مشروح اخبار


» قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی



              
گواهینامه‌های رانندگی به ۳ گروه پایه ۳، پایه ۲ و پایه ۱ تبدیل و ده ساله می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راک نیوز،  به نقل از ایرنا، سردار مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از تغییرات جدید در صدور گواهینامه‌های رانندگی خبر داد و گفت: گواهینامه‌های رانندگی به ۳ گروه پایه ۳، پایه ۲ و پایه ۱ تبدیل و ده ساله می‌شود.

                                                                                                                                                                                 قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی

 

وی گفت: تنوع گواهینامه‌های رانندگی و تجمیع آن‌ها کاهش یافته است و گواهینامه‌های رانندگی از ۶ به ۳ نوع کاهش یافت و در گواهینامه‌های جدید خودرو‌ها به سه گروه سبک، نیمه‌سنگین و سنگین تقسیم شده‌اند و بر اساس گواهینامه پایه ۳ برای خودروهای سبک صادر شده و متقاضی باید ۱۸ سال تمام سن داشته و خودرو با ظرفیت حداکثر ۳/۵ تن و یا حداکثر ۹ نفر را می‌تواند با این گواهینامه‌ جابجا کنند.

وی افزود: گواهینامه‌ پایه دو برای رانندگی با خودروهای نیمه‌سنگین صادر می‌شود و متقاضی باید ۲۳ سال سن داشته باشد.

وی ادامه داد: برای دریافت گواهینامه پایه ۲ باید ۲ سال از صدور گواهینامه پایه ۳ گذشته باشد که این گواهینامه برای حداکثر بار ۶ تن و جابجایی ۲۶ سرنشین صادر خواهد شد و همچنین گواهینامه‌های پایه ۱ برای حمل بار بیش از ۶ تن و یا جابجایی افراد بیش از ۲۶ سرنشین و خودروهای سنگین صادر می‌شود.

وی افزود: متقاضیان دریافت گواهینامه پایه یک باید حداقل ۲۵ سال سن داشته و ۲ سال نیز از زمان صدور گواهینامه پایه ۲ آن‌ها گذشته باشد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تصریح کرد: در سیستم جدید صدور گواهینامه دارندگان گواهینامه‌های پایه ۳، همچنان در یک سال اول اجازه تردد در جاده‌های برونشهری و تردد در شب را ندارند.

وی ادامه داد: در سیستم جدید برای افراد تا ۶۵ سال سن گواهینامه‌ها با اعتبار ۱۰ ساله بین ۶۵ تا ۷۰ سال با اعتبار ۵ ساله و بالای ۷۰ سال با اعتبار ۲ ساله صادر می‌شود.

وی افزود: در نیمه دوم امسال گواهینامه‌های قدیمی به گواهینامه‌های جدید تبدیل می‌شود و گواهینامه‌های رانندگی قدیمی طی دو مرحله به گواهینامه‌های رانندگی جدید تبدیل می‌شود که مرحله اول در زمان تمدید گواهینامه و مرحله دوم طی فراخوان و جدول زمان‌بندی خواهد بود.

وی گفت: آزمون نهایی آموزشگاه‌های رانندگی برای صدور گواهینامه‌ توسط افسران بازنشسته نیروی انتظامی انجام می‌شود و در آیین‌نامه جدید این آزمون نهایی توسط افسران کادر شاغل در پلیس راهور انجام می‌شود.

مومنی در رابطه با صدور گواهینامه موتورسیکلت گفت: مقدمات لازم برای صدور گواهینامه‌های موتورسیکلت در آموزشگاه‌ها فراهم شده است که از مهر ماه به طور سراسری در کل کشور صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت نیز به آموزشگاه‌های معتبر موتورسیکلت سپرده خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: افراد با گواهینامه جمهوری اسلامی در حدود ۱۴۰ کشور عضو کنوانسیون وین مجاز به رانندگی هستند و بر این اساس دارندگان گواهینامه‌های ایران می‌توانند به مدت شش ماه پس از ترجمه گواهینامه خود در این کشور‌ها رانندگی کنند اما پس از این مدت باید طی مراحل دریافت گواهینامه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: ایران با ۶۰ کشور دنیا در مورد معتبر بودن گواهینامه رانندگی جمهوری اسلامی، به صورت دائمی تفاهم‌نامه متقابل امضا کرده است.

سردار مومنی اضافه کرد: دارندگان گواهینامه‌های ایران در این کشور‌ها می‌توانند پس از شش ماه نسبت به تبدیل گواهینامه خود به گواهینامه معتبر آن کشور اقدام کنند و نیازی به آزمون در این مورد ندارند.

مومنی گفت: بر این اساس شماره‌گذاری خودروهای نو تولید داخل ۳۳ درصد و موتورسیکلت‌ها ۴۸ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر شماره‌گذاری خودروهای وارداتی یک درصد افزایش داشته و صدور گواهینامه‌های جدید نیز ۱۵ درصد در سه ماهه امسال افزایش نشان می‌دهد. این در حالیست که اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ۴۸ درصد کاهش یافته است.


وی با اشاره به اینکه سبقت غیر مجاز و خستگی و خواب‌آلودگی بیشترین علل وقوع تصادفات در مرحله اول سفرهای تابستانی بوده است، گفت: سفرهای تابستانی در دو مرحله، مرحله اول در تیرماه و مرحله دوم در مرداد ماه پس از ماه مبارک رمضان انجام می‌شود که در مرحله اول تاکنون ترددهای جاده‌ای ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.




تاریخ انتشار : 12 اردیبهشت 1392 21:45



» اخبار مرتبط:

  • مستی دو دختر دانشجوی ایرانی در هند غوغا به پا کرد + تصاوير
  • ندادن گواهینامه به این خانم به خاطر اسمش !!
  • جزئیات دستورالعمل اعطای گواهینامه نوع دوم فرهنگیان
  • جریمه دیرکرد خلافی‌های رانندگی بخشیده می‌شود
  • مرگ هم زمان دو خواهر/بی احتیاطی با طعم مرگ
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام