مشروح اخبار


» سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرند



این فرم‌ها توسط ادارات کل اقتصاد و دارایی استان‌ها به ادارات کل تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی استان‌ها تحویل داده می‌شود تا جهت تکمیل و درج مشخصات خانوار...

جامعه کارگران محروم حدود ۵ تا ۶میلیون نفر هستند که در صورت تصویب یک دهک مصوب کمیسیون تخصصی از مزایای سهام عدالت برخوردار می‌شوند.

به گزارش تسنیم، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم تازه سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری سهام عدالت به کارگران فصلی و ساختمانی تمام استان‌های کشور خبر داد و گفت: برخلاف اعلام قبلی این سازمان مبنی بر این‌که کارگران فصلی برخی استان‌ها از جمله تهران، البرز، اصفهان و خوزستان و تعدادی دیگر از استان‌های بزرگ مشمول دریافت سهام عدالت نمی‌شوند اما اخیراً فرم‌های کدگذاری شده مربوط به جمع‌آوری اطلاعات خانوار کارگران فصلی و ساختمانی در استان‌های باقیمانده نیز از سوی سازمان خصوصی سازی به ادارات کل اقتصاد و دارایی این استان‌ها تحویل داده شد.

غلامرضا بستان منش در گفت‌وگو با ادامه داد: این فرم‌ها توسط ادارات کل اقتصاد و دارایی استان‌ها به ادارات کل تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی استان‌ها تحویل داده می‌شود تا جهت تکمیل و درج مشخصات خانوار و افراد تحت تکفل، تحویل کارگران فصلی و ساختمانی هر استان شود.

وی در مورد روند تکمیل و تحویل این فرم‌ها گفت: فرم‌ها پس از تکمیل توسط کارگران فصلی به ادارات کل کار، رفاه و تامین اجتماعی استان و پس از تایید این ادارات به ادارات کل اقتصاد و دارایی استان‌ها ارائه می‌شود. این مقام مسئول ادامه داد: ادارات کل اقتصاد و دارایی استان‌ها فرم‌ها را با استعلام از سازمان ثبت مورد راستی آزمایی قرار داده و در صورت تایید، آنها را به شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استان ارسال می‌کنند تا سهام تخصیص یافته و برگه سهام صادر شود.

براساس اطلاعیه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی در سال ۸۹ صادر کرد، حدود ۳میلیون و ۳۰۰هزار کارگر فصلی و ساختمانی جهت دریافت سهام عدالت در سامانه وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و ۲۰۰ هزار نفر نیز در اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مربوطه ثبت نام کردند که از ثبت نام شدگان در سامانه وزارت کار، ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار نفر تایید و مابقی به دلیل دریافت سهام از جای دیگر یا نقص فرم حذف شدند.

وی در مورد تکلیف ۲۰۰ هزار نفری که در اتحادیه‌ها و انجمن‌ها ثبت نام کرده بودند، توضیح داد: طبق اعلام سازمان خصوصی سازی پس از این‌که سهام عدالت ثبت نام شدگان در سایت وزارت کار واگذار شد، مراحل واگذاری سهام این گروه از ثبت‌نام‌شدگان نیز انجام خواهد شد.

وی در مورد آن گروه از کارگران فصلی و ساختمانی که از ثبت نام سال ۸۹ جامانده‌اند، اظهار کرد: منتظر اعلام سازمان خصوصی سازی هستیم تا برای ثبت نام این گروه نیز اقدام کنیم. به گفته بستان‌منش با توجه به صدور فرم کدگذاری شده برای تمام ۲میلیون و ۳۰۴هزار نفر، دریافت سهام عدالت تمام کارگران فصلی ثبت نام شده قطعی شده است، با در نظر گرفتن متوسط تعداد اعضای خانوار هر کارگر (۵/۳ نفر)، جمعاً برای حدود ۸ میلیون کارگر فصلی و خانواده‌های آنها سهام عدالت صادر شود.

احتمال واگذاری سهام به سایر کارگران
طبق مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی، شش دهک مشمول دریافت سهام عدالت هستند که از جمله آنها می‌توان به کارمندان دولت، کشاورزان، زنان سرپرست خانوار، خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد. اگرچه بین این دهک‌ها نامی از کارگران برده نشده بود اما پس از رایزنی‌ها، رئیس‌جمهور دستور داد کارگران فصلی ساختمان نیز مشمول دریافت سهام عدالت شوند.

مهمترین دلیلی که مانع شمول کارگران در دهک‌های مشمول دریافت سهام عدالت شده بود، قانون واگذاری سهام ترجیحی بود که براساس آن از حدود ۱۵ سال قبل ۵درصد از سهام بنگاه‌های بزرگ تولیدی- صنعتی در قالب سهام ترجیحی به کارگران همان واحد واگذار می‌شد. به گفته بستان منــش براساس این قانون هم اکنون بیشتر کارگران شاغل در کارخانجات و بنگاه‌های متوسط و بزرگ از سهام ترجیحی برخوردار شده‌اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای برای واگذاری سهام عدالت به کارگرانی که نه در شمول کارگران فصلی و نه در شمول دریافت سهام ترجیحی قراردارند در دستور کار دارد یا خیر، گفت: طبق برنامه تدوین شده در شورای عالی اصل ۴۴، ۴۵ میلیون سهام شرکت‌های قابل واگذاری برای اعطای سهام عدالت به شش دهک تعیین شد که سهم هر دهک نیز کاملاً مشخص و براساس آن سهام مازادی باقی ماند که ما درخواست دادیم این سهام مازاد با افزودن دو دهک به دهک‌های شش‌گانه به جامعه کارگری اختصاص یابد.

وی در مورد جزییات این پیشنهاد توضیح داد: درخواست ما به کمیسیون تخصصی شورای عالی اصل ۴۴ ارائه شده و باید در شورا نیز مطرح و در مورد آن تصمیم‌گیری شود، این درخواست پس از تایید شورا باید به تایید مقام معظم رهبری نیز برسد و در صورت تایید معظم له ابلاغ شود.

بستان‌منش اظهار کرد: خوشبختانه کمیسیون تخصصی شورای عالی اصل ۴۴ با اضافه شدن یک دهک موافقت کرده است که باید سایر مراحل نیز طی تا این تصمیم قطعی شود. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که در صورت نهایی شدن این تصمیم، کدام گروه از کارگران را مشمول دریافت سهام عدالت خواهید کرد، گفت: اولویت ما جامعه کارگری محروم از جمله کارگران معدن یا کارگران شاغل در صنعت نفت همچون کارگران منطقه عسلویه است که شرایط کاری سخت و دستمزد حداقلی دارند.

وی جمعیت کارگران محروم راحدود ۵ تا ۶میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که حتی یک دهک مصوب کمیسیون تخصصی هم به تصویب نهایی برسد، می‌توانیم کل جامعه کارگری محروم را از مزایای سهام عدالت برخوردار کنیم.



تاریخ انتشار : 7 اسفند 1391 01:42



» اخبار مرتبط:

  • تجمع کارگران مخابرات روستایی مقابل مجلس
  • جزئیات خرید و فروش سهام عدالت در بازار سهام
  • کسانی که سهام عدالت نگرفته اند، بخوانند!
  • آخرین مهلت ثبت‌نام سهام عدالت
  • سهام شرکت پتروشیمی دهدشت بابت رد دیون دولت به بانک صادرات داده می شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler