مشروح اخبار


» قالیباف راه خود را از ائتلاف 1+2 جدا کرد؟



سکوت محمدباقر قالیباف درباره ائتلاف سه گانه در عمل شکسته شد، سردار ائتلاف که برخلاف دو ضلع دیگر ائتلاف 1+2 روزهای پرسکوتی را می گذارند.


 سکوت محمدباقر قالیباف درباره ائتلاف سه گانه در عمل شکسته شد، سردار ائتلاف که برخلاف دو ضلع دیگر ائتلاف 1+2 روزهای پرسکوتی را می گذارند، به یکباره جمعی از نمایندگان را دعوت و با آنها از انتخابات آینده سخن گفت تا اینگونه استارت جدایی خود از ائتلاف سه گانه را بزند.

 

 اگر انتخابات مجلس نهم با اختلاف پراکنی‌ها و جدایی طلبی «جبهه پایداری» رگه های انشقاق بین اصولگرایان را هویدا ساخت، ائتلاف موسوم به «1+2» نیز رگه دیگری از چنددستگی در بین برادران اصولگرا را نشان داد. آنجا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سه کاندیدا با مشی تفکری و اصولی تقریبا متناقض به یکباره خبر از تشکیل ائتلافی دادند که به موجب آن یکی از جمع سه نفر رییس جمهور و دو نفر دیگر سمت های اصلی قوه مجریه را عهده دار خواهند شد.
 


مدتی پیش بود که غلامعلی حداد عادل خبر از تشکیل ائتلاف ۲+۱ با حضور خود وی، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف داد و آن را در راستای اتحاد و عدم انشقاق اصولگرایان دانست. وی اعلام کرد که این سه نفر با هم رقابت نمی کنند و در نهایت دو نفر از آنها به نفع شخص سوم کنار خواهند کشد.

خبری که بنا به برخی تحلیل ها زودهنگام بودن آن تلاشی برای منصرف کردن دیگر کاندیدا ها برای حضور جدی در عرصه رقابت بود. ائتلاف اما با واکنش چندان مثبتی از سوی اصولگرایان روبرو نشد و شاه بیت اصلی اعتراضات هم آن بود که این ائتلاف را همه ظرفیت اصولگرایی نمی دانستند. اعضای این تشکل گرچه طی یک ماه اخیر با برگزاری نشست های خبری و چند مصاحبه پی در پی با رسانه ها سعی در سرعت بخشیدن به فعالیت های خود داشتند اما در ذیل این اظهارات رگه‌های اختلافی را نیز آشکار ساختند.

آنجا که از یک سو برخی خبرها حاکی از دلخوری محمدباقر قالیباف از رسانه ای شدن این خبر از سوی غلامعلی حدادعادل و برخی اظهارات مبنی بر قطعی بودن کاندیداتوری حدادعادل از درون این ائتلاف بود. در دیگر سو ادیب ائتلاف نیز در پاسخ به خبرها مبنی بر کناره گیریش به نفع ولایتی از موضع ابهام گویی درآمد و در نهایت این علی اکبر ولایتی بود که در چند مصاحبه پی در پی خود را محور شکل گیری این ائتلاف دانست و در اظهارنظرهای انتخاباتی اش در قامت یک رییس جمهور ظاهر شد.

اما در شرایطی که حدادعادل از 60 درصد رای این ائتلاف سخن می گوید گویا آرا قرار است بین هر سه تقسیم شود، چه آنکه از همان ابتدا نیز بسیاری از تحلیل گران معتقد به آن بودند که از یک سو قالیباف با سرمایه گذاری 8 ساله در شهرداری تهران برای هموار سازی راه بهشت تا پاستور حاضر به کناره گیری به نفع دیگری نخواهد شد، از سوی دیگر سوادگری و بلند پروازی حدادعادل نیز بی شک او را که دیگر این روزها وزنه سنگینی در پست های مدیریتی ندارد راضی به کنار رفتن نخواهد کرد. در این میان شاید تنها این طبیب ائتلاف باشد که به روال مشی همیشگی در جهت وحدت حاضر به همراهی با دیگر اعضای ائتلاف باشد.

دیدار انتخاباتی در ساختمان خیابان حافظ!

اما شاید آنچه بیش از همه رگه های اختلاف بین اعضای ائتلاف را آشکار کرد جلسه شب گذشته محمدباقر قالیباف با تعدادی از نمایندگان در ساختمان خیابان حافظ بود. اگرچه تا شب گذشته هیچ‌کس ‌نمی‌دانست چرا قالیباف که همیشه جلساتش با نمایندگان در دفتر خودش یا مجلس برگزار می‌شد این بار آنها را به ساختمانی در خیابان حافظ دعوت کرده و قرار است از آنها پذیرایی کند یکی از حاضر شدگان در این جلسه جزئیاتی از انتخاباتی بودن این جلسه را رسانه ای کرد.

یک نماینده اصولگرای مجلس با اشاره با دیدار روز گذشته جمعی از نمایندگان با قالیباف گفت: این دیدار به دعوت آقای قالیباف با هدف برطرف کردن ابهامات موجود در مورد حضور ایشان در انتخابات انجام شد. بنا به گفته مهرداد لاهوتی، روز گذشته حدود 50 نماینده مجلس به دعوت قالیباف در ساختمانی در خیابان حافظ حضور پیدا کردند و جلسه‌ایی را برگزار نمودند.

وی با بیان اینکه برای حضور نمایندگان اطلاع‌رسانی عمومی انجام شده بود گفت: این دیدار در خیابان حافظ برگزار شد و این نمایندگان با تمایل شخصی خود در این جلسه حاضر شده بودند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس همچنین در توضیح دلایل دیدار نمایندگان با قالیباف گفت:‌این دیدار به دعوت آقای قالیباف انجام شده است که بر این اساس جمعی از نمایندگان حدود 50 نفر در این دیدار حضور داشتند. وی ادامه داد: این نمایندگان در خصوص آمدن آقای قالیباف به صحنه انتخابات نگاه مثبتی داشتند، از طرف دیگر آقای قالبیاف نیز اعتقاد داشت که تشکیلات کشوری، استانی و شهرستانی‌اش را بهتر از کاندیداهای دیگر ساماندهی کرده‌ است و این روند انتخاباتی‌اش را ادامه می‌دهد.

لاهوتی با بیان اینکه در این جلسه در مورد شبهات پیرامون ائتلاف 1+2 قالیباف توضیحاتی را ارائه کرد، گفت: این شبهه در فضای عمومی جامعه به وجود آمده بود که در حال حاضر با ائتلاف 1+2 دو نفر کنار رفته که یک نفر باقی مانده است، این در حالی است که آقای قالیباف گفت که هنوز این اتفاق رخ نداده است ولی باز هم رخ دادن این موضوع را امکان‌پذیر دانست، همچنین گفت که بر آمدن خود در انتخابات ریاست‌جمهوری اصرار دارد.

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: همچنین آقای قالیباف در این جلسه در مورد ائتلاف از این تعبیر استفاده کرد که این یک مذاکره است و نه ائتلاف، چون اعتقاد به مذاکره دارد و فکر می‌کند که در این مذاکرات می‌توانند از یکدیگر حمایت کنند.

وی همچنین مجدد تاکید کرد که این جلسه برای برطرف کردن ابهامات در مورد آمدن آقای قالیباف به عرصه انتخابات برگزار شده بود که نمایندگان با تمایل خود و طبق اطلاع‌رسانی انجام شده در آن حضور پیدا کردند.



تاریخ انتشار : 3 اسفند 1391 03:58



» اخبار مرتبط:

  • دردسر این روزهای اصولگرایان
  • ائتلاف سه‌گانه برای دومین بار با آیت‌الله ها دیدار کردند
  • قالیباف راه خود را از ائتلاف 1+2 جدا کرد
  • حدادعادل گفت:حاضرم به نفع ولایتی کناره گیری کنم
  • قالیباف، حداد و ولایتی ائتلاف می‌کنند
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام