مشروح اخبار


» شایعه حذف ششم ابتدایی تکذیب شد



در پی انتشار شایعه حذف ششم ابتدایی از مهر 92 در برخی از مدارس ابتدایی شهر تهران، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تکذیب این شایعات گفت: ساختار مشهور به 3-3-6 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یک قانون مصوب است و از مهر 92 و سال‌های بعد، ابتدایی شش ساله خواهد بود.

 

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برخی شایعات مبنی بر حذف پایه ششم ابتدایی از مهر 92، افزود: تغییر ساختار نظام آموزشی از نظام 1-3-3-5 به نظام مشهور 3-3-6 یا 3-3-3-3 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مبتنی بر مفاهیم سند تحول بنیادین تنظیم شده است.

 

وی ادامه داد: این مصوبه دارای وجاهت و اعتبار قانونی بوده و لازم‌الاجراست و سیاست اجرایی نظام آموزش و پرورش بر این است که پایه ششم ابتدایی را در سال‌های آینده نیز اجرایی کند، لذا شایعه حذف پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی جدید به شدت تکذیب می‌شود.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه از مهر 92 و سال‌های بعد، ابتدایی شش ساله خواهد بود، ادامه داد: این تغییر ساختار نه تنها دارای پشتوانه قانونی محکمی است، بلکه دارای اعتبار کارشناسی و علمی است.

 

نوید ادهم درباره تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای تغییر ساختار و تبدیل دوره پنج ساله ابتدایی به شش سال، تصریح کرد: در نگاه جدید به آموزش و پرورش، رسالت دستگاه تعلیم و تربیت، فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است و انتقال دانش تنها یکی از کارکردهای این نظام جدید است، در حالی که بیش از دانش، به ترتیب در همه ساحت‌ها پرداخته شده است.

 

وی ادامه داد: تربیت در عرصه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، زیستی و مدنی و همچنین علمی و فناورانه باید در مدارس به ویژه از ابتدایی تا دبیرستان شکل بگیرد و با توجه به اینکه تحقیقات روانشناسی و صاحبنظران حوزه‌های تربیتی تاکید دارند که بهترین سن تربیت‌پذیری افراد همان سنین ابتدایی و پیش دبستانی است، افزایش طول دوره ابتدایی از پنج به شش سال بر اساس رویکرد علمی صورت گرفته است.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در حال حاضر در بیش از 150 کشور دنیا دوره ابتدایی شش ساله است و تغییر دوره ابتدایی از شش به پنج سال که در سال 1343 اتفاق افتاد، فاقد پشتوانه علمی و پژوهشی بود و تصمیمی که در دهه 40 مبنی بر "کاهش طول تحصیل دوره ابتدایی" اتخاذ شد، کاملا غیر کارشناسی بوده است.

 

نوید ادهم ادامه داد: در تغییر جدید ساختار آموزشی، تلاش برای اصلاح این اقدام غیرکارشناسی بوده و شش ساله شدن ابتدایی بر اساس تحقیقات کارشناسان در زمینه‌های مختلف صورت گرفته و کاملا علمی است.

 

وی اظهار کرد: برخی نگرانی‌ها ناشی از تغییر برنامه‌ها پس از تغییر دولت است که به این موضوع نیز تعمیم داده شده، در حالی که تغییر ساختار نظام آموزشی یک مصوبه قانونی فرا سازمانی است و ارتباطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد، بلکه در دستگاه‌های بالادستی مصوب شده است.

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین یکی از انتقادهای وارد بر این تغییر ساختار را بازگشت به عقب عنوان می‌کند، در حالی که باید گفت آموزش و پرورش با شش ساله کردن دوره ابتدایی، یک گام به جلو برداشته و نظام غلط پنج ساله ابتدایی را با شش ساله شدن اصلاح کرده است، چراکه در گذشته شش ساله ابتدایی به هم پیوسته بود اما در نظام جدید دو دوره سه ساله برای ابتدایی تعریف شده؛ هرچند اجرای آن و تفکیک فضا برای دو دوره ابتدایی زمان‌بر است، اما با تدابیری که در بخش نیروی انسانی و فضا اتخاذ شده در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

 

به گفته وی، سال تحصیلی جاری بیش از 3500 مدرسه به صورت داوطلبانه طرح دو دوره شدن ابتدایی را اجرا کردند که این تعداد در سال تحصیلی پیش رو قطعا افزایش خواهد یافت.

 

به گزارش ایسنا، چند ماهی است که شایعه حذف پایه ششم ابتدایی نه تنها از زبان دانش آموزان و خانواده‌ها مطرح می‌شود، بلکه به صورت پراکنده گاهی در برخی خبرها نیز عنوان می‌شود و علیرغم تکذیب مکرر این خبر از سوی معاونت آموزش ابتدایی، در روزهای اخیر این شایعات پررنگ‌ تر شده و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

 

به نظر می‌رسد ضعف آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین، آنهم قبل از ایجاد زیرساخت‌های لازم، سردرگمی برخی خانواده‌ها را به دنبال داشته است، این در حالیست که اگر اطلاع رسانی از سوی این وزارتخانه متناسب با جامعه هدف از طریق رسانه‌ها و به صورت جامع و درستی انجام می‌شد، کمتر شاهد چنین شایعاتی بودیم.




تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1392 05:54



» اخبار مرتبط:

  • نگرانی خانوداه ها/بحران بلوغ در نظام 6.3.3مقطع ابتدایی
  • امتحانات ششم ابتدایی‌ها «منطقه‌ای» است نه «نهایی»
  • 21 هزار دانش آموز گچسارانی راهی مدرسه می شوند
  • معلمان کلاس ششم از امروز به مدرسه رفتند
  • نام نويسي دانش آموزان تا 15 تير
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام