک، روشن است و نیاز به تفسیر ندارد که بدون خیابان و معابر مناسب چه خسارات جانی و مالی متوجه، ساکنین خواهد شد.  
 قطعا فراهم نمودن هر کدام از این زیرساخت‌های اولیه، نیاز به زمان، نیروی، انسانی و منابع مالی فراوان دارد.
 حال اگر با صرف هزینه‌های مادی و انسانی، خدمتی مهیا شود، هیچ استدلالی نمیتواند تخریب آن را که جز اموال عمومی است، آن هم در این شرایط که یکی از دغدغه‌های اصلی، کمبودهای بودجه‌ای است، توجیه کند.
از طرفی تخریب اموال عمومی در خیلی از موارد، تخریب اموال خصوصی را نیز در پی دارد. خیابان‌ها و معابر از جمله اموال عمومی هستند که اگر نامناسب باشند یا تخریب شوند، ضرر مالی و جانی آن متوجه کل جامعه و شهروندان خواهد شد و هیچکس از این امر مستثنی نخواهد بود. 

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 

مسئول حوزه حفاری شهرداری یاسوج در جمع خبرنگاران، هنگام بازدید از نقاط مختلف شهر، با بیان اینکه هیچ کوچه و خیابانی نیست که زیر تیغ دستگاه‌های خدمات رسان نرفته باشد، گفت: عدم توجه این دستگاه‌ها به قانون، همواره، هزینه گزافی به شهرداری و شهروندان تحمیل کرده و می‌کند.
بهنام قدمی، یکی از مشکلات اصلی شهر یاسوج را بی‌توجهی به قانون برشمرد و عنوان کرد: انجام حفاری‌‌های بدون مجوز توسط دستگاه‌های خدمات رسان یکی از اقدامات غیرقانونی است. وی تصریح کرد: البته با نحوه عملکردی که دستگاه‌های خدمات ‌رسان تاکنون داشته‌اند، اینکه شهرداری مجوز بدهد یا ندهد، چندان تفاوتی ندارد؛ چرا که در هر صورت، شهرداری متهم است و تاوان می‌دهد.
وی در ادامه توضیح داد: اگر شهرداری مجوز ندهند، این ادارات با مراجعه به فرمانداری و استانداری گلایه‌مند می‌شوند که شهرداری، مانع خدمات‌رسانی آنها به مردم شده و اگر مجوز بدهد، بعد از پایان کارشان، برای اصلاح و ترمیم محل حفاری شده، اقدام نمی‌کنند که باز تبعات آن برای شهرداری و صد البته شهروندان خواهد بود.

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 

  وی گفت: یکی از مطالبات شهروندان که مطالبه به حقی است، بهره‌مندی از معابر و خیابان‌های آسفالت و بدون چاله‌ و دست‌انداز است که با بودجه اندک و وظایف فراوان شهرداری، فراهم نمودن این شرایط به صورت صددرصدی امکانپذیر نیست و از این بابت ما شرمنده شهروندان هستیم.
قدمی اظهار کرد: تاسف بارتر از آن، زمانی است که ما با همان بودجه اندک، اقدام به آسفالت معابر و خیابانی می‌‌کنیم ، اما مدتی بعد دستگاه‌های خدمات‌رسان با حفاری در معابر و عدم ترمیم و بازسازی محل مورد نظر بعد از پایان کارشان، نه تنها سرمایه‌های شهر و بودجه شهرداری را هدر می‌دهند؛ بلکه باعث خسارات روحی، مالی و جانی به شهروندان می‌شوند. 
آنگونه که همه شاهدیم، متاسفانه تعداد و مساحت این چاله و دست‌اندازها در سطح شهر یاسوج، کم هم نیست و این مسئول حوزه حفاری شهرداری یاسوج، اذعان کرد: موارد اندکی که دستگاه‌های خدمات‌‌رسان حفار، اقدام به بازسازی، اصلاح و ترمیم می‌کنند، کیفیت کار چنان پایین و غیراستاندارد است که علاوه بر اینکه دوام چندانی ندارد، باعث خسارت به خودروها و تحمیل هزینه بر دوش مردم می‌شود.   

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 

  قدمی، گشت و گذار کوتاه در شهر را راهی ساده، برای اثبات عمق این معضل دانست و در ادامه به عنوان مثال به هزار و ۲۰۰ مجوز حفاری داده شده به شرکت آب و فاضلاب طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد، متاسفانه فقط در ۷۰ مورد، بعد از پایان کار، شرکت اقدام به ترمیم و آسفالت محل مورد نظر، نموده است.
هم سطح نبودن دریچه‌های فاضلاب با سطح معابر، تخریب آسفالت معابر بخاطر نشت آب و ترکیدگی مدام لوله‌های آب از دیگر مواردی بود که این مسئول به آنها پرداخت.
 
وی حفاریهای بدون مجوز را از دیگر مشکلات شهر یاسوج ذکر کرد و افزود: ۳۰ درصد حفاری‌های شرکت گاز، بدون مجوز و غیر قانونی انجام می‌شود که خود معضل دیگری است که باعث خسارات به اموال، هدر رفتن بودجه شهرداری و البته تخریب وجهه خدمات‌رسانی شهرداری می‌شود.

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 

در ادامه، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری یاسوج، به رها شدن پایه‌های برق در مکان‌های عمومی توسط شرکت برق اشاره کرد و گفت این بی‌توجهی مختص یک اداره و نهاد خاص نیست و متاسفانه در موارد بسیاری ادارات، توجهی به از بین رفتن زیرساخت‌های که توسط شهرداری ایجاد شده ندارد و صرفا انجام کار خودشان به هر شیوه‌‌ای ولو به نادرست، را مدنظر دارد. 
محصور نبودن زمین‌های خالی در سطح شهر، از دیگر چالش‌هایی بود که هاشم یوسفی به آن پرداخت و گفت: اشخاص و ادارات موظف‌اند، نسبت به محصور نمودن زمین خالی خود اقدام کنند، ولی متاسفانه در این موارد هم، مثل بقیه موارد، شاهد کم‌کاری‌ و سهل انگاری‌های فراوانی در سطح شهر هستیم که نتیجه آن، علاوه بر نازیبا شدن چهره ظاهری شهر، خسارات زیاد به جداول، خیابانها، پلها، معابر و دیگر زیرساخت‌ها، مخصوصا در فصل بارندگی است.
 گودبرداری غیر اصولی، نصب نکردن سطح زباله، ریختن نخاله‌های ساختمانی در معابر و خیابانها و... بخشی دیگر از مشکلاتی بود که مدیر روابط عمومی شهرداری یاسوج به آنها اشاره کرد و یادآور شد: بدون عزم و اراده عمومی، ساختن شهر پویا و زیبا شدنی نیست.

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 


وی تاکید کرد: شهر متعلق به همه ساکنین است و تا وقتی که این موضوع در جامعه، نهادینه و تبیین نشود و همه شهروندان این موضوع را به عنوان یک اصل مهم در زندگی شهرنشینی نپذیرند، حتی اگر با همین بودجه اندک، شهرداری روزانه اقدام به اجرای آسفالت، ساخت پارک و ایجاد فضای سبز، نصب پل، نیمکت، سطل زباله و به طور کلی فراهم کردن همه زیرساخت‌های لازم یک شهر توسعه‌یافته کند، راه به جایی نخواهد برد و ما شاهد شهری در خور و شایسته نخواهیم بود.
خبرنگار: مهناز جلالی

معابر یاسوج، زیر تیغ دستگاه‌های خدمات‌رسان

 



تاریخ انتشار : 12 آذر 1401 17:23



» اخبار مرتبط:

  • احساس مسئولیت، کلید توسعه شهر است
  • سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یاسوج عنوان کرد: فرهنگ و مش ...
  • 11 هزار متر جدول گذاری در شهر یاسوج اجرا شد/ پروژه های شهری شناسنامه دار شو ...
  • آغاز مرحله جدید عملیات لکه گیری و ترمیم معابر شهر یاسوج
  • وعده شهردار یاسوج عملی شد؛ آغاز لکه گیری خیابان های شهر یاسوج
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler