مشروح اخبار


» جلسه شورای برنامه‌ریزی شهرستان کهگیلویه برگزار شد



شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه در حالی 384 میلیارد تومان اعتبار بین 32 دستگاه اجرایی توزیع کرد که با اعتراض مدیران همراه بود؛ فرماندار اما گفت که برخی از مدیران چانه‌زنی می‌کردند با مدیران کل ارتباط گرفتند و برخی هم تحقق اعتبارات یا حل مشکلات برایشان تفاوتی نداشت به صندلی چسبیدند و برایشان مهم نبود چه شود؛مدیر باید مرتب پیگیر جذب بودجه باشد.





شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه در حالی 384 میلیارد تومان اعتبار بین 32 دستگاه اجرایی توزیع کرد که با اعتراض مدیران همراه بود؛ فرماندار اما گفت که برخی از مدیران چانه‌زنی می‌کردند با مدیران کل ارتباط گرفتند و برخی هم تحقق اعتبارات یا حل مشکلات برایشان تفاوتی نداشت به صندلی چسبیدند و برایشان مهم نبود چه شود؛مدیر باید مرتب پیگیر جذب بودجه باشد.



به گزارش راک نیوز، شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه با موضوع توزیع اعتبارات تملک دارایی بین دستگاه‌های اجرایی با حضور نماینده مردم شهرستان در مجلس،امام جمعه و اعضای شورای اداری برگزار شد.


سید حمزه محقق‌زاده در ابتدای نشست از تلاش‌های نماینده مردم در مجلس برای تحقق پروژه های شهرستان تشکر و با تبریک آغاز دولت چهاردهم برای همه اعضای کابینه آرزوی موفقیت کرد.



فرماندار کهگیلویه گفت: از مدیران استانی که پیگیر مطالبات بودند و مدیران شهرستان که برای جذب اعتبارات تلاش کردند تشکر می‌کنم و البته از مدیرانی که نسبت به اعتبارات بی توجه بودند گلایه دارم.



محقق‌زاده افزود: برای حذب اعتبارات تعدادی از مدیران دوندگی داشتند با رغبت و انگیزه پیگیری کردند؛در نوع مدیریت یکسری روشها باید لحاظ شود هر مدیری برای جذب دوندگی کرد موفق شد.



رئیس شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه گفت: برخی از مدیران چانه‌زنی می‌کردند با مدیران کل ارتباط گرفتند و برخی هم تحقق اعتبارات یا حل مشکلات برایشان تفاوتی نداشت به صندلی چسبیدند و برایشان مهم نبود چه شود؛مدیر باید مرتب پیگیر جذب بودجه باشد.



محقق‌زاده گفت که تجربه 10 ماه اخیر بنده این است مطالبات مردم یک طرف و پروژه‌های مهم طرف دیگر ،آنچه مورد نیاز است باید پیگیری کنیم نیاز به حمایت ویژه مدیران کل داریم.



وی با نام بردن تعدادی از پروژه‌هایی که نیازمند توجه ویژه اعتباری هستند،گفت:در حوزه بهداشت و درمان بیمارستان جدید به عنوان مطالبه مهم باید مورد توجه قرار بگیرد بنا بود کلنگ‌زنی شود اما نشد، پمپاژ زمین‌های زیردست کوهبرد که 70میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سرپری حمایت ویژه می‌طلبد..


آب چهارشهر با 80 درصد پیشرفت فاز اول تزریق بودجه نیاز دارد. طرح آبرسانی حومه غربی انتقال از ایدنک به چنگلوا انتظار از پیمانکار بیشتر است اگر حمایت نشود در آستانه تعطیلی است.



وی، راه را دغدغه اصلی در دیشموک و چاروسا خواند و افزود: رونق کشاورزی این مناطق به خاطر مناسب نبودن راه ارتباطی می لنگد.امکانات ماشین‌آلات راهداری به شدت نیازمند حمایت‌اند از چهار لولر موجود در شهرستان تنها یک دستگاه فعال است مابقی از کار افتاده‌اند! ایستگاه برق چاروسا و دیشموک کار بزرگی است و 1000میلیارد تومان نیاز دارد.



فرماندار کهگیلویه با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه برق دژکوه در ده فجر گذشته گفت: بخشی از کمبودها با این ایستگاه رفع شد. وی در خصوص اعتبارات گفت که مجموع اعتبارات شهرستان نسبت به گذشته افزایش ولی کلیت کار به خاطر حذف بودجه نفت کاهش پیدا کرده است.



فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه در توزیع اعتبار تابع شیوه شورای برنامه‌ریزی استان هستیم،افزود: مدیری که انتقاد دارد به هیچ وجه به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برنمی‌گردد اعتبارات اختصاص یافته به قدرت چانه زنی مدیرکل در شورای برنامه‌ریزی استان ربط دارد. اعتراض در شهرستان نتیجه ندارد.

وی بدون اشاره به مبلغ اعتبارات محرومیت‌زدایی را خوب دانست و گفت انتظار داریم بیشتر هم شود.


 محقق‌زاده گفت: برخی از پیمانکاران مطالبات زیاد دارند 40درصد مبلغ قرارداد را دریافت کردند اما تنها20درصد پیشرفت دارند.پیمانکارانی که فعالیت قابل قبول داشته باشند در آینده مورد توجه بودجه قرار خواهند گرفت.

وی با تأکید بر اینکه از مجموع اعتبارات بخش‌ها اجازه جابجایی یک ریال ندادیم،گفت: تغییر ناچیز در کمیته برنامه‌ریزی در حد 20درصد در قالب فصول انجام گرفت.



شاکریان که از مرکز استان برای توزیع اعتبارات در جلسه حضور داشت با توضیح مختصر از روند توزیع اعتبارات بیان کرد: اعتبارات استانی، دو سوم نفت، متوازن و ...هر کدام با چارچوب دستگاه‌ها شاخص‌ها استخراج و توزیع می‌شود و هر کدام از دستگاه‌های شهرستان می‌توانند شاخص‌ها را به ریز ببینند .



وی از توزیع 380میلیارد منابع در شهرستان کهگیلویه خبر دادو افزود: اعتبارات ملی باقی مانده است دستگاهها باید مسلط باشند قسمتی از اعتبارات در استان است بسیاری از اعتبارات ملی و متمرکز است.



شاکریان با اشاره به اینکه قانون سال گذشته اجازه می‌داد 50درصد اعتبارات نفت در بقیه استان توزیع شود و 59میلیارد تومان از این محل در شهرستان توزیع شده بود،افزود: امسال بند قانونی حذف شد.



محمد راستا با انتقاد از شیوه توزیع اعتبارات و در واکنش به صحبت فرماندار که گفته بود اعتبارات در استان بسته شد، گفت:در شورای برنامه‌ریزی استان هیچ عدد و رقمی مطرح نشد که مدیران کل اعتراض کنند.



مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ورودی‌های دهدشت از چرام و سوق دغدغه همه مردم و آبستن حوادث جاده‌ای است اما متاسفانه در بودجه اصلا دیده نشده و در اولویتها واقع نشده است.



 در تصادفات بیشترین هجمه به سمت راه و شهرسازی است.

راستا گفت: بیش از 100میلیارد تومان برای لایه دوم آسفالت جاده چرام مورد نیاز است، حداقل مطالبات پیمانکار را تأمین کنید راه و شهرسازی16میلیارد بدهی دارد ،رسانه‌ها بدانند اتفاقی بیفتد راه و شهرسازی مقصر نیست.

وی گفت: بر اساس کدام شاخص اعتبارات توزیع شده است که پروژه‌های مهم ورودی دیده نشده است! پیمانکار این اجازه قانونی را دارد که اگر 10درصد مطالبات داشته باشد یکطرفه قرارداد را خاتمه دهند.

راستا بیان کرد: در فضای مجازی و رسانه‌ها مورد هجمه واقع می‌شویم با مکاتبه فایده ندارد، کار پول نیاز دارد.برای پاسخ به مطالبات مردم و جلوگیری از حوادث کمک کنید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اما با نگاه خوشبینانه نسبت به اعتبارات گفت که اعتبارات آب در کهگیلویه همیشه برکت داشته است.سه تریلیون در دولت شهید رئیسی به آب منطقه‌ای پول تزریق شد.

مصلح با بیان اینکه700میلیارد تومان اعتبار چند سال گذشته به پروژه‌های کهگیلویه اختصاص یافت،افزود: هزار میلیارد قرارداد پروژه منعقد کردیم .

وی ادامه داد:امسال 14میلیارد تومان در شهرستان رسیده و 360میلیارد تومان اعتبار ملی داریم.هیچ درخواست غیر منطقی نداریم چون با شناخت از قوانین حرف می‌زنم و می‌دانم با اعتراض نمی‌شود 14 میلیارد را به15 میلیارد رساند.

مصلح با اشاره به اینکه سد سرپری به 60درصد پیشرفت رسیده است، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد را 300 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با اعتبارات شهرستانی 20سال طول می‌کشد تامین شود.با درایت نماینده و مجموعه استانی تلاش کردیم پروژه سد ردیف ملی بگیرد ان شاالله به زودی مجوز ماده 23خواهد گرفت. اما تا زمانی که این طرح ردیف ملی بگیرد سال گذشته 40میلیارد از نفت جذب کردیم.

بخشدار سوق در واکنش به اعتبارات آب منطقه‌ای گفت: با اعتبارات تریلیونی و سه هزار میلیاردی که آقای مصلح مطرح کرد اگر تعطیلی پروژه آبرسانی دهدشت غربی و تعدیل نیروها برکت است، حرفی نیست!

سید خدایار زینی‌پور افزود: طبق گفته سرپرست کارگاه آب حومه غربی پروژه از هفتم خرداد عملا تعطیل است و پیمانکار پروژه آقای رستمی 450 میلیارد طلب دارد؛ مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اما در حاشیه جلسه این ادعا را رد کرد و گفت: طلب پیمانکار 6 میلیارد است. فرماندار هم در پاسخ به زینی‌پور گفت که جای تعطیلی پروژه اینجا نیست، در شأن جلسه نیست! محقق‌زاده گفت:پیمانکار سرپری 100میلیارد طلب دارد با این حال کارش را انجام می‌دهد و باید حمایت شود پیمانکاری هم داریم که با وجود پول هنگفت دریافتی پروژه به 2درصد پیشرفت رسیده است این پیمانکار باید پرت شود!

در ادامه حجت‌الاسلام پناهی رئیس حوزه‌های علمیه کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اعتبارات حوزه علمیه اعتراض کرد و با اشاره به غیر ایمن بودن ساختمان حوزه علمیه ولی عصر دهدشت گفت: اگر حادثه‌ای در مدرسه افتاد من حرفهایم را گفتم و مقصر نیستم.مدرسه ایمن نیست برای اینکه مدرسه جدید به بهره‌برداری برسد اعتبار نیاز دارد 80درصد پیشرفت اگر اعتبار بگیرد تا دهه فجر تکمیل خواهد شد.


بخشدار دیشموک با مرور اعتبارات سال گذشته و وضعیت راه‌های روستایی بیان کرد: بعد از برگشت از جلسه چه حرفی برای مردم روستاها دارم؟ وانت هم به سختی از راههای روستایی عبور می کند.


 


نوروزی با بیان اینکه پل تنگ چویل یک مورد از مشکلات است،ادامه داد: 104روستا بخش دارد در هیچ کدام طرح هادی و اسفالت نشدند.برق همیشه قطع و خجالت زده مردم هستیم. جاده‌های پیمانکاران بدون پول دلی احمد، بناری و موردراز هیچ کدام کد ندارند پیمانکار می‌گوید نمی توانیم کار کنیم .


وی،سکوگذاری ورزشگاه دیشموک، جاده بین مزارع، بحرانی بودن دره‌های فصلی در سردوی سفلی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: بخش دیشموک با38دهیاری و 28هزار جمعیت سه خانه بهداشت دارد وسایل و تجهیزات فرسوده است.


مشکلات چاروسا هم بیشتر در حوزه زیرساخت‌ها و مناسب نبودن جاده‌ها مطرح شد؛از جاده برفکوه که گفته می‌شد به حال خود رها شده تا نبود وسایل نقلیه راهداری در بخش و مشکلات ناشی از بی توجهی بنیاد مسکن.


 


حجت‌الاسلام سید محمد موحد در این نشست با اشاره به اعتراض مدیران نسبت به توزیع اعتبارات گفت:اعتراضات روضه کم داشت! باید قبل از شورای برنامه‌ریزی این چانه‌زنی و کمبودها مطرح می‌شد.


 


نماینده مردم کهگیلویه در مجلس تصریح کرد:در مجلس وقتی کلیات لایحه تصویب می‌شود پیشنهادهایی می آید کسی می‌گوید از این ردیف مبلغی بردارید به فلان جا بدهید. سخنگوی تریبون هم می گوید این مطلب پیشنهادی بسیار به حق است اما از کجا کم کنیم و نکات دیگر.. این فرمایشاتی که آقایان مطرح کردند و با این مصوبه شورای برنامه‌ریزی اینها چطور قابل جمع است؟ از کدام پروژه می‌شود کم کرد و به دیگری داد؟


 


موحد با بیان اینکه هر پروژه‌ای اولویت خود را دارد،گفت: اگر به سراغ آب برویم انتقال آب از ایدنک به حومه غربی اولویتی غیر از این نیست، مثلا آب چهار شهر اولویت خود را دارد از کدام پروژه زده شود؟ ما قبول داریم هر جایی دست بگذارید مشکل خاص خود را دارد.


 


نماینده مردم کهگیلویه در مجلس خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی که گفته بود اگر اعتبار ندهید من مقصر جاده‌ها نیستم،افزود: شما نگران نباشبد هر تصادفی شود فحش را موحد می خورد کسی کاری به این ندارد که مبنا و مستندش چیست و بر اساس کدام ادله قضاوت می‌کند اما اگر کسی سبقت غیرمجاز گرفت نماینده مقصر است.


 


وی ادامه داد: اطلاع دارید در آبفای کهگیلویه و دهدشت در بعضی جاها منازل مردم در وضعیتی است که فرش را آب می گیرد سکونت در این ساختمان اعتبار ندارد.در همه حوزه‌ها چالش وجود دارد.


 


موحد با اشاره به اینکه علیرغم اینکه امسال 100میلیارد تومان فقط در یک قلم از معاونت اجرایی زییس جمهور پول گرفتیم و موافقت قیر مورد نیاز را کسب کردیم،گفت: در حوزه راه روستایی همچنان مشکل وجود دارد.


 


وی گفت: بنده به عنوان نوکر مردم علیرغم همه مشکلات مرتب به دنبال پیگیری معضلات و مشکلات مردم بوده و هستم در این سفر اکثر مجموعه‌های جدید را دنبال کردم طبیعی است دولت جدید آمده تفکر جدید دارد ضمن اینکه دولت جمهوری اسلامی است رهبری تنفیذ کرده مجلس کابینه را بالاتفاق رأی داده باید به مجلس که همراهی و همگرایی داشته باید توجه داشته باشد.


 


موحد با بیان اینکه مردم از باندبازی و جناج بندی خسته شده‌اند،افزود:انتظار دارند یک نفر علم را به دست گرفته و کار را در مسیر خدمت پیش ببرد و برای هیچ کس مصادره نکند.


 


نماینده مردم کهگیلویه در مجلس گفت:در مسیر پیگیریها با وزیر بهداشت برای بیمارستان دوم دهدشت مذاکره داشتم اولین تقاضایم این بود در اسرع وقت سفری داشته باشد اولین خواسته و خواهشم از خانم صادق(وزیر راه و شهرسازی) حضور در کهگیلویه بود بیاید ببیند ورودی‌های دهدشت به کجا شباهت دارند چرا هنوز زیرگذر و روگذر در هاله‌ای از ابهام مانده است؟


 


موحد با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند ما بی‌تفاوت نشسته‌ایم ،گفت: پیش شرط رأی اعتماد به وزرا را بیان مشکلات حوزه انتخابیه قرار دادم گفتیم دنبال وزیری هستیم که منطقه را ببیند در واقع رأی ما برای پیگیری مشکلات مردم بود .



وی ادامه داد: هر پروژه‌ای نام ببرید تمام اینها را به ریز اطلاع دارم این اعتبارات سقف مشخص است از کجا می توان برداشت و به دیگری داد؟ همه با همکاری و همراهی جلو برویم می توانیم موفق شویم اینکه بنشینید نماینده پول بگیرد برای اداره بیاورد نماینده اگر پول آورد خودش بلد است تقسیم کند تا شما درب چندین اتاق را نزنید و تلاش نکنید فریاد نزنید انتظار نداشته باشید اعتبار بیاید.



موحد گفت: تا زمانی که مدیر بخواهد حرمت مدیرکل حفظ شود و مدیرکل بر سر معاون وزیر فریاد نزند قطعا اعتباری نخواهد آمد.



تاریخ انتشار : 8 شهریور 1403, 12:52



» اخبار مرتبط:

  • تذکرفرماندارگچساران : توان پیگیری مطالبات خود را از مدیران کل داشته باشید
  • انتقاد استاندار از سفرهای بدون هماهنگی یکی از مدیران به تهران
  • رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست پیگیری مشکلات پروژه های کهگیلویه: در سال 1400 در بحث اعتبارات یک انقلاب رخ داد
  • 137 میلیارد اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی کهگیلویه توزیع شد/رشد 77 درصدی اعتبارات کهگیلویه
  • کمیته برنامه ریزی شهرستان کهگیلویه برگزار شد/جزئیات
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟